Параскева Джукелова е снимала с Патрик Суейзи и Кристоф Ламбер

Героините й най-често са насилвани и страдащи жени

През пролетта на 1987 г. в Панагюрище пристига снимачен екип начело с Георги Стоев-Джеки и Христо Илиев - Чарли да снима документален филм за художничката Катя Станчева.

Двамата забелязват хубавото момиче, което се върти около екипа, и един ден тикат микрофона в ръцете му: “Я, ти задавай въпросите на героинята ни...”

Това момиче се казва Параскева Джукелова, викат му Паци. През късното лято на 1988 г. Паци е приета в НАТФИЗ, и то в класа на Стефан Данаилов.

Един ден й се обаждат по телефона в Панагюрище и я викат за “една малка роличка” в “Разводи, разводи” - филм, съшит от 5 новели. Параскева трябвало да е булка на Самуел Финци, но после ролята й се смалява до служителка, която отваря широко врата на ритуален дом. Да приемем това като метафора: красива девойка от прованса сама отваря вратата си към магическия свят на киното.

“Разводи, разводи” излиза на екран през 1989 г., а Паци вече се снима в следващия си филм - “Кмете, кмете...”. Героинята й се казва Добра - млада комсомолка, изпратена на село да укрепва комунистическата власт. На втори план е нещо като деликатно загатната

еротична мечта

на кмета

бай Кольо Широков

(Васил Банов). “Кмете, кмете...” е един от първите филми, появили се след сакралната дата 10 ноември - премиерата му е на 12 март 1990 г. Окраската му е силно перестроечна, филмът не бърка в дълбоките рани на живота във времето на соца, само почесва някои от тях.

Следва “Аритмия” (1992), в който Джукелова е англичанка и още помни репликите си. Пак е нещо като мечта или видение на главния герой Филип (Христо Гърбов). Филмът опитва да надникне в душите на поколението от края на 80-те години, което отрича нормите и не признава ценностите на “старото време” и отчаяно се лута в търсене на своите истини. Героите, объркани млади хора, са на купон и между тях попада англичанката. Авторите се опитват да я покажат като човек с морални устои и запазена душевност. На сутринта след купона тя е намерена мъртва.

Параскева е във втори курс и ходи да помага като квестор на приемните изпити в НАТФИЗ. Вижда красив мъж с мустаци, който идва всеки ден и внимателно оглежда кандидатките за артистична слава. Паци обаче забелязва, че той се заглежда продължително и в нея.

Един ден мъжът я кани на кафе и й връчва дебел като тухла четворка сценарий. На първата страница пише “Сезонът на канарчетата”, режисьор Евгений Михайлов. И без никакви пробни снимки я кани да играе главната роля на Лили като млада. Значение за избора има и приликата на Паци с Пламена Гетова, която играе Лили като възрастна. В този филм със сложна производствена съдба Джукелова изгради запомнящ се сложен образ на жена, преминала през концлагер, затвор и други ужасии от соцвремето, но успяла да съхрани човешкото си достойнство.

Веднъж в един снимачен ден трябвало да изиграе сцена, в която й удрят шамари, и след това - любовна сцена. Епизоди с коренно различни състояния - от болка и унижение до красиви преживявания. “Още нямах опит да преразпределям енергията и емоциите си и да не се изтощавам докрай. Заснехме епизодите, но беше много тежко и емоционално изтощително”, спомня си Джукелова.

За изпълнението си в “Сезонът на канарчетата” актрисата печели наградата за най-добра женска роля (поделена с Пламена Гетова) на Варненския кинофестивал през 1994 г.

За следващия филм - “Суламит” (1997), режисьорът Христо Христов я подлага на дълги пробни снимки. Колебае се много, търси упорито и друга актриса сред студентките в НАТФИЗ, но накрая все пак избира Параскева.

Във филма тя е

красива еврейска

актриса на име

Суламит,

за сърцето и тялото на която се борят Семинариста (Руси Чанев) и Маестрото (Валентин Ганев). Първият е мъжествен комунист сектант, вторият - духовен аристократ с богато житейско и интелектуално минало. В този любовен триъгълник Суламит избира Семинариста и отива в партизански отряд. Там изживява разочарованията си от действията и поведението на своя любим.

Семинариста я обявява за предателка, човек от отряда жестоко я изнасилва. Тази сцена не е самоцелна, тя е драматична, а не еротична, и актрисата я изиграва без колебания.

След обвинението в предателство и изнасилването Суламит губи разсъдъка си. За да докаже, че не е предателка и не крие нищо от Семинариста, се съблича гола и така чиста и невинна според Христо Христов поема към небитието. “Суламит” е последният филм на големия режисьор.

Джукелова печели две награди за най-добра женска роля - на фестивала “Любовта е лудост” (1997) и на фестивала в Карлово през същата година.

Параскева посреща Милениума с комедийния филм “Асистентът” на Илия Костов. Снимките му започват през 1997-а, на екран излиза през 2002 г. Паци е съпруга на главния герой Асистента (Васил Василев-Зуека).

Тя постоянно му натяква, че нямат пари, той иска да се занимава с кино. Но е такъв неудачник, че винаги попада на най-неподходящото място в най-неподходящото време.

Като ценител на женската красота Костов съблича героинята и я показава само по... контрабас. Така я заварва да свири съпругът й в присъствието на първата цигулка на оркестъра.

Паци е доволна, защото с режисьора се кефят, като правят няколко кадъра цитати от известни филми с Миа Фароу и Ума Търман. “Дотогава в киното вървях като жена, която повече я изнасилват и я мъчат и която може да страда страхотно на екрана”, казва актрисата.

И в “Емигранти” на Людмил Тодоров и Ивайло Христов героинята й страда. макар и по други причини. Тя обича съпруга си Юри (Иван Радоев), обича и приятелката си (Маргита Гошева), но сварва двамата в изневяра. Вместо да се разкрещи и да поиска развод, тя организира може би първата в българското кино “шведска тройка”.

В красива сцена героинята на Паци съблича приятелката си и двете лягат голички до Юри в леглото. “Аз ви обичам и двамата, вие също се обичате, защо да не го направим заедно и да продължаваме заедно?!”, сякаш казва пламналата от душевни огньове съпруга. После все пак се нагълтва с хапчета. Разкрепостена, разкрепостена, ама не чак дотам.

“Ролята е благодатна заради обратите във вътрешния свят на героинята и заради многото чувства, на които тя става подвластна за кратко време”, коментира Паци тази си роля.

И героинята й Калина в “Изпепеляване” преминава през много житейски перипетии, но актрисата вече има богат професионален опит и се справя със задачата. Тя хем е жертва, хем сама предизвиква някои от събитията. Предизвикателство е да изиграеш достоверно жена, която е жертва на насилие, но за да защити съпруга си Енрико (Стефан Вълдобрев), тя самата поема инициативи.

Джукелова е убедителна и когато трябва да покаже героинята си като леко перверзна, защото започна да харесва насилника си - следователя Методи Стоев (Деян Донков).

Паци намира Деян за много благодатен партньор. Играта с него е без напрежение и без драми. Актрисата твърди, че той имал притеснения при снимането на сцените с изнасилването - не тя. Тези сцени са тежки за изнасилвача, не за жертвата, защото той има активната роля. Докато тя е беззащитна и реагира според действията на насилника. “Всичко беше хореография - изрепетирана и заснета”, казва Паци.

Изнасилването е

заснето в къщата

музей “Алеко

Константинов”

в Свищов. Креватните сцени - в истинското легло на Щастливеца. За Параскева много по-притеснителни са любовните сцени с Вълдобрев. Да изиграеш пред камера истинска любов и желана интимна близост с човек, когото реално почти не познаваш, е много по-трудно.

“Харесвам тази роля, имах възможността да изиграя и светица, и мръсница едновременно”, обяснява актрисата.

Когато след тежкия кастинг режисьорът Станимир Трифонов избира Паци за главната женска роля, композиторът Божидар Петков казва: “Това е, отивам да пиша...” Така се ражда песента, която във филма изпя Лили Иванова.

Илия Костов снима

актрисата и във

“Време за жени”

И то в какъв отбор само - с Аня Пенчева, Катето Евро, Биляна Петринска! Четири силни роли за четири хубави актриси - нещо, което не се случва често в българското кино.

Паци твърди, че четирите работили добре, без дрязги, фасони, ревност и звездомания. Тя е съпруга на бизнесмен и депутат и е логично да е най-скъпарски и изискано облечената. Но както често се случва в България, бюджетът е малък, трябва да се правят икономии. И актрисите сами си търсят дрехи.

Паци измисля гениален ход. Понеже няма възможност да взима облекла от скъпи магазини и модни къщи, решава героината й да заложи на шантавото в дрескода си, на кича в обличането и в поведението. Пуска си огромен педикюр и слуша много чалга, за да влезе по-лесно в образа.

След отпуска си по майчинство Джукелова отново се появи на екрана, но на малкия телевизионен. В побългарения латиноамерикански сериал “Къде е Маги?” е пак в ролята на богата дама, но вече винаги стилно и елегантно облечена в скъпи дрехи и всеки ден с различни прически.

“Чувствах се добре в кожата на богатата дама Катерина Андонова - казва актрисата. - Най-хубавото беше, че е от лошите в сериала. Не цепи басма и не прави мили очи на никого. Истинска кучка. За актьора такива роли са благодат, защото отпадат притесненията му, че зрителите трябва да го харесват, и играе остро и режещо. Като бръснач! Това търсех в характера на тази Катерина...”

Единственото, за което Джукелова съжалява, е, че тогава нямало време да се запознае с истинска банкерка и да походи два-три дни с нея, за да може да “открадне” детайли от визията, характера и поведението й.

Всъщност Паци винаги се готви много за ролите си. Важно й е какво облекло ще носи и как ще изглежда в него. Гледа филми и слуша музика от съответната епоха. Ходи в библиотека и чете вестници от времето, в което се развива действието във филма. Говори много с режисьорите. Изпипва прецизно всеки детайл. И е безкрайно упорита.

За филма си “Джулай” например режисьорът Кирил Станков кани Паци на пробни снимки за ролите на Дани и Лили. Тя прочита сценария и си харесва образа на Джу - алкохолизирана художничка, която работи като охранител.

Решава да се бори за тази роля и започва да търси черна перука, защото смята, че с визията си на блондинка няма да бъде харесана от режисьора. Лято е, театрите са затворени, но тя обикаля молове и магазини и успява да намери.

Моли режисьора да й направят проба и за Джу. Той се съгласява, но някак проформа. След десетина дни обаче сам я кани на нови пробни снимки за Джу.

Колебанието му продължава, не може да реши, че тази хубава жена може да изиграе алкохоличка. Опитва и с други актриси, а Джукелова сама му предлага свои колежки за ролята.

Остават буквално дни до снимките, когато режисьорът й се обажда и казва: “Работим!” Тя веднага си боядисва косата - макар и не толкова черна, заради многото нощни снимки.

Параскева се снима

и в 5-6 чуждестранни

филма:

главна роля в “Ловджийска чанта” (1996), партньорство с Кристоф Ламбер във “Версанжеторикс” (2001), солидно присъствие като любимата на Ванцети във филма “Сако и Ванцети” (2005), съпруга на Патрик Суейзи в “Икона” (2005) и др.

Участието на Паци в “Ловджийска чанта” се случва като в приказка за Пепеляшка. След кастинг тя получава малка роля на касиерка в кино. Италианската актриса, която трябва да играе главната роля, има алергия от кучета, а по сценарий героинята е винаги с любимото си куче. Когато италианката пристига в България, където се снима филмът, тя съобщава, че ще пипа кучето с ръкавици. Режисьорът Маурицио Дзакаро се хваща за главата.

И пак, като в “Джулай”, няколко дни преди началото на филма викат Паци и й съобщават, че тя влиза в ролята на Рада. Героинята й е родена в сръбско-босненско семейство. В Босна идват на лов трима богати италианци, но попадат в района на бойни действия. И Рада ги спасява.

За премиерата на филма Паци изкарва почти месец в Рим. Харесват я и я канят веднага да започне снимки в Италианските Алпи в партизански филм. Но тогава България още не е в Евросъюза и на Паци й трябва работна виза. Тя няма, италианците не искат проблеми, намират друга актриса и нашето момиче се връща безславно.

А ако беше станала

партизанка,

дали нямаше да направи кариера в Италия?!

Във френската суперпродукция “Версанжеторикс” ролята на Паци е малка, но с реплика. Когато галският вожд Версанжеторикс (Ламбер) иска да запали град Алезия, героинята на Паци му подава бебето си и му казва да го убие, след като градът ще бъде изпепелен.

Паци остава впечатлена от професионализма и поведението на известния актьор. Ламбер показва с всичко, че я приема като равна с равен. Когато снимат нейната гледна точка, той лично й подава репликите. Когато снимат неговата гледна точка, той настоява тя да остане и да му подава репликите.

В “Икона” Паци има два снимачни дни с Патрик Суейзи - един от най-грациозните и елегантни холивудски актьори. Тя играе негова съпруга и е рускиня. В първия ден имат фотосесия - снимат се край Паметника на Съветската армия за семейния албум. Във втория разиграват грозен семен скандал, при който тя го изхвърля от къщата, защото я е излъгал.

“Патрик беше чаровен и много мил човек, страхотен професионалист и изключително добронамерен. Никаква звездомания. Работихме равностойно и приятно. Правеше всичко възможно, за да се получи сцената и да изглеждаме като семейна двойка, която се кара и мрази истински.” Такъв спомен пази актрисата за Патрик Суейзи, който почина през септември 2009 г. от рак на панкреаса.

Последната засега роля на Джукелова е в “Съдилището” на Стефан Командарев. Играе Кера - неголяма, но с много нюанси роля. Тя е добрата съседка на вдовеца Митьо Петров (Асен Блатечки) - тъжна и самотна, но с надеждата, че един ден той ще й обърне внимание...

“За мен това участие беше свежа струя след хаоса в “Къде е Маги?” - разказа Паци. - Бях изумена колко дълго редиха осветлението заради мен. Бях забравила колко е приятно да се снимаш в КИНОТО, където детайлът е по-важен от сериалното препускане. И където всички се стараят да създадат условия актьорът да си върши максимално добре работата!”

През 1997 г. играе главната роля в италианския филм "Ловджийска чанта"
През 1997 г. играе главната роля в италианския филм "Ловджийска чанта"
Паци и Маргита Гошева във филма "Емигранти"
Паци и Маргита Гошева във филма "Емигранти"
Христо Христов я режисира в "Суламит"
Христо Христов я режисира в "Суламит"
Това не е Ума Търман в "Криминале", а Параскева Джукелова в "Асистентът"
Това не е Ума Търман в "Криминале", а Параскева Джукелова в "Асистентът"
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Джордж Клуни - именията на една холивудска икона
Мишел Обама и световният рекордьор по плуване в ледени води
ЛеБрон Джеймс: Още няма да се отказвам
Коя е единствената жена, разбила сърцето на принц Хари?
Инфлацията расте - как да вложим парите си разумно и с вкус

Напишете дума/думи за търсене