Преди 30 години първите сръбски застави Yugo GV са разтоварени на брега на САЩ. Буквичките GV зад популярния на Балканите модел са поставени, за да загатват за Good Value - маркетингово послание, което е обречено на провал зад Океана.
Първите коли ги поръчва предприемачът Малкълм Бриклин, като той разчита на бърз успех на неизвестния автомобил най-вече заради цената му - 3990 долара. Тази сума се равнява горе-долу на сегашните 2000 лева, сравнено с доходите на редовия българин, което си е направо без пари за нова кола, пък било тя и Zastava Yugo.
Между другото в средата на 80-те години в Америка Zastava Yugo не е единственото бюджетно предложение. В страната на неограничените възможности се предлага и Hyundai Excel за 4995 долара.
Според Бриклин изграждания на основата на Fiat 127 сръбски автомобил, със спортна осанка на Volkswagen Rabbit, е перфектен за щатските пътища. Бизнесменът показва Zastava Yugo на салона в Лос Анжлеси през 1984 г. и след това праща екип от британски експерти в завода в Крагуевац да направят над 500 подобрения в "американската застава".
Така в средата на 1986 г. американското Yugo започва да се продава с начална цена от 3990 долара за нивото GV, оборудвано с 1100 куб.см с 4-степенна механична скоростна кутия. По-луксозната версия GVL е с плюшен салон, а топ варианта GVX притежава мотор с обем 1300 кубика и 5-степенна механична предавателна кутия, като и ма рали фарове. Въпреки че версията GVX се води спортна, тя ускорява от място до 100 км/ч за 13,56 секунди, което само с половин секунда по-бързо от стандартния вариант GV.
Въпреки, че максималната скорост на социалистическия автомобил е едва 86 мили в час (138 км/ч) - най-ниската сред всички предлагани модели, през първите три години в Щатите са продадени над 163 хиляди бройки. След влошаването на американския политически климат на Балканите през 1992-а вноса е прекратен, а през 1999 г. по време на войната в Югославия силите на НАТО бомбардираха фабриката в Крагуевац, смятайки завода за склад за боеприпаси.
Спроед британската медия ВВС за американците Zastava Yugo е една ужасна кола, която постояннно е била обект на подигравки. Заради изключително ниската си цена едва ли не автомобила е смятан за едноневка и приравняван към грдинска косачка за трева.
Колко зле е бил Yugo, наистина? През 1987 г. списание Popular Mechanics публикува проучване на собственици на сръбския автомобил, в което 78 процента са посочили качеството на колата като добро, 25% като отлично, а 42% са заявили, че биха си купили застава отново. Редица комици и специалсти в Америка отдават тези резултати на Стокхолмския синдром.
Общо от завода в Крагуевац от 1980 до 2008 г. са били сглобени близо 800 000 бройки Zastava Yugo, като през гоините под капака са монтирани двигатели с мощност 45, 55, 60 и 65 конски сили, като в продължение на 28 години модела не е променял драстично външния си вид.
Коментари (0)
Вашият коментар