Премиера в Театъра на Армията: Диана Добрева изследва любовта в “Саломе”

Димитър Стайков е авторитетен театрален критик, който списва колонката "Критически ъгъл" специално за "24 часа".

Режисьорката превръща текста на Оскар Уайлд в магическо зрелище

Диана Добрева превръща монотонната и натежала от иносказания история за юдейската принцеса Саломе от текста на Оскар Уайлд във фантастично красиво и смислово зрелище, за което няма да ме е срам да употребя формулата “магическо”. (Много години пиесата е забранена за поставяне от пуританите - б. р.).

На сцената на театър “Българска армия” режисьорката доказва, че гледа света в цветове и жестове. Още преди началото на срещата на зрителя с Ирод и неговото угощение, както е по пиесата, пред публиката се прокрадва фигура, облечена като персонаж от комедия дел арте. Той е сериозно-смешен клоун предсказател, който на всичко отгоре е транссексуален. Двойният му пол приляга на перверзната ситуация на представлението - юдейският цар Ирод (Милен Миланов) се е оженил за бившата съпруга на брат си (Анастасия Ингилизова), а е влюбен с драматично усещане на табутата в доведената дъщеря Саломе (в ролята е режисьорката Диана Добрева).

Сцената е заета от огромен кръг, който се превръща в трапеза за пируващите гости, но и в тъмницата на Йоан (Александър Евгениев, студент от НАТФИЗ), увиснал в огромна торба над центъра.

Докато се

възхищаваме

на безкрайната

изобретателност

на Диана

в поредното действие, предметите и цветовете се променят в следващото със същата силна доза театралност.

В един момент гостите започват да говорят на своите езици и от трапезата се чува реч на иврит, английски, френски, немски, руски, италиански... Спектакълът очевидно е готов за фестивалите (сценография и костюми на Нина Пашова). Това непочтително отношение към застиналия в култ текст на Уайлд страхотно ми импонира. Диана Добрева изоставя дори

централния за

повечето

интерпретации

по света танц

на Саломе,

спечелила клетвата на Ирод да ѝ поднесе главата на Йоан на сребърен поднос.

Режисурата не се интересува от мотива на прелъставянето и само маркира танца. Той всъщност вече е изпълнен в началото на представлението, когато голата до кръста Саломе танцува между стражите и слугите.

Диана Добрева поема кръста на голотата, за да завърши аурата на Саломе. Това, което я интересува в пиесата на Уайлд, са граничните метаморфози на любовта. Дъщерята на Иродиада е смъртно уязвена след отхвърлянето ѝ от Йоан и е готова на патологично сливане с мъртвата глава, жест на женско надмощие над мъжа, нейна представа за победа в любовта. И понеже любовта не е бойно поле и не се прекланя пред победи и поражения,

Саломе ще

последва

участта

эна Йоан

след късата изненадваща заповед на Ирод: “Убийте я”. На Ирод - Миланов, който през цялото време дотогава не откъсва очи от танцьорката и пренебрегва жена си.

Театърът побеждава сърцето. Онзи клоун от началото на представлението ще се справи със смъртта на Йоан и Саломе в допълнение към стилизираното зрелище на сцената, натежало от мистика, предчувствия, съдбовност. Но всичко това е играчка в ръцете и въображението на Диана Добрева.

Диана Добрева сама зае да изиграе ролята на фаталната Саломе.
Диана Добрева сама зае да изиграе ролята на фаталната Саломе.
Милен Миланов(в центъра на снимката) играе Ирод. Актьорът е основател и активен член на академия "Аскеер".
Милен Миланов(в центъра на снимката) играе Ирод. Актьорът е основател и активен член на академия "Аскеер".
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене