Цветомир Асенов пренесе люксембургската градина в Живерни

Цветомир Асенов се върна с отлични впечатления от организация на Салона на пастела

Художникът е единственият български участник

в Салона на пастела в селото на Клод Моне

В прочутото френско селце Живерни се проведе ежегодната Международна изложба на пастела, организирана от асоциацията Art du Pastel en France (Изкуството на пастела във Франция). В нея участва и българският художник Цветомир Асенов.
Веднъж един американски художник, приятел на Цветомир още от времето на социализма, му казал в София: “Отивам на екскурзия в Париж, а после за един ден в Живерни. Завиждаш ли ми?” “Не - отговорил му българският му колега - аз ще отида с изложби и на двете места.”


И ето, след многобройни изложби в Париж идва ред и на втората част от мечтаната дестинация - Живерни.
Селцето Живерни (Giverny), на 80 км северозападно от Париж, има около 500 жители, но за година посреща над 500 хиляди поклонници на живописта, на импресионизма и най-вече на Клод Моне. Всъщност
Моне прави селцето
известно в цял свят


Веднъж художникът пътувал с новооткритите френски железници и от прозореца на влака видял Живерни. Влюбил се от пръв поглед в селцето и в митичната светлина, която сякаш струяла около него. Открил своя рай, за да остане завинаги - твори там 43 години. Купува къща с 10 хектара двор и го превръща в приказен кът. Всичките му пари отиват за екзотичните цветя. Една сутрин застава на мостчето в градината и съзерцава лилиите във водата и играта на отраженията им. “Отне ми известно време да разбера моите водни лилии - пише той. - И тогава внезапно, като в откровение, магията на езерото се разбули пред мен... Оттогава почти не съм имал друг модел.” В ателието му в Живерни се раждат стотици картини с нимфеи (лилии). Със съдействието на Жорж Клемансо, тогава председател на френския Сенат, реконструират музея “Оранжери”, построяват овални зали, за да подслонят огромните картини на Моне с водни лилии.


Очарованието на селцето привлича и американските художници Сарджънт, Меткалф, Уилър... Днес градината и къщата на Моне - вече стопанисвана от фондация “Моне”, е включена в историческите паметници на Франция. Хотелът “Боди”, който съществува и днес, е бил място на срещи на Сезан, Реноар, Мери Касат, Сисле и Роден.


Днес
железопътната гара
на Живерни е
трансформирана
в изложбена площ,
в която се провежда Международната изложба на пастела. Целта е да се върне полагащата се слава на пастела като изобразително средсто, както и да се откриват нови таланти, да се насърчава международният обмен на художници . Партньори на Салона на пастела са кметството на Живерни, производителите на пастелите “Жиро” (от 1780), асоциациите на пастела на Канада и на Америка, производители на художествени материали.
Цветомир Асенов е одобрен за участие с две картини - “Еквилибрист” и “Люксембургската градина”. Те са
селекционирани
след конкурс,
в който участват
над 500 художници

Журито е съставено от 9-има художници, призьори от предишни салони. При оценяването имената на авторите и на картините са скрити. Членовете му гласува с точки за всяка картина. Онези, които съберат най-много, са поканени да участват в Салона на пастела. Задължително условие е картините да са изпълнени само с пастели.

Картината на Асенов "Арлекин"
Картината на Асенов "Арлекин"

Асенов е член на асоциацията Art du Pastel. Картините му са вдъхновени от парижките маршрути, които за него отключват процеса на творчество. Те преминават задължително през градините на прохладния “Плас де Вож”, Люксембургската градина, любимата му катедрала Saint Eustache, “Бобур” и през някое от многобройните парижки кафенета.      

Художникът не изобразява местата

в класически пейзажен стил, а

рисува персонажите,
които среща в тях - еквилибриста от Нотър Дам, играещите деца от Люксембургската градина, целуващите се от “Плас де Вож”, акордеониста от моста Понт Ньоф или пък момичетата от кейовете на Сена.


Последното участие на Цветомир Асенов бе в престижния салон “ Арт ен Капитал 2015”, проведен в “Гран пале”. Там художникът представи “Две жени, които играят петанка”. Картината отново е вдъхновена от историческо място в Париж - “Арените на Лютес” - запазена антична римска арена за гладиаторски битки. Там сега се играе петанка от малки групи мъже, а от амфитеатралните пейки зрителите ги наблюдават и коментират играта с малките метални топки. Художникът се вдъхновява от две жени, които така страстно следили играта, че му се сторило, че и те искат да се включат в нея. Неговото въображение ги превърнало в “Жени, които играят петанка”. Асенов привлече публиката на салона в “Гран пале” освен с достойнствата на картината си, грееща от чисти цветове, наситена с елегантни форми, така и с “пърформанс”. Той разпръсква малки топки в пространството пред нея, които наподобяват топките за играта.


Освен в Салона на пастела Цветомир Асенов участва периодично в Есенния салон, Салона на независимите художници, Салона на Куброн. През 2013 г. имаше изложба на “Шан-з Елизе”, в Centre d'Affaires. След голямата му изложба във френската галерия Rare et Contemporaine през миналата година гостува в софийската галерия “Париж” с изложбата “Сатори в Париж”. В нея за първи път бяха включени двете картини, с които участва в Салона на пастела в Живерни.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Джордж Клуни - именията на една холивудска икона
Мишел Обама и световният рекордьор по плуване в ледени води
ЛеБрон Джеймс: Още няма да се отказвам
Коя е единствената жена, разбила сърцето на принц Хари?
Инфлацията расте - как да вложим парите си разумно и с вкус

Напишете дума/думи за търсене