НВО след 7. клас – запознайте се с промените

За успешна подготовка на седмокласниците по български език и литература

Новият тестови вариант, публикуван на сайта на МОН през лятото на 2015, не би трябвало да се разглежда като някаква генерална промяна, настъпила в първия модул от изпита по БЕЛ след седми клас, тъй като и той, и предишният вариант са направени въз основа на едни и същи учебно-изпитни програми по български език и литература.

Сравнен с предишния вариант, новият съдържа повече задачи за работа с текст, като акцентът е поставен върху извличането, обобщаването и осмислянето на информацията, заложена в два източника: тe?cт и cxeмa, тaблицa, ?apтa, изoбpaжeниe или втopи тe?cт. Другата новост е, че при създаване на тестове, съобразени с изискванията на МОН, ще бъде избегнато шаблонизирането на типовете задачи, което е невъзможно при разнообразието на текстови източници и многото въпроси към тях, а и честно казано, нежелателно, защото шаблонът обикновено води до извеждането на преден план на декларативните знания, свързани с възпроизвеждане на запаметена информация – характеристика, която е най-критикувана от противниците на тестовото изпитване.

Oтвopeнитe и зaтвopeнитe въпpocи в oптимизиpaнитe вapиaнти пoдпoмaгaт cъздaвaнeтo нa yмeния зa извличaнe нa инфopмaция пpи чeтeнe c paзбиpaнe и ocмиcлянeтo нa тe?cтa нa paзлични eзи?oви paвнищa. Зaдaчитe в новите тecтoве пoзвoлявaт и пpa?тичec?oтo пpилoжeниe нa пpидoбититe лингвиcтични знaния чpeз пpилaгaнe нa нayчeнoтo пo бългapc?и eзи? до 7. ?лac.

Другата новост е, че седмокласниците ще трябва да напишат теза, свързана с тема от източниците на информация. Така те ще покажат доколко са способни да създават собствен завършен текст, осмисляйки дадена тема.

В частта по литература, заложена в теста за НВО, няма промяна. Без промяна остава и задачата за създаване на преразказ на непознат текст с поставена дидактическа задача от втория модул на изпита. Ситуациите, в които може да бъде поставен пишещият трансформиращ преразказ, са многообразни, но седмокласниците трябва да се справят с една от следните задачи – събитията от оригиналния текст, погледнати от позицията на герой от повествованието или от позицията на неутрален разказвач. Затова най-важното нещо, което трябва да направят, когато са изправени пред една от посочените задачи, е да разчетат правилно каква творческа трансформация се изисква да направят.

Какви са най-честите грешки, които допускат пишещите трансформиращ преразказ:

1. Не се съобразяват с посочената гледна точка;

2. Използват неподходящо основно глаголно време в целия текст или в части от него;

3. Когато преобразуват пряката реч, създават еднотипни синтактични конструкции и ползват повтарящи се глаголи;

4. Сбиват текста, пропускат моменти от повествованието или пък дописват несъществуващи детайли.

И при създаването на преразказа, и при решаването на тестовите задачи седмокласниците трябва да покажат, че владеят правописните, граматичните и пунктуационните особености на родния си език и могат да ги прилагат на практика, познават лексикалното му богатство и умеят да боравят правилно с думите.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене