“Жалейка” - за правото да отхвърлиш скръбта по наследство

Село Пирин. Местни жители без реплики. Главна актриса - отхвърлена четири пъти за влизане в НАТФИЗ. Снежина Петрова. И всички тези съставки - добре опечени върху основа от закостенели и стари порядки на българския патриархат, за да бъде "сготвен" филмът "Жалейка" и да предложи определен вкус на публиката.

Разбира се, не липсва и щипката лична съпричастност към историята от лентата на режисьорката и сценаристка Елица Петкова.

Немската продукция на студентката от Берлинската академия за кино и телевизия надмина всички очаквания, като получи специалното признание на интернационалното жури в категория "Генерация 14 плюс" на 66-ия "Берлинале". На престижния европейки кинофестивал лентата също така беше номинирана за "Стъклена мечка" и най-добър дебют, а у нас спечели юбилейния Международен конкурс на СФФ и грабна голямата награда “София - Град на киното”

Продуценти на филма са Светослав Драганов, Тим Оливър Шулц и Сесил Толу-Полоновски, а снимките протичат изцяло в България с подкрепата на Нов български университет от екип на български и немски студенти. Оператор е Констанце Шмит.

В "Жалейка" едно младо момиче бива задължено да носи и излъчва тъга за пред другите. 17-годишната Лора, изиграна от дебютантката Анна Манолова, остава полусирак след смъртта на своя баща Стоян. Тя живее заедно с майка си (Снежина Петрова) в малко планинско село, където стрелките на часовника сякаш препускат без смисъл. Семейството и всички съселяни на Лора я притискат да се отдаде изцяло на определеното и наследено от техните предци скръбно поведение, задължително при подобни случаи.

Траурът изисква младото момиче да се облича в черно, да не слуша музика, да не танцува, да не се усмихва и да изпълнява различни ритуали около почитта към мъртвеца. Оттук насетне Лора вече е сирак и трябва да носи тъга в сърцето си, докато тя не се чувства съсипана и сломена. Иска да се весели и да живее необременена

и без закостенелите ограничения на

малката общност

Трудно е за младостта да приеме и да се съобрази с общоприетата форма на изразяване на скръб от загубата на близък, която обвързва човек повече със смъртта, отколкото с живота.

Тази драма се ражда от личния опит на самата Елица Петкова, която знае колко е тежък натискът да трябва да играеш ролята на жертва, когато не се чувстваш такава. 32-годишната режисьорка израства без баща, който почива в нейното ранно детство. На 11 г. губи сестра си и същият сценарий на чуждата проекция на тъга върху нея се повтаря. От нея се очаква да е тъжна, да се усмихва рядко, а бабите на село си мерят приказките, за да не кажат нещо погрешно на "горкото полусираче".

Петкова е родена във Велико Търново, но днес живее в Берлин заедно със съпруга си Ханес Маргет, който е и тонрежисьор и монтажист на "Жалейка". През 2015 година нейният късометражен филм "Липсващ" бе селектиран в Кан като германския претендент в конкурсната програма за още недипломирани режисьори.

Настоящият филм пък отначало е замислян като 30-минутна новела, но после се разгръща в завладяващ пълнометражен дебют.

Преди време Елица случайно попада в село Пирин и се влюбва в местната атмосфера,

като решава, че един ден задължително ще снима там. В работата по "Жалейка" тя разчита предимно на абсолютната естественост и непринуденост на участието на местните жители като натуршчици в лентата.

"За мое голямо щастие те приеха филма с отворени обятия и играха с желание. Малко или много всички играят себе си. В опелото на бащата на Лора участват четири жени от селото. Всички те са вдовици. Опелото е чиста импровизация, думите извират от тях. Те изживяваха още веднъж неща, които са им се случили. Така беше с повечето от сцените. Това, което подавах аз, беше рамката - каква е изходната позиция, какъв е конфликтът между героите, темите, за които евентуално си говорят. Но

хората използваха собствения си глас, нямаха реплики, които да учат”, обяснява Петкова.

В една от главните роли на майката на починалия Стоян дори се изявява пиринката Мария Клечева.

Възрастната жена в действителност е в траур, тъй като жали за своя съпруг и син, починали преди година. При нея снимките на филма се сливат с личните й емоции, като много често тя ги изразява с най-искрени сълзи, с които заразява околните.

Екипът се сближава изключително много с местните жени, в чиито домове се разделят да живеят по 2-3-ма души в продължение на шест седмици.

"Това ни даде шанс, първо, да опознаем колкото се може повече хората, да имаме лични взаимоотношения с тях и, второ, наистина да се чувстваме като у дома си. Правехме си вечеринки с тях, пиехме си ракийка, хапвахме си домашно сирене, късахме си домати от градината и си пеехме. Обичам да работя с хора и открих, че за мен киното е най-удачният медиум да изразявам това, което ми е важно", разказва режисьорката. Елица е изключително впечатлена и от работата си с истинските актьори. За Снежина Петрова всяка дума е излишна, защото играта й говори най-красноречиво за нейния талант и професионализъм. За главната роля на Лора пък Петкова избира младата Анна Манолова само по снимка. Тя е възпитаничката на театралния колеж "Любен Гройс" и цели четири пъти е била късана на изпити за влизане в НАТФИЗ, но въпреки това не се отказва от мечтата си.

Около 40 момичета кандидатстват за главната роля, но чак когато вижда Анна сред едни от последните,

Петкова си казва:

“Ето я моята Лора”

Щом я вижда на живо в София пък, всичките й надежди за нея са материализират, защото тя е точно такава, каквато я иска и я вижда.

"Анна е много прозрачна. Тя е много истинска и у нея няма никаква суета. Бързо разбира какво се иска от нея. Очаква я светло бъдеще", сигурна е Петкова.

Такова, каквото навярно очаква и нейната героиня Лора, която избира да напусне село Пирин. Да си подари свободата да не бъде жертва и да може да избира сама кога да се облича в черно и как да тъгува - тихо вътре в себе си или за пред другите.

Във филма участват още Михаил Стоянов, Стойко Иванов, Бояна Георгиева, Мартон Наги, Ася Попова и др.

"Жалейка" тръгва с редовни прожекции по кината у нас от 10 юни.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Филм за кариерата на Пол Маккартни след разпадането на "Бийтълс" ще излезе догодина
Жесток грим за Хелоуин (видео)
Рачков чака цяла година, преди да стане почетен бургазлия
Италианската звезда Тони Сервило на репетиция в Народния театър

Напишете дума/думи за търсене