Режисьорът Васил Гендов се сби с Кемал Ататюрк

Васил Гендов в ролята на Левски във филма "Бунтът на робите"

Илия Костов засне филм за пионера на BG киното

Около Васил Гендов има повече митове, отколкото реалности. Това внушава режисьорът Илия Костов в документалния си филм за създателя на българското кино. С този филм за първопроходеца достойно затваряме страницата на 100- годишнината от създаването на киното ни и отваряме нова - на втората стотица.

“Именно личността на Гендов - казва Илия Костов, - по силата на някаква трудно обяснима логика се наслагва върху творчеството му, оцветява го с капризните багри на романтична тайнственост и недоказаност, които превръщат наследството му в спорен, макар и достатъчно жизнен мит...”

Какво ли няма в пребогатата биография на Васил Гендов?! Има дори сбиване с Кемал Ататюрк, когато бъдещият създател на модерната светска турска държава е военен аташе в София. Ататюрк е в София от 1913 до 1915 г.

Васил Гендов е роден на 24 ноември 1891 г. в Сливен. Син е на известния възрожденски деятел Димо х. Гендов, чийто корен е от Калофер. Първоначално образование получава в родния си град, гимназия завършва в София.

През 1903 г. е приет за ученик в трупата на “Сълза и смях”. Заедно с други ученици под строй е заведен в салона на “Славянска беседа”, където

за първи път вижда

прожекция на филм

През септември същата година отива във Виена. Там учи в драматическия курс към театралната школа на Отто, завършва го и през април 1910 г. се завръща в София.

Гендов завързва приятелство с прожекциониста на “Модерен театър” и в разговор с него се ражда идеята за кратък филм с български сюжет. Историята не разполага с достоверни сведения как Гендов успява да спечели и собственика на “Модерен театър” за своята авантюра.

“Разрешението на въпроса дойде случайно, почти неочаквано - разказва Гендов. - По бул. “Дондуков” срещам оператора на “Модерен театър” Гайтано, испанец, с когото споделих големите трудности около намиране на средства за замисления от мен български филм...”

Вечерта след срещата с Гайтано, получил подкрепата на испанеца, Гендов умува върху бъдещото си произведение. Погледът му попада върху поставеното на масата хумористично списание “Българан”, на първата страница на което има карикатура на Александър Божинов с текст “Галантният българан”.

Гендов кани артисти от Народния театър. Всички отказват, а някои му заявяват, че нямат желание да се “резилят”. След два дни той решава да помоли своята братовчедка Елена Снежина, която също отказва. Тя обаче го запознава с актрисата от Пловдивския градски театър Мара Миятева, която се съгласява да застане пред камерата.

И пред къщата на богатия индустриалец Съселов на ул. “Славянска” 9 за първи път е поставена кинокамера. Снима се “Българан е галант”. Около кинаджиите бързо се струпват сеирджии. Едни гледат с интерес новото чудо, но други започват да псуват и обиждат хората от екипа. А трети дори хвърлят камъни към снимачния апарат и Гайтано е принуден да го закрива с тяло.

Една от снимачните площадки на “Българан е галант” е в двора на турската легация. Васил Гендов успява да убеди някакъв прислужник да ги пусне. Докато подготвят апарата, от сградата излиза добре облечен мъж, с лъснати чепици, ухаещ на хубав парфюм. Това е Кемал Ататюрк и той иска сметка от кинаджиите. Влиза в диалог с Гендов. Двамата започват да си разменят все по-остри реплики, накрая се бутат, нашият човек дори скъсва ризата на противника си.

Но усеща, че всеки момент Ататюрк може да получи помощ, Гендов започва да вика: “Бягайте! Кой каквото може да носи, да го грабва и бягайте!”. Прислужникът се оправдава а с думите: “Абе той си е такъв.”

“Каква беше нашата радост - ще каже след години Васил Гендов, - когато след първата нощна работа видяхме, че резултатите са отлични. За мен това означаваше, че пътят на българския филм е открит!”

Десет дни трае снимането на филма и

това коства на

режисьора ръчния

му часовник,

купен във Виена. Парите от продажбата Гендов дава на Мара Миятева, останала съвсем без средства.

Премиерата на “Българан е галант” е на 13 януари 1915 г. (ст. стил) в столичното кино “Модерен театър”. Публикации в софийския в. “Дневник” недвусмислено датират събитието. Две седмици филмът е злобата на деня. Софиянци се дивят на движещите се образи, но финансовият успех за авторите е нулев. Гендов не изкарва пари дори да си купи нов часовник, остава си само с възторга на публиката.

“Дневник” с великодушно снизхождение отбелязва: “Комедията и снимките са доста сполучливо направени и тази комедия представлява голяма новост за българското общество.

За участието си в “Българан е галант” Васил Гендов получава хонорар една пура. Подарява му я собственикът на “Модерен театър”. Тази пура обаче изиграва важна роля в съдбата на българина. Тя го въвежда в света на киното, което той приема като свое призвание и му се посвещава изцяло. Останалото е упорство, граничещо с пословичния балкански инат. Васил Гендов започва да прави филм след филм.

“През 1915 г. като артист в Народния театър - свидителства той - получих разрешение да замина на едногодишна специализация в Берлин с неплатена командировка. Още с пристигането си бях приет в известната филмова къща Айко-филм като стажант. Нещо повече - дадоха ми и заплата за някоя по-значителна поява във филм...”

Там Гендов участва с българката Жана Иванова. Още на първата среща й казва, че иска да я видя като героиня на новия си филм. Но признава, че няма пари за него. Когато се връщат в България, Жана Иванова отива в Сливен и след няколко дни се връща със спестовна книжка с 630 лв. и

дава цялата сума

за втория

български филм

По-късно Гендов разбира, че парите са от продажбата на скъп за нея спомен от родителите - златен часовник.

През пролетта на 1917 г. започват приготовленията за снимането на “Любовта е лудост”. В ролята на студента е Васил Гендов, на девойката - Жана Иванова, станала вече Гендова.

След премиерата на “Любовта е лудост” през 1917 г. за известно време Васил и Жана Гендови живеят в Берлин, където се подвизават из филмовите ателиета и се снимат като статисти в няколко филма.

След Първата световна война семейство Гендови се връща в Берлин, двамата получават малки роли в наскоро създадените студиа “Уфа” и “Местер филм”. Гендова под името Жана Дорит получава сравнително добра роля във филма “Тайната на камериерката”.

През лятото на 1933 г. Гендов започва да снима първия български говорящ филм - “Бунтът на робите”. Сюжетът е изграден върху живота и революционната дейност на Васил Левски. Снимките са в Карлово, Сопот и околни села.

“С ипотеката от 150 хиляди лева, която направих върху единствения си апартамент в София - разказва Гендов, - осигурих материала, както и престоя на колектива в Карлово и Сопот през периода на снимките. За разноските, които щяха да последват във Виена, беше ми обещана втора ипотека. Материалният успех на филма в София едва покри задълженията, които имах за него. Трябваше да се погаси и задължението за къщата в Сливен, за да се избегне публичната й продан. Аз бях притиснат до стената. Българският филм наистина проговори, но ме лиши завинаги от единствения покрив, който имах в София...”

В последните години на живота си Васил Гендов започва да се вживява в ролята на баща на българското кино. По негова идея се ражда Националната филмотека, опитваща се да съхрани визуалната памет на България.

Но към първопроходеца започват да се отнасят снизходително, а липсата на историческа памет отчуждава Васил Гендов от света и в края на дните си той с огорчение припомня накогашна своя епитафия:

Аз знам го туй,

жестока е съдбата.

В награда ще получа

шепа пръст

и хули на глупеца из устата.

А венецът -

малък дървен кръст.

 

 

Кемал Ататюрк
Кемал Ататюрк
Режисьорът Илия Костов засне силен документален филм за пионера на българското кино.
Режисьорът Илия Костов засне силен документален филм за пионера на българското кино.
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
22 май - магически ден за ново начало в любовта
5 неща, които ни пазят от уроки
Карди Би ще получи награда от Американското дружество на композиторите
Б.Т.Р. тръгват на турне със Звезди и Тонто от “Ахат”
Галена на 40? Вярно е, но “става”: Не се страхувам от цифрата

Напишете дума/думи за търсене