С дронове пазим границата по-ефикасно и по-евтино

MQ-9 “Рийпър” е настоящето и бъдещето на авиацията за непосредствена поддръжка (включително огнева). Системата  е по-ефективна от всеки пилотируем самолет и в същото време - по-евтина.

В авиобаза Безмер създават център за дистанционно управляеми авиационни

системи

Узаконеното вече предложение войскови формирования да участват в охраната на границата е усилие в правилната посока. Но дали е достатъчно, за да се изпълни не формално, а реално важната задача?!

Защото за 25 г. граничните райони тотално обезлюдяха. От 2-милионния ни резерв не остана и следа, “мъдреци” премахнаха всички заграждения, а Българската армия като състав и оборудване отдавна не отговаря дори и на мъгляво оценените заплахи в непосредствена близост до родните ни граници.

Тогава как да се пазим?

С вдигане на огради и стени? Те помагат, но са преодолими.

500-те военнослужещи, които заминават на границата,

са недостатъчни

за обход дори

само на браздата

с Турция

Всеки офицер, изготвял годишен график за патрули и дежурства, би го потвърдил. Аз не съм обхождал границата, но съм я облитал със самолет и мога да кажа, че там има достатъчно трудни участъци, чието достигане при определени условия е невъзможно или изисква прекалено много време.

Какъв е изходът?

Според мен той е в изграждане на национални способности, базирани на дистанционно управляеми летателни системи (ДУЛС). В МО вече е утвърдена концепция за създаване на способности в рамките на въоръжените сили. Макар и в начален етап, тя се прилага и нейното развитие може приоритетно да бъде използвано за защита на границите.

Дистанционно управляемите летателни системи, които някои неточно наричат дронове, използват авиационни технологии от 6-о поколение. Те изпълняват следнте задачи:

1. Въздушно наблюдение на определени райони от особен интерес.

2. Участие в охрана на граници и бази.

3. Постоянно денонощно наблюдение на определени зони за отговорност.

4. Участие в борбата с тероризма, нелегалния трафик на хора, оръжия и средства за масово унищожение.

5. Постоянен мониторинг на зони, райони, земни и морски пътни артерии.

6. Мониторинг на земните и морските граници.

7. Участие в операции по търсене и спасяване и в оперативни действия за отстраняване на последствията от бедствия, аварии и катастрофи.

Очевидни са предимствата на достатъчната и навременна информация, за да може дислоцираните наблизо армейски групи да бъдат насочвани на точното място,

а не просто да

циркулират по

границите

Освен това ДУЛС може да бъдат снабдени с несмъртоносни средства за превенция срещу нарушителите на границата, каквито и сега се използват в райони на Средиземноморието. С тяхна помощ разходите по изпълнение на задачите намаляват в пъти.

Кой обаче ще управлява тези системи? Във ВВС има достатъчно подготвен състав, който може бързо да бъде преквалифициран за броени месеци.

В концепцията на МО се предвижда авиобаза Безмер да се превърне поетапно в основен център за развръщане на оперативни и тактически дистанционно управляеми летателни системи. Те може да струват само толкова, колкото днес плащаме за няколко километра телена ограда.

Освен това инвестицията би се върнала за месеци с реализацията на съпътстващи способности от жизнен интерес за държавата и бизнеса като: мониторинг на териториалните води и корабоплаването, участие в охраната на критичната енергийна инфраструктура, химическо, бактериологично и радиационно разузнаване, ранно откриване и наблюдение на пожари, контрол на пътния трафик от въздуха, осигуряване на операции по търсене и спасяване на екипажи на летателни апарати, сухопътни транспортни средства и кораби, търпящи бедствие, екомониторинг над суша и море, както и кадастрално заснемане на райони и територии.

ДУЛС “Комкоптер” на борда на френски патрулен кораб в Средиземно море. Действа от неподготвени терени с радиус на действие до 150 км с полезен товар до 70 кг.
ДУЛС “Комкоптер” на борда на френски патрулен кораб в Средиземно море. Действа от неподготвени терени с радиус на действие до 150 км с полезен товар до 70 кг.

Как може да ликвидираме дефицита на такива способности?

Чрез разработване и производство на ДУЛС или производство по лиценз, чрез придобиване на нови системи или втора употреба, чрез наемане или безвъзмездно ползване за определен срок, чрез участие в международни проекти, в това число на ЕС.

За нас е

по-уместно да

изградим единна

интегрирана ДУЛС с централизирани подсистеми за командване, управление, събиране, обработка и разпределение на информацията и способностите до заинтересуваните потребители. Към тях да се прибавят единни подсистеми за логистика, подготовка на личен състав и възможност за децентрализирано използване на компонентите. Предаването на информация към оперативните центрове на заинтересуваните структури за сигурност ще даде възможност за планиране и провеждане на съвместни оперативни действия, за икономия на сили и средства на базата на гъвкавото им използване, осигурено от постоянен и достоверен информационен поток.

За целта е необходимо снабдяване с 4 ДУЛС от клас I “Мини”, каквито имаме и сега, дислоцирани в структурите, непосредствено ангажирани с обхода на граничната полоса. RQ-11 Raven например има радиус на действие до 10 км, обикновено лети на 150 м височина с диапазон от скорости от 45 км/ч до 95 км/ч с продължителност на полета до 90 минути. Наши фирми вече произвеждат системи от този клас, които са подходящи за гранични патрули, но са с над 2 два пъти по-голям радиус на действие и продължителност на полета

за 2 пъти

по-ниска цена

С 2 системи от клас I “Малки” трябва да се оборудват структурите, развърнати на отдалечение 50-70 км навътре в българска територия. Една от най-успешно реализираните се системи е вертолетната Comcopter S-100. Тя не изисква предварително подготвени площадки и съоръжения за излитане и кацане (само на корабите - платформи 2мх2м). Може да се издига и наблюдава едновременно с три сензора от височини 5500 м, да лети със скорост до 220 км/ч, в радиус до 180 км от командния пункт, с време за дежурство до 6 ч. С тези възможности системата може да покрие и оперативните изисквания на цялата система за сигурност на държавата, предвид полезния товар на борда до 70 кг.

“Рейвън”покрива участъци за наблюдение до 10 км от позицията
“Рейвън”покрива участъци за наблюдение до 10 км от позицията

Оперативните нива на централно подчинение трябва да разполагат с ДУЛС от клас II-III, дислоцирани в авиобаза Безмер в състава на отделна безпилотна авиоескадрила от 2-3 безпилотни авиозвена. Всяко авиозвено да има на разположение една ДУЛС, включваща 3-4 безпилотни летателни апарата, мобилна наземна станция за управлението им и логистичен елемент, осигуряващ работата и поддръжката на формированието. Ако трябва да се разчита на безпилотни системи с по-големи възможности от посочените Comcopter S-100, това могат да бъдат израелските Elbit Hermes 450 или Elbit Hermes 900 . Номерацията им е почти идентична с излетното им тегло. С крейсерски режими на полета те

могат да висят

във въздуха от 20

до 36 часа

Ако се постави целта системите да заменят щурмовиците Су-25, по-перспективното решение е MQ-9 Reaper. С полезен товар над 1,5 т, който може да издигне на 15 000 м, той може да лети с максимална скорост от 482 км/ч, с продължителност 14 ч, покривайки радиус над 1800 км. Оборудването за наблюдение, разузнаване и непосредствена поддръжка е далеч по-ефикасно от предлаганите ни F-16 (сега в Румъния) при 5 пъти по-ниска цена (17 млн. долара за бройка).

В състава на структурата на авиобаза Безмер трябва да е включен и ескадрилен оперативен център, отговорен за първичната обработка на получената от ДУЛС разузнавателна информация, както и базов учебен център за подготвка на екипажите.

Изграждането на подобна система, базирана на способностите на 6-о поколение роботизирани авиационни системи с изкуствен интелект, може да бъде осъществена целево и да влезе в оперативна готовност само за 2 години и ще представлява

евтина инвестиция

с голям ефект в

сферата на

сигурността

и националното стопанство.

А ако я развърнем и умно - може да донесе нови работни места за млади специалисти, с познания в областта на модерните технологии.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Доц. Християна Бацелова: Случаите на COVID-19 растат
5 неща, които да направим, вместо да наказваме детето
Отварят стадион "Васил Левски" за Енрике Иглесиас в 17 часа, той излиза на сцената в 21 ч
Тим Бъртън и Моника Белучи се разделят
Това са най-вредните и най-полезните уреди за коса

Напишете дума/думи за търсене