Сокуров за спасителите на съкровища от Лувъра

Войната разделя и принуждава хората да бъдат врагове, но не може да попречи на сродните индивидуалности да имат своите малки съюзи. Насред хаоса човечеството винаги може да бъде обединено от ценностите, красотата и от стремежа към съхранение, па макар и задължено да разрушава.

Именно така двама изключителни мъже със статут на врагове стават съратници и се нагърбват с общата мисия да спасят изкуството във филма на знаменития Александър Сокуров "Франкофония".

Международната продукция на Франция, Германия и Холандия е

впечатляваща комбинация

от игрално и

документално кино

Оператор е Бруно Делбонел.

Режисьорът разказва как по време на нацистката окупация на Париж директорът на Лувъра Жак Жожар и нацисткият офицер граф Франц Волф-Метерних сключват съюз, за да запазят съкровищата на музея.

Реалните герои оживяват на големия екран, видени като две уникални фигури от режисьора. Техните портрети са изрисувани чрез възстановки и архиви, събрани и изгладени чрез умело щриховане и оцветяване от въображението на Сокуров. Артиста, който засне филм в един-единствен кадър - "Руският ковчег".

Александър Сокуров
Александър Сокуров

За него работата по “Франкофония” е била повече изкуство, отколкото работа с документални кадри, но всяка удобна и ефектна измислица си има своето адекватно място.

"Неизбежно е. С артистичен подход и художествено взаимодействие сляхме документалните кадри и нашите заснети възстановки. Изглежда, че хората са очаровани от гледката на нацистките войници в галериите на Лувъра. Тези войници в храм на изкуството? В действителност обаче стените в Лувъра били голи по време на окупацията. Произведенията били скрити няколко години преди това. Хората са имали предчувствие за избухването на Втората световна война, в която е взела участие цяла Европа. В Ленинград, в Париж и в Лондон хората започнали тревожно да търсят убежища, здрави стени и пространства дълбоко под земята, за да скрият произведенията на изкуството. Всички започнали да разбират колко е важно то и

че ако загине, неизбежно ще загинат нашите надежди, нашите молитви,

нашият Бог", обяснява режисьорът.

Сокуров е категоричен, че "Франкофония" не е исторически филм. Продукцията е повече колаж, отколкото хронология и често следва извивките на променящите се мисловни процеси.

В лентата при нахлуването на германската армия в столицата на Франция повечето висши чиновници отдавна са се устремили в бягство. Единствено Жак Жожар не отстъпва от своите позиции, за да изпълни дълга си, и отбранява културното наследство, което му е поверено. Неочаквано французинът открива необходим партньор за тази важна задача в лицето на граф Волф-Метерних, който е назначен от нацистка Германия за управител на културното наследство в тази част на Европа. Графът е готов да попречи на изнасянето на безценните предмети на изкуството от Лувъра на немска територия.

Невъзможно е между двамата съмишленици и ценители на красотата да не се зароди приятелство, което е загатното, но не и преекспонирано във филма.

"Периодът на срещата им, тяхното противопоставяне и сътрудничеството им по време на Втората световна война са най-важната част от историята в лентата. Тези двама забележителни мъже, които са били

почти на една и съща възраст, са имали едно и също призвание

- опазване и съхранение на произведенията на изкуството. Дори и в най-трудните времена тези двама не много влиятелни мъже са били в състояние да спрат агресията и да успеят да запазят голяма част от изкуството на Лувъра чрез преодоляване на връхлитащите ги обстоятелства. Как дълбоко съжаляваме днес, че нищо подобно не се случи в Съветския съюз, Полша или в останалата част от Източна Европа", признава Сокуров.

Лентата завършва с разкриване на съдбите на двамата герои, които все така отстояват себе си и остават непримирими много след войната.

Тяхното съдружие не е феномен, а само ярък пример. Подобно партньорство, макар и по-кратко, описва Стивън Спилбърг в сцена от военната си драма "Боен кон", адаптация на едноименната книга на Майкъл Морпурго. Почти към края на филма един английски войник се решава да излезе в ничията земя, като рискува да бъда прострелян, за да спаси оплетения в телени мрежи кон. Няма с какво да го освободи, но в този момент зад гърба му се показва германски войник, който му казва, че ще му трябват ножици, каквито той носи. Немецът също е излязъл от окопите, за да помогне на четирикракия войник. Двамата с англичанина заедно свалят мрежите, без да наранят коня, и дори се се шегуват един с друг чрез войнишки хумор. Това, че са от двете страни на огъня, не означава, че трябва да се мразят. Те просто изпълняват своето задължение и дълг към родината, които не пречат на тяхната хуманост и не могат да ги накарат да мразят другия, непознатия, който може да бъде и приятел.

Но да се върнем на лентата на Сокуров, за когото е било изключително удоволствие да снима в Лувъра - този изобилен малък свят в рамките на света. За него музеят е сравним само с един библейски кораб.

"Нека си представим Ноевия ковчег, носещ се по океана, пълен с хора и велики произведения на изкуството на борда - книги, картини, музика, скулптура, записи и какво ли още не. Гредите на ковчега не могат да устоят и се появяват пукнатини. Какво ще ни спаси? Живите? Или мълчаливите, но незаменими свидетелства за миналото? "Франкофония" е реквием за загиналите, химн на човешката смелост и дух Както и на това, което обединява човечеството", сигурен е режисьорът.

Във филма участват Венсан Немет, Луи-до дьо Ленкесен, Бенямин Уцерат, Йохана Алтес и др. Лентата е носител на "Златен лъв" за евро-средиземноморски филм и награда за най-добър европейски филм от фестивала във Венеция 2015.

Премиерата на "Франкофония" у нас е на 6 май.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Филм за кариерата на Пол Маккартни след разпадането на "Бийтълс" ще излезе догодина
Жесток грим за Хелоуин (видео)
Рачков чака цяла година, преди да стане почетен бургазлия
Италианската звезда Тони Сервило на репетиция в Народния театър

Напишете дума/думи за търсене