Това ли е последната наистина ужасна кола?

Преди 30 години първите сръбски застави Yugo GV са разтоварени на брега на САЩ. Буквичките GV зад популярния на Балканите модел са поставени, за да загатват за Good Value - маркетингово послание, което е обречено на провал зад Океана.
Първите коли ги поръчва предприемачът Малкълм Бриклин, като той разчита на бърз успех на неизвестния автомобил най-вече заради цената му - 3990 долара. Тази сума се равнява горе-долу на сегашните 2000 лева, сравнено с доходите на редовия българин, което си е направо без пари за нова кола, пък било тя и Zastava Yugo.
Между другото в средата на 80-те години в Америка Zastava Yugo не е единственото бюджетно предложение. В страната на неограничените възможности се предлага и Hyundai Excel за 4995 долара.


Според Бриклин изграждания на основата на Fiat 127 сръбски автомобил, със спортна осанка на Volkswagen Rabbit, е перфектен за щатските пътища. Бизнесменът показва Zastava Yugo на салона в Лос Анжлеси през 1984 г. и след това праща екип от британски експерти в завода в Крагуевац да направят над 500 подобрения в "американската застава".
Така в средата на 1986 г. американското Yugo започва да се продава с начална цена от 3990 долара за нивото GV, оборудвано с 1100 куб.см с 4-степенна механична скоростна кутия. По-луксозната версия GVL е с плюшен салон, а топ варианта GVX притежава мотор с обем 1300 кубика и 5-степенна механична предавателна кутия, като и ма рали фарове. Въпреки че версията GVX се води спортна, тя ускорява от място до 100 км/ч за 13,56 секунди, което само с половин секунда по-бързо от стандартния вариант GV.


Въпреки, че максималната скорост на социалистическия автомобил е едва 86 мили в час (138 км/ч) - най-ниската сред всички предлагани модели, през първите три години в Щатите са продадени над 163 хиляди бройки. След влошаването на американския политически климат на Балканите през 1992-а вноса е прекратен, а през 1999 г. по време на войната в Югославия силите на НАТО бомбардираха фабриката в Крагуевац, смятайки завода за склад за боеприпаси.


Спроед британската медия ВВС за американците Zastava Yugo е една ужасна кола, която постояннно е била обект на подигравки. Заради изключително ниската си цена едва ли не автомобила е смятан за едноневка и приравняван към грдинска косачка за трева.
Колко зле е бил Yugo, наистина? През 1987 г. списание Popular Mechanics публикува проучване на собственици на сръбския автомобил, в което 78 процента са посочили качеството на колата като добро, 25% като отлично, а 42% са заявили, че биха си купили застава отново. Редица комици и специалсти в Америка отдават тези резултати на Стокхолмския синдром.
Общо от завода в Крагуевац от 1980 до 2008 г. са били сглобени близо 800 000 бройки Zastava Yugo, като през гоините под капака са монтирани двигатели с мощност 45, 55, 60 и 65 конски сили, като в продължение на 28 години модела не е променял драстично външния си вид.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене