Китайски учени са създали прототип, чието управление се осъществява с помощта на биотокове от мозъка. Проектът е на Университета в Тянцзин, като в него участва и компанията Great Wall. При създаването на уникалната машина се използват технологиите, с които се правят най-съвременните протези. При тях датчиците прочитат човешката мисъл, а компютърът ги превръща в команди, които предава на автомобила.
При експеримента на главата на жена-доброволец е поставена каска с 16 датчика, аналогични с тези, които се използват при електроенцефалограма на мозъка. Тя е седнала на задната седалка пред ноутбук с вградена в него навигационна система и избира маршрута, през който иска да премине.
Освен това китайката мисли и върху това как се отварят вратите и багажникът на автомобила, а също така и върху смъкването на прозорците и прибирането на страничните огледала. Всичко това успешно е изпълнено от компютъра, след което автомобилът напълно самостоятелно извършва кратък преход.
По време на изпитанията, управлявалият автомобила човек се е намирал в зала, с поставено на главата устройство.
Деканът на университета професор Дуан Фен, е на мнение, че технологията е напълно безопасна за човека и може да доведе до революция при оказването на помощ на инвалидите. Системата е така проектирана, че автомобилът остава напълно безопасен, дори ако водачът се замисли за нещо друго.
Серийното пускане на подобен автомобил обаче засега е много далече, защото трябва да бъде решен основният проблем с придвижването в сериозен трафик. Тогава ще бъде твърде трудно да се систематизират всички команди, давани от мозъка на човека.
Преди няколко години и германски учени създадоха подобно устройството, първоначално разработено за видеоигри. То е снабдено със сензори, свързани с електрониката на автомобила с помощта на безжична технология.
Немската технология BrainDriver включва оборудване на колата с видеокамери, радари и лазерни сензори, които дават пълна триизмерна картина на онова, което я заобикаля. Шофьорът използва специална шапка с 16 сензора върху нея, които улавят електромагнитните сигнали на мозъка. Тези данни се интерпретират от компютър, който може да бъде обучен да разпознава двата специфични сигнала, които означават ляво и дясно.
Тогава при един от тестовете шофьорът е успял да направи десен завой, макар и с малко закъснение между командата и изпълнението от автомобила. При втория тест автомобилът бил научен да разпознава четири сигнала, което позволява на шофьора да увеличава или намалява скоростта. Учените тествали устройства като iPad и такива, които засичат движенията на очите, преди да се спрат на силата на мисълта като най-добрия метод за управление на автомобил без ръце.
От съображения за сигурност германските учени са направили тестовете на открито пространство - на летище.
Още много любопитни истории от света на колите може да прочетете в новия брой на списание "Авто Труд" само срещу 1,99 лева!
Коментари (0)
Вашият коментар