Голи или обути да са баджаците по телевизията

Жени Марчева и Николай Бареков в студиото на "Тази неделя", преди гостът да си тръгне

Как да са облечени

тв водещите, защо

не бива да са в

неудобен фотьойл

и защо не е добре

косите да падат

в очите им

Телевизията е изкуство на впечатлението. Веднъж да те покажат, и познатите веднага отбелязват: “Гледах те по телевизията”. В повечето случаи не си спомнят какво сте говорили, но със сигурност остават с впечатление. Добро или лошо? Истината е, че обикновено зависи от дрехите и косата ви, колкото и тривиално да звучи. Защото на малкия екран зрителите наистина по дрехите посрещат.

А дали изобщо ще чуят какво казвате, за да ви изпратят по ума?

Когато трябва, чуват. Така беше и преди седмица, когато евродепутатът Николай Бареков - уж от висотата на парламентарния си пост, но с удоволствие използвайки българския махленски жаргон, изрече в ефира: “Приключваме разговора, ще оставя хората да се насладят на хубавите ви баджаци тази сутрин и приключваме.”

Баджаците са на Жени Марчева, която покани евродепутата да прочете едно изречение от английски вестник и ако може, да го преведе. Обиден, че го изпитват, той стана от стола и напусна студиото. С думите за баджаците.

Фейсбук пламна от коментари за и против и единия, и другия. Макар че имаше и хора от различни краища на страната, които не разбраха значението на думата. Тълковният речник обяснява, че множественото ѝ число има две значения - разговорно - бедро на животно или човек, и

жаргонно - бедро на

девойка или младеж

А Бареков ги видя, тъй като малката черна рокля на Жени Марчева кокетно се беше вдигнала леко нагоре, тъй като водещата сяда на фотьойл срещу събеседника си в “Тази неделя” по Би Ти Ви. Маса, бюро, преграда или каквото и да е пред краката ѝ няма. По същия начин е разположен и интервюираният.

Трябва да се отбележи, че макар и с панталон, той не седи особено прилично, преметнал по мъжки крак, широко разкрачен. Вероятно позата трябва да излъчва мачизъм, но по-скоро показва разпищолване.

Цяла седмица телевизионната случка беше обсъждана, осъждана, коментирана, осмивана, окарикатурявана. Едва ли има смисъл от повече оценки кой е крив и кой е прав - един се радва на тв водещата, друг защитава Бареков.

Защо обаче той се взря в баджаците? Как трябва да бъде облечена тв водещата в днешно време? И как - бившият телевизионен водещ, поканен в ефира на живо?

В момента, в който тя се изправи, всички зрители на Би Ти Ви видяха колко прилично и подходящо е облечена водещата за публицистичното интервю - с черна малка рокля по нея, без разголени ръце и деколтета и с дължина два пръста над коляното.

Проблемът всъщност

идва от стола и

мизансцена на предаването,

което поставя и водещия, и събеседника му в крайно неудобната поза да седят един срещу друг и да се чудят как да поставят краката си и какво да правят с ръцете си.

“Големият проблем на визията в телевизията идва от липсата на професионални режисьори. Режисурата е това, което облича в картина думите на редакторите и журналистите. Режисьорът е този, който казва как ще бъдат облечени водещите, как ще са сресани и гримирани, къде и как ще са в студиото”, обяснява тв режисьорът Стилиян Иванов.

В професионалната си биография той има десетки тв предавания, бил е директор на две телевизии, а в момента снима документални филми.

Той е ученик на легендарния проф. Хачо Бояджиев - един от най-добрите тв режисьори, който имаше ясни и строги правила как трябва да изглежда студиото и водещите според вида на предаването. И никога не е правил компромиси. “Хачо винаги влизаше в гримьорната преди предаване и казваше на водещия или госта - махни това, сложи онова. Няма кой друг да прецени как ще изглежда един човек или мизансценът пред камерата. Режисьорът казва”, обяснява Иванов.

Според него столът в случая с Жени Марчева е абсолютно неприемлив. “Хубава жена, която говори с политици, не върви да я позиционираш на един стол. Милен Цветков - друг много добър водещ - кой се подиграва с него да постави тялото му в един стол? Добрият пример бе Димитър Цонев”, смята Стилиян Иванов.

В “Още от деня” по БНТ той винаги е седял пред бюро, както и гостите му. Камерата ги показва в близки планове - това са хора, които говорят и именно думите им са важни, не са пейзаж, който може да бъде показан и отдалече.

Близките планове

бяха запазена марка

на “Всяка неделя” и

прочутия ѝ водещ

Кеворк Кеворкян

Именно защото разбира от правене на телевизия.

Публицистиката е труден жанр, защото е скучен за снимане - в него няма екшън, нито случки, които камерата да следи. Обикновено има водещ в тв студио, който разговаря с гости по определена тема.

Публицистиката е труден жанр, защото е скучен за снимане - в него няма екшън, нито случки, които камерата да следи. Обикновено има водещ в тв студио, който разговаря с гости по определена тема.

Т.е. вниманието на зрителя трябва да е погълнато основно от съдържанието, тъй като разсейването би било убийствено за предаването. То едва ли ще има сериозен рейтинг, ако човек погледа-погледа косата или полата на водещата, пък смени канала, без да е чул и една дума от разговора.

Но и когато се снима репортаж от улицата или документален филм, много нагласеният водещ пак няма да изглежда подходящо. Засуканата прическа и тежкият грим подсказват, че журналистът е отделил два часа за външния си вид, вместо да приказва с хора и да събира информация за събитията, които ще покаже на зрителя. Добрите примери са на водещи или репортери, които са я с кални ботуши, я леко намачкани, чак порите по лицето им се виждат - грим никакъв. Тогава можеш да повярваш, че той предава едва ли не от окопа. Така например изглежда

Елена Йончева във всеки

един от документалните

си филми,

снимани в горещи точки по света.

Също и Светослав Иванов (“120 минути”) не се свени да се покаже като истински репортер. В противен случай журналистът прилича на човек, застанал на терасата на хотела си и предаващ за телевизията си. Пак е на живо, но някак не е достоверно.

Има основни правила за режисурата на едно предаване, които включват и това как трябва да изглежда водещият. Неговият образ и посланията, които носи, зависят изцяло от типа предаване - дали е водещ на информационна емисия, на публицистично токшоу, на забавно шоу или риалити.

Защо обаче повечето водещи на новините у нас се обличат и гримират като водещи на риалити формати, забелязал е Иванов. Добрият пример за него е водещата на Би Ти Ви Ирина Костадинова. Останалите в повечето случаи излизат на екрана с тежък сценичен грим. Слагат тежки сенки и дебело подчертават очите. Произходът на този грим идва от средните векове, когато артистът излиза на сцената, но е далеч от публиката, която трябва да го разпознае от голямо разстояние. Още по-рано с дебело подчертани очи са били жреците в Древен Египет, които са изпълнявали религиозните мистерии. По този начин са били гримирани и фараонът и жена му. Прави се заради множеството хора, събрани в религиозните храмове, които трябва да разпознаят лицето - затова са дебело подчертани очите и устните.

При информационните емисии това е недопустимо. Да, гримът е задължителен, но трябва да е телесен, да не личи, че го има. Той е нужен, за да не “потъват” очите от осветлението.

Тежкият грим не е забранен в телевизията, но е подходящ за риалити формати и забавни предавания. Той на практика представлява сценична маска, която, от своя страна, предполага вид игра или театър. Именно тази характеристика на тежкия грим го прави неуместен в новините, защото

изпраща подсъзнателното

послание, че това, което

водещият говори, може и

да не е истина,

обяснява Иванов.

Косите - разпуснати до кръста, с бретон или масури около ушите - не може. Косата, която скрива лицето, както и тежкият грим на практика карат водещия да гримасничи. Ефектът е психологически - общуването е по-спокойно, когато си освободен от тежки сенки и очни линии, както и от коса, която се навира в очите ти. Тогава гримасниченето спира, което пък е важно за зрителя - той започва да слуша какво се говори, вместо да гледа как водещият прилича на анимационен герой.

Масурите около ушите са даже неприлични, ако се проследи и тяхната история в сценичното изкуство. Те са запазена марка на френските религиозни драми моралите от XIII-XIV век и на италианския театрален жанр комедия дел арте, който процъфтява през XVI век, разпространяван от пътуващи артисти. Тогава в тях са участвали само мъже, а когато актьорът е трябвало да изиграе блудница, неговият образ задължително е бил с масури около ушите.

Проф. Хачо Бояджиев много се дразнеше от криенето на лицето чрез коса или грим, разказва Стилиян Иванов.

Някои от американските тв стилисти твърдят, че черното не е подходящо за малкия екран. Към него обаче има и друга гледна точка - точно обратната. Черното и тъмносиньото са добри цветове за телевизията, тъй като позволяват операторът да използва светлината в студиото, обяснява Иванов. Според него в момента повечето български телевизии абсолютно неправилно използват т.нар. заливащо осветление, което означава, че във всяка точка в студиото светлината е с еднакъв интензитет. Това

прави картината плоска

и човек не се харесва, когато се гледа на екрана.

Затова дипломираните оператори “изсичат” чрез конкретно насочена светлина тялото отзад, отстрани и отгоре (т.нар. контрово осветление) и чак тогава го осветяват отпред. “Защо хората гледат италианска телевизия и им харесва как изглеждат всички? Там да не би да са по-хубави от нас? Не. Просто операторите използват т.нар. повишаващи филтри на осветителните тела в студиото. У нас не си играят така, защото е по-скъпо”, казва Иванов.

“Единственото, което ме притеснява в тази история, е, че през последните 24 часа моите крака заживяха отделен живот. И аз си искам краката обратно”, каза Жени Марчева в “Шоуто на Слави” ден след злополучното интервю. Тв водещата не пожела да коментира повече пред “24 часа” с обяснението, че за нея този случай е приключил.

“Николай Бареков е евродепутат. Ние всички плащаме неговата заплата. Т.е. ние имаме правото да питаме Николай Бареков знае ли добре английски, за да може добре да върши работата си. Точка. Това е единственият журналистически мотив, единственият журналистически повод, по който този човек е поканен”, каза накрая в шоуто Марчева.

Водещите на “Тази неделя” - Жени Марчева, Мариана Векилска и Диана Любенова. Дрехите им са в пълна хармония една с друга, като стилът на всяка е различен, съобразен с темите, по които говорят тв водещите в предаването.
Водещите на “Тази неделя” - Жени Марчева, Мариана Векилска и Диана Любенова. Дрехите им са в пълна хармония една с друга, като стилът на всяка е различен, съобразен с темите, по които говорят тв водещите в предаването.
Николай Бареков чете в. "Таймс" - той сам пусна тази снимка във фейсбука и тя стана повод да се говори за нивото на английския му език.
Николай Бареков чете в. "Таймс" - той сам пусна тази снимка във фейсбука и тя стана повод да се говори за нивото на английския му език.
Николай Бареков си тръгва от студиото на "Тази неделя" по Би Ти Ви.
Николай Бареков си тръгва от студиото на "Тази неделя" по Би Ти Ви.
СТИЛИЯН ИВАНОВ
СТИЛИЯН ИВАНОВ
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
На 91 години си отиде Бриджит Бардо
Какво ще има в менюто на Пи Диди в затвора за Нова година
Ицко Финци качи на сцената незрящ уличен музикант от Иран
Поверията и традициите на Стефановден
Миро: Нека 2026 г. да бъде най-хубавата досега за България, да вярваме и да работим, за да бъде

Напишете дума/думи за търсене