32-ма умни мъже и жени в журито за 18 незадължителни книги за 18-годишните (Обзор)

Авторитетно жури от 32-ма писатели, критици, журналисти, ще определи 18 незадължителни книги, които трябва да прочете всеки 18-годишен. “24 часа” даде старт на националната кампания “18 книги за вашето литературно пълнолетие”, подкрепена от VIVACOM. Тя бе открита във Vivacom Art Hall в София в присъствието на вицепремиера и министър на образованието и науката Меглена Кунева.

Главният редактор на “24 часа” Борислав Зюмбюлев обясни ползата от многото и разнообразно четене и разказа механизма, по който ще бъдат определени 18-те книги. Всеки член на журито ще даде своя лична класация от 18 книги, те ще бъдат публикувани във в “24 часа” и на сайта 24chasa.bg, а читателското мнение и гласуване на сайта ще се включи като допълнителен член на журито. Списъкът ще е готов до септември.

Става дума за книги, които е добре човек да е прочел, когато става на 18 години и навлиза в зрелостта. Нищо, че не са в учебните програми. Те са основата, върху която модерният човек гради всекидневното си общуване.

Инициативата на “24 часа” много ми хареса и много ме затрудни, защото има рамки, а за мен четенето е без граници, каза Меглена Кунева, която е член на журито.

Тя състави своя списък с любими творби, но вече е осъзнала, че има пропуски, като Мопасан.

Тя започнала рано запознанството си с автора, защото родителите ѝ казали, че трябва да почака. За първи път прочела “Бел ами” на Мопасан в 4-и клас.

Тя сподели, че

би кръстила

кампанията

“Четене без

граници” или

“Четене завинаги”

“Има една чудесна книга на Бернар Пиво “Професия читател”. Аз смятам, че съм човек с професия читател завинаги”, каза още Меглена Кунева. Според нея, когато споделяш литературния си вкус, споделяш най-искрени, лични интимни неща.

Диана Симеонова, директор маркетинг на VIVACOM, подчерта че компанията подкрепя образователни инициативи и кампанията на “24 часа” се е вписала естествено в тази тяхна политика. (Виж карето)

В дискусията за началото на кампанията се включиха членове на журито.

Георги Ставрев, ученикът, който преди време написа текст, станал изключително четен в интернет - “Айфон и стържещ от глад стомах”, предложи своята класация с 18 книги. Сред тях са "Железният светилник" на Димитър Талев, Джейн Остин - “Гордост и предразсъдъци”, Антоан дьо Сент-Екзюпери-“Малкият принц”, Уилям Бъроуз- “Дрога”, Селинджър-“9 разказа”, Оскар Уайлд - “Славеят и розата”.

Любен Дилов-син се пошегува, че книгата, променила живота на най-много хора,

не е нито

Библията,

нито Коранът,

а Наказателният

кодекс

И правилникът за движение по пътищата, допълни Валери Найденов.

Хората, които пишат, са повече от тези, които четат, каза писателят Владимир Зарев. Четенето учи на свобода и морал и обогатява езика, а ние сме в езика, подчерта Зарев.

Драматургът Елин Рахнев похвали втората част от заглавието на кампанията - “Списък за незадължително четене”. Ако искаш, никой не може да те накара насила, каза Рахнев.

Светлозар Желев, директор на Националния център за книгата към НДК и двигател на Литературния клуб “Перото” предложи избраните незадължителни книги

да бъдат

осигурени във

всички училищни

библиотеки,

за да са достъпни за учениците.

Диана Симеонова, маркетинг директор на Виваком, министърът на образованието Меглена Кунева и главният редактор на "24 часа" Борислав Зюмбюлев Снимки: Десислава Кулелиева
Диана Симеонова, маркетинг директор на Виваком, министърът на образованието Меглена Кунева и главният редактор на "24 часа" Борислав Зюмбюлев Снимки: Десислава Кулелиева

Диана Симеонова, директор маркетинг на VIVACOM:

Инвестираме в

образованието на

българските деца

Диана Симеонова
Диана Симеонова
Националната кампания “18 книги за вашето литературно пълнолетие” естествено се вписва в идеята ни да инвестираме в образованието на българските деца. За нас е чест, но и осъзната отговорност да сме партньор в инициатива, която се ангажира да стимулира четенето и да подпомогне израстването на децата и превръщането им в пълноценни и ангажирани личности, способни да формират и отстояват мнения. Надеждата ни е да ги вдъхновим да излизат по-често от чатовете и социалните мрежи и да опознаят света на книгите – били те на хартия или електронни. 

VIVACOM традиционно подкрепя инициативи, свързани с образованието – това е един от акцентите в нашата политика за корпоративна социална отговорност.

Публиката вече е запозната с онлайн платформата VIVA Cognita, чиято главна цел е да стимулира децата да се ориентират към точните науки, да помогне в усвояването им с помощта на компютрите и новите технологии.

Образователният портал Viva History пък поставя основите на нов тип изучаване на българската история – достъпен и увлекателен, с видео съдържание, занимателни тестове и всички предимства, които ни дават съвременните технологии.

VIVACOM e партньор и на “Читалнята”, която отвори врати преди година в градинката на Народния театър и чиято цел е да привлече повече любители на съвременната литература.

Благодарим на Министерството на образованието и науката, които подкрепят инициативата, на вестник “24 часа”, които вдъхновиха кампанията, и на членовете на журито, които ще съдействат за успешното ѝ реализиране.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Коя е единствената жена, разбила сърцето на принц Хари?
Инфлацията расте - как да вложим парите си разумно и с вкус
Действително ли учениците се нуждаят от геймърски лаптоп?
Доц. Християна Бацелова: Случаите на COVID-19 растат
5 неща, които да направим, вместо да наказваме детето

Напишете дума/думи за търсене