Механизъм за анонимизиране на гласове при електронно гласуване: само една от идеите от HackBlagoevgrad 2016

Ученици, студенти и млади професионалисти се събраха на първия по рода си ИТ форум в Благоевград

В дните между 14 и 20 ноември Американският университет в България стана домакин на първото издание на HackBlagoevgrad.

Едноседмичното събитие комбинира два формата - петдневен семинар с презентации и уъркшопи, подготвени от специалисти, работещи в ИТ сектора, и почти тридневен хакатон - съревнование между отбори с разнообразни идеи за иновативни софтуерни продукти.

Презентациите от форума, които се стриймваха на живо във “Фейсбук” страницата на събитието, предизвикаха интерес и онлайн.

HackBlagoevgrad стана реалност не само благодарение на ентусиазма на организаторите си, но и чрез финансовата подкрепа на немалък брой компании. Част от спонсорите изпратиха на форума и свои представители, някои от които изнесоха презентации по време на конференцията, а други влязоха в ролята на ментори на участниците в хакатона.

Норвежката стартъп компания “Докумастер” (Documaster), която бе сред основните спонсори, изпрати в Благоевград двама от своите програмисти - Виктор Иванов и Ивайло Митрев.

Виктор Иванов e завършил компютърни науки в Университета на Кентъки и магистратура по софтуерно инженерство в Корнел в САЩ. От 2011 г. насам се занимава само с програмиране и вече има професионален опит с впечатляващ брой езици: C, C++, Python, Perl, Ruby, JavaScript, C#, Java.

Ивайло Митрев е завършил Американския университет в България през 2014 г. с две специалности - “Информационни системи” и “Бизнес администрация”, като от самото начало на следването си е с изразен интерес към програмирането. Основно използваните от него езици са C#, Python, и Java.

Като част от екипа на “Докумастер” и двамата разработват софтуер в областта на електронното архивиране, дигитализацията, и електронното правителство. “Докумастер” работи по основните си продукти в София и предстои да участва в създаването на нов норвежки държавен стандарт за електронно деловодство и архивиране.

В рамките на първата част от събитието Виктор и Ивайло направиха презентация, озаглавена Rewriting history... with Git, и дадоха препоръки за улесняване на екипната работа с програмен код, базирани на практическия си опит в “Докумастер”.

В дните между 18 и 20 ноември Виктор и Ивайло станаха част и от менторите в хакатона, и бяха сред най-ефективните от тях, като на практика помогнаха на няколко отбора да завършат проектите си навреме.

Шестнайсетте отбора, достигнали до финала на хакатона, бяха сформирани от хора на различна възраст, с разнообразен опит и идеи. Два от отборите бяха на гимназисти от Македония, пристигнали специално за събитието, един - от гимназисти от математическата гимназия в Благоевград, два бяха от Факултета по математика и информатика към Софийския университет, а останалите - от студенти на Американския университет.

По време на събитието някои от участниците почти не излязоха от спортната зала, в която то се проведе. Много от тях работиха неуморно от 8-9 ч. сутрин почти до полунощ, а някои дори нощуваха в залата.

За удобството им бяха осигурени храна и напитки, но и одеяла, дивани и фотьойли, тенис на маса, бордови игри и дори две лежанки за вдигане на тежести.

Идеите, с които участниците в хакатона се опитаха да спечелят симпатиите на журито, бяха доста разнообразни и като цяло фокусирани върху мобилни приложения за iOS и Android.

Сред по-интересните от тях бяха: механизъм за анонимизиране на гласове при електронно гласуване; система, позволяваща на контейнери за боклук да сортират автоматично изхвърлените в тях отпадъци; софтуер за самообслужване в ресторанти; приложение за оптимизиране на съня, съобразено с циркадния ритъм; система, улесняваща търсенето на работа чрез автоматичен подбор на подходящи за даден кандидат обяви.

В случаите, в които ентусиазмът и амбициите надвишиха уменията на отборите, се наложи идеите им да претърпят изменения. Въпреки компромисите обаче, не всички участващи успяха да завършат с готов прототип.

В последния ден от събитието отборите представиха резултатите от работата по идеите си пред всички останали участници и пред менторите, които влязоха в ролята на жури.

Първото място спечели отбор, който успя да изготви прототип на уеб-базирана социална игра. Второ място спечелиха участниците, разработили статистическа система за анонимизиране на гласове при електронно гласуване, а на трето бе класиран отборът, разработил система, която да позволи на контейнер за боклук сам да сортира разделно отпадъци.

Първите три отбора бяха наградени съответно с по 2500 лв., 1500 лв. и 750 лв., а останалите отбори получиха поощрителни награди от спонсорите на събитието.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене