Възможно ли е маите да са подложили царевицата на генетична обработка?

Богомил Герасимов често вълнува читателите си с нетрадиционни хипотези по нетрадиционни въпроси. Работата му на дипломат му дава възможност да се докосне до непознати географски и исторически светове, а вроденото му любопитство – да не остане сляп и глух за тайните им. Книгата му „Кукулкан слиза от небето” е посветена на културата мая, чийто наследник е днешно Мексико.

ГЛАВА ПЕТА

Взривената заблуда

Сред най-често обсъжданите теми, отнасящи се до маите, е привидното противоречие между тяхната икономическа база и надстройката. Голяма част от видните автори маянисти подминават или съвсем повърхностно засягат важните въпроси на икономическия живот, на сложната съвкупност от производствени отношения, формирали се в резултат на развитието на производителните сили. Техният интерес към икономическите проблеми се ограничава главно към производството на хранителни продукти, към земеделието. И ако то е примитивно, високите интелектуални постижения на маите в науките и изкуствата изглеждат като анахронизъм.
Няма да се занимаваме с теориите, според които „примитивните маи са получили знанията си от друга планета или ги носят със себе си от потъналата Атлантида”. Дори и така да е, остава фактът, че в далечни времена астрономията, математиката, календарът и редица други науки бележат развитие, т.е. те се усъвършенстват в условията на същото „примитивно общество”. Не е едно и също нещо да получиш знания наготово и да съумееш да ги запазиш и развиваш.
Не са един и двама авторите, които черпят с пълни шепи от погрешни постановки на неколцина изтъкнати в миналото специалисти. Често ще ги срещнем с категоричните становища, че маите имали „примитивно земеделие”, че били в „пълно подчинение на природните стихии” и че се занимавали главно с изсичане на растителността в част от джунглата, подпалвали оголения терен и после го засявали с царевица. Такава земя не можело да се използва дълго, поради което минавали на друг терен. По този начин екологическото изтощаване на обработваемата земя служи и като едно от обясненията защо маите внезапно и масово напускали градовете си. Такива автори сами са жертва на примитивно мислене. Изненадващо е обаче, че и учени, които са добре запознати с фактите, умишлено наблягат на високото равнище на някои елементи от надстройката, за да ги противопоставят на „примитивизма” в земеделието.
Астрономията, както се знае, е една от първите науки, която започва да се развива при земеделските общества. Според някои мексикански учени астрономическите наблюдения в Месоамерика са свързани с чисто практически нужди – да се познават периодите на годишните времена, на дъждовете и обновяването на растителността. Те са им били необходими и да се борят с най-страшните си врагове – сушата, градушките, ураганите и неплодородните сезони.
Случаят с Панчо Виехо е особено показателен. Умрял старият Панчо и отнесъл със себе си в гроба тайните на календара и за малко не го последвали и останалите индианци. За него разказва в книгата си „Усмихваща се Гватемала” чешкият пътешественик Норберт Фрид: „През 1950 г. много мексикански вестници съобщиха за отчаяното положение на индианците лакандони в районите Хатате и Чулехуице. Заплашвала ги гладна смърт. Но самоотвержени и безкористни хора успели да съберат достатъчно голяма сума и със самолет доставили в джунглата няколко тона фасул и царевица. Индианците съобщили на своите спасители необикновената причина за постигналото ги бедствие – умрял Панчо Виехо – последният от лакандоните, който познавал тайните на календара и по звездите можел да определи сроковете на основните полски работи. След смъртта му племената имали две лоши реколти само затова, че горската площ, която те опожарявали, била заливана от дъжд и индианците закъснявали със сеитбата”.
Явно е, че календарът сам по себе си не е достатъчен. Необходим е и човек като Панчо Виехо, който да знае как да си служи с него.
Наистина ли все пак земеделието на древните маи е било толкова примитивно? Това, че не са познавали ралото, аргумент ли е? И наистина ли не са го познавали?
Днешните маи естествено познават ралото, но рало и сега рядко се използва, защото почвеният слой е много плитък. А с рало в скала не се оре. Мексиканският автор Иниго Лавиада ще ни каже как се сади дърво в Юкатан: най-важното е предварително да се гръмне с динамит в скалата, за да се направи дупка. След това се купува или събира земя, напълва се празното отверстие и чак тогава се полага семето.
Все повече в изследванията на маите се налага мнението, че тяхното земеделие е било на висотата на науките и изкуствата им, че те са използвали такива методи и технологии, които са им осигурявали богати реколти. Такова е мнението и на руския учен Валерий Гуляев: тучните ниви и цветущите градини на индианските земеделци създават онази икономическа база, на която се основават всички блестящи постижения на доиспанските цивилизации в Новия свят. Това в най-голяма степен се отнася до цивилизацията на маите.
Веднъж губернаторът на щата Кампече ми предостави рядката възможност да полетя над гъстата джунгла в околностите на столицата. За мен това е наистина незабравимо преживяване. Малкият двуместен едномоторен самолет не ми вдъхваше особено доверие, но който се страхува от намокряне, не влиза във водата. Пилотът беше на около четиридесет години, весел и приветлив като повечето юкатанци, с иронична усмивка. Каза ми, че с това „апаратче” ще се чувствам по-сигурно във въздуха, отколкото с кола по шосетата.
Времето беше ясно и топло. Летяхме над гъста джунгла на неколкостотин метра височина. Видях ясно руини на стара пирамида и други постройки. Нямаше път до тях. Потупах пилота по рамото и ги посочих с ръка. „Храмове! – извика ми той през шума на мотора. – Маи”.
Забелязах и други останки на старата култура, които чакаха по-голям бюджет за археологически изследвания. Пилотът ми извика нещо. Разбрах, че трябва да гледам надолу.
Вече летяхме не над джунглата, а над район с буйна трева и храсталаци. Под нас с километри се простираше светлозелен килим. Точно по средата му минаваше дебела, ясно забележима тъмна линия. Сякаш някога тук е текла река. „Канали! – извика пак пилотът. – Маи”. С тази дума той обясняваше всичко.
По-късно получих подробни обяснения. Правителството на Кампече имало намерение да построи канали за напояване. Специалистите, на които било възложено да проучат терена и да изготвят проектите, се хванали за работа. И какво се установило? За тяхна изненада те разбрали, че някой преди тях е изграждал напоителни канали в същите райони. Така била открита широката мрежа от канали, които маите използвали за напояване, а вероятно и за транспорт.
През втората половина на 1980 г. в Пасадена, Калифорния, специалисти от НАСА разработили специална радарна система, предназначена да пробие плътната облачност на Венера, за да се получи по-пълна представа за релефа на тази планета. Но в НАСА решили най-напред да използват новата апаратура на земята. И резултатите се оказали сензационни. Радарът открил до зеления „облак” на джунглата в Кампече остатъци от мрежа на иригационни канали. Идеална възможност, ако някой реши да направи и от това загадка. За какво са им били необходими на маите напоителни канали в блатни места или в райони с обилни дъждове? Бързам да предупредя – не напоителни, а отводнителни канали. Следователно тук по-скоро става дума не за иригация, а за мелиорация, с помощта на която блатата се превръщат в плодородни земи.

Търговия или събиране на данъци – рисунка върху ваза от Небах, Гватемала
Търговия или събиране на данъци – рисунка върху ваза от Небах, Гватемала

Хубаво е, че НАСА създаде тази сложна апаратура, за да „докаже” нещо, което благодарение на едномоторното „апаратче” и пилота с иронична усмивка отдавна бе известно на хората в Кампече. Ако не бях видял каналите на маите с очите си, сигурно и аз щях да призная първооткривателската роля на радара, създаден от НАСА за Венера.
Значи „първобитните” маи са използвали канали, иригационни и мелиоративни системи! Такива съоръжения са разкрити и в други райони. Към тях специалистите проявяват голям интерес поради социалнополитическото и историческото им значение. Някои изследователи смятат, че само едно „хидравлическо” общество може да стигне до равнището на цивилизация. Витфогел, най-изтъкнатият представител на тази хипотеза, включва и маите в списъка на „хидравлическите общества”.
Градовете на маите, като Чичен Ица, Ушмал, Копан и Тикал, са били огромни за своето време. Някои вероятно пресилено сочат за всеки от тези градове население приблизително от 200 000 души. Последните изследвания показват, че между II и Х в. сл. Хр. на територията на маите е имало население от около двадесет милиона. С примитивно земеделие толкова народ не се изхранва. С най-голяма сила това важи за големите центрове.
Интересно е да се отбележи също така, че блатата заемат значителна площ от територията на маите – почти половината. Горите, подходящи за сеч, изгаряне и насаждения, се оказват малко и ако приемем екологичната хипотеза, отдавна да са ликвидирани. При това прави впечатление, че населените места са съсредоточени не край гори, а в близост до блата. Няма данни, че тези хора са обичали да ги хапят комари. Северноамериканският археолог и антрополог Ричард В. Адамс от университета в Сан Антонио, Тексас, използвайки като НАСА модерна апаратура, също намира канали, отдавна погребани в джунглите на Юкатан. А в Белис са открити канали и сред блатата. Някои от тях са плавателни.
Каналите сред блатата имали и друго предназначение. Освен с риба и раци, които влизали в менюто на гастрономите маи, те са богати и на плодородна тиня, използвана за наторяване. Не е изключено от някои земеделски култури да са получавани по две и повече реколти, както в Шочимилко, близо до Мексико.
За развито земеделие на маите говорят и изследванията на мексиканските специалисти. Освен прилагането на различни методи за напояване и наторяване маите са терасирали по-труднодостъпните терени, използвали са бреговете на реките и езерата, всякакви дупки в скалите, създавали са навсякъде, където било възможно, малки градинки за плодове и зеленчуци. Мексиканският учен Педро Караско отбелязва, че „големите успехи на земеделието (в Месоамерика – б. м.) се основават както на квалифицирания труд, така и на интензивното отглеждане на посевите, особено в напояваните площи и градините”.
Разказвали са ми, че, за да получат повече от малкото земя, маите насаждали в едно и също гнездо едновременно три култури – царевица, фасул и тиква. Здравото стъбло на царевицата пораствало, фасулът се обвивал около него, а тиквата се ширела по земята. Прилича ми на мирно съвместно съществуване на различни култури, макар че размерът на добивите от това практично решение не е известен.
С изненада по-късно установих, че този факт, малко известен извън границите на Мексико, е бил добре познат на руския учен Н. И. Вавилов. Още преди повече от половин век той пише за индианското земеделие: „Полята на Юкатан, както и в Чиапас, в южната част на Мексико, в Гватемала, около Антигуа, нерядко представляват съвместно общество от различни култури растения: фасул се обвива около царевица, а между тях растат различни видове тикви. Смесената култура е господстваща в древно Мексико. [...] Естествено култивираните растения на маите, както и на ацтеките и сапотеките, по необходимост са били интензивни”.
Още тогава Вавилов отбелязва нещо, което години по-късно някои специалисти представят едва ли не като откритие – много сортове растения в индианското земеделие постигнали голямо съвършенство. Типичен пример за това е царевицата.
Малко е да се каже, че царевицата е най-важното за живота на хората култивирано растение. То заема централно място в религиозните култове и ритуали. Нещо повече – царевицата представлява една непроницаема загадка за учените и досега. От какво диво растение произхожда? От колко години се култивира при домашни условия? Защо семената му, след като узреят, не се разпръскват?
Логично е да се предположи, че следвайки естествения процес, царевичните зърна (семената) би трябвало да падат и да се разпръскват. Това обаче не става. Те не са като фасула, който, ако не се обере навреме, трябва да се събира по земята. Царевичните зърна узряват, презряват и дори изсъхват, но се държат така здраво в мамула, като зъбите във венеца. Този факт кара някои учени да допускат, че царевичното растение е било обект на изкуствена генетична обработка. Подобна обработка е немислима без дълбоки познания в биологията и ботаниката. Възможно ли е маите да са имали тези познания? Не е възможно. Така смятат някои специалисти, които не искат да признаят на маите и занимания в областта на генетичното инженерство.
Освен царевицата – основната и предпочитана храна на маите, те са отглеждали още фасул, тикви, домати, различни видове чушки, какао, памук, тютюн, енекен, маниока, тропически плодове. Значително място в изхранването на населението заемат дивечът и рибата, както и домашно отглежданите фазани, патици, пуйки, гълъби, кучета, пчели (за мед) и пр.
Маите не са консумирали много месо, но в по-малки количества и то влизало в храненето им. Освен домашните животни, които отглеждали, ловците разнообразявали трапезата с елени, тапири, диви свине, зайци, броненосци, игуани и някои видове влечуги.
Земеделието е основата на икономическата дейност при маите. Тя се допълва в по-малка степен от лова, риболова и занаятчийското производство – различни предмети за домакинството, оръдия на труда, оръжия, строителни материали, облекло, украшения, музикални инструменти. С една дума – всичко необходимо за нуждите на материалния и духовния живот.

Сделки на доверие

Един важен – и негативен – икономически фактор е липсата на развита металургия (с изключение на злато, сребро и мед). Почти всички метални предмети, намерени в Свещения кладенец на Чичен Ица, са от Централна Америка – Коста Рика или Панама. Вероятно са стигнали до Месоамерика по пътя на търговията или носени от преселници и богомолци. Според схемите на Морган и Чайлд отсъствието на желязо и бронз е един от показателите, които би трябвало да поставят културата на маите в епохата на варварството. Други фактори обаче я характеризират като високоразвита цивилизация. Очевидно нещо липсва – не на маите, а на схемите.
В рамките на икономическата дейност уместни са няколко думи и за търговията. Макар че населението, общо взето, си е осигурявало необходимите продукти за съществуване, никой район не се е самозадоволявал напълно. Това наложило развитие на търговския обмен не само между отделните центрове в територията на маите, но и с по-далечни райони, с други народи. Маите търгували със свои произведения, като сол, мед, восък, зърнени храни, тъкани, кожа, памук, пера от свещената птица кецал, подправки, скъпоценни и полускъпоценни камъни, какао, каучук, занаятчийски предмети и други стоки. Срещу тях внасяли нефрит, кристали, обсидиан, мед, злато и керамика. Естествено купували и роби, предимно от Централно Мексико.
Търговията се осъществявала по морски, речни и земни пътища. По реките Усумасинта, Грихалва, Мотагуа са преминавали основните товари между високите и ниските райони. Носачи са носели на гръб стоките по тесни пътеки в джунглата, а по море са плавали големи канута като тези, които изненадали Колумб и последвалите го конкистадори.
Въпреки че голяма част от търговските сделки се осъществявали с плащане в натура, някои продукти изпълнявали ролята на пари. Основните „монети” били какаовите зърна, които търговците носели в торбички. За пари служели също цветни черупки от редки миди, зърна от нефрит, медни звънчета и секирки, като стойността им се определяла от големината. С какао е можело да се купи всякакъв вид друга стока. Един заек например струвал десет зърна, а един роб – сто. Хронистът Олвиедо отбелязва дори услугите на една проститутка – те се оценявали между осем и десет зърна. При плащания с какао продавачът натискал леко какаовите зърна, за да се увери, че „монетите” не са фалшиви. Ланда уверява, че сделките се извършвали при пълно доверие и честност. Според Коголюдо нямало нито писмени договори, нито обещания за плащане в бъдеще. Сделката се смятала за сключена, ако договарящите се страни пият заедно на публично място. Професионалният търговец от Юкатан (пполом) прекарвал стоките си начело на керван от носачи – роби, които накрая също продавал.
Мястото на търговците в социалната стълба е между работниците и благородниците. От само себе си се разбира, че богатите търговци заемат по-високо положение. С търговия са се занимавали не само професионалисти, но и представители на управляващата класа. Абат Алонсо Понсе пише, че „господарите от Чичен Ица търгуваха с пера и какао с Хондурас”. Други данни съобщава Ланда, когато разказва за избиването на всички членове на царската фамилия Коком, управляваща в Майапан: „Синът на Коком избягна смъртта, тъй като отсъстваше по търговия в земята Улуа”.
Коридорите на президентския дворец в мексиканската столица, гледащи към един от вътрешните дворове, са украсени с изключителни стенописи на Диего Ривера. С големия си талант мексиканският художник пресъздава върху огромни стени историята на своята родина още от най-древни времена. Човек не може да се откъсне от тези обаятелни картини. Казах „картина”, но в случая това не е най-подходящата дума. Картината е произведение, което може да се купи от частно лице, от колекционер, да стане негова лична собственост и да изчезне. Такава е съдбата на много шедьоври. Но тези стенописи не могат да се купят и скрият. Те са достояние на всички, включително и на онези, които с лека ръка обявяват за „примитивно” земеделието на древните маи.
В един ъгъл Диего Ривера е изписал с прости думи какво е получил светът от Мексико – най-голямата страна в Месоамерика – царевица, фасул, какао, домати, чушки, агуакате, каучук, чикле, енекен...
И шоколад!

Из „Кукулкан слиза от небето”

Книгата можете да купите тук!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Американският певец Бари Манилоу ще се оперира заради рак на белите дробове
Енрике Иглесиас стана татко за четвърти път (Снимка)
Жена твърди, че е биологичната майка на Майли Сайръс
5 автентични коледни рецепти с модерен прочит
Карла Бруни: Приключих хормоналната си терапия след диагнозата за рак

Напишете дума/думи за търсене