Уникатът Иван Газдов, който създаде стила графикатура

Пръст в тая работа имат и великите Илф и Петров

Иван Газдов е завършил Художествената академия, специалност “Плакат”, при проф. Александър Поплилов.

Професор по плакат и ректор на ХА от 1999 до 2003 г.

Член е на Европейската академия на науките и изкуствата - Австрия, почетен член на Art Direktors club - София. Почетен гражданин на Ямбол.

Носител на “Златен век” на Министерството на културата. Има над 50 самостоятелни изложби и издадени 15 албума и книги.

Художникът Иван Едуард Газдов, роден в Ямбол на 2 ноември 1945 г., е уникат. Ако не вярвате на мен, няма как да не повярвате на японските майстори Фукуда и Нагай, на Радой Ралин и Борис Димовски, Елена и Кръстю Лафазанови, Ясен Антов, Георги Лозанов, класическия екзактен учен Любомир Гуринов, ерудита Петър Змийчаров и много други.

А като какво е това графикатура, ще запита читателят подобно на героите на Радичков, които питаха автора като какво е това верблюд и

като какво е

това суматоха

Ще стигнем до всички възможни отговори на въпроса, но нека преди това видим как количествените натрупвания доведоха до качествени изменение у г-н Газдов и стана възможно да се появи на бял свят графикатурата.

От съвсем малък той рисува с голямо влечение нещо като рисунки, нещо като карикатури, нещо като кампозиция с перо... Моля да не стигаме до Сароян и неговото “...нещо като нищо на света”!

Току-що научил се да пише малкият Иван много внимателно и с прехапан от вълнение език изписва името си на големи есенни листа и ги носи на дядо си доктора, следвал във Франция. “Какво е това - питал старият доктор и може би малко укорително добавял: “Ти да не си Вандоген?”

Когато момчето вече е ученик в гимназията, дядото ще обясни, че като студент във Франция се запознал със своя връстник нидерландския художник Кес ван Донген, който после става световно величие и един от основателите на фовизма.

Първа картина на Иван Газдов може да се нарече една негова рисунка с водни бои от двора на Троянския манастир от натура. Обнадеждената му майка

праща рисунката

на някакъв конкурс

в Индия

И един летен ден в омаломощения от свирепата жега Ямбол, покрит с плътна тишина, в която най-силният звук е мързеливото крякане на жабите от Тунджа и жуженето на мухите, в къщата на Газдови пристига колет от далечна “тъмна Индия”. А в колета - албум, в който е и картината на Иван.

Тук художникът допълва: “Тогава, през 50-те години на ХХ, век я нямаше тази конкурсна детска истерия, каквото има сега, и наградите бяха рядкост...”

Малко по-късно, воден от най-почтеното желание да разгадае Ван Гог, Иван отива на къра да рисува. Опъва един чаршаф на рамка, слага статив сред житната нива и посяга да топне четката в боите. Но чаршафът литва, понесен от вятъра, и ямболският поклонник на Ван Гог хуква да го гони. После му става горещо и вдъхновението се изпарява. “И най-важното - обяснява сега Иван Газдов, - това, което виждах, беше наполовината жито (жълто) и наполовина небе (синьо) и нищо друго. Картината пак ми се изплъзна...”

Може би първата забелязана рисунка на Иван е направената с въглен върху тротоарна базалтова плоча. Баща му запазва плочата и вика у дома си великия Джон Попов с жена му рускинята, който трябва да каже има ли Газдов-младши талант. Джон Попов тактично замълчава, но невръстният художник така се вдъхновява (“Не знам от какво!”, признава Газдов), че като започва да драска, и досега не е спрял.

Кога все пак

е нарисувал първата

си картина?

70-годишният Иван Газдов е откровен: “Никога досега не съм правил, а и сега не правя “картина” в класическото разбиране на това понятие, м. б. на платно (маслени бои на платно) - това вездесъщо и досадно за пределите на новото изкуство определение...”

Впрочем има едно изключение. Като дипломна работа при завършването на художествената гимназия през 1964 г. трябва да нарисува картина на платно. За 19-годишния Газдов е доста мъчително да стои прав с палитра в лявата ръка и да замазва с бои голяма рамка с платно пред себе си. Споменът му от тогава е, че попълва с бои нещо като копа сено на поляна със забита в нея вила. Това трябва да представлява хайдутин с ямурлук и пушка насред Балкана. Мъка!

Всичко това обаче не повлиява на младежа Газдов и още същата година той кандидатства в Художествената академия. Без курсове, без уроци и без консултации с корифеи. Темата на изпита е “Шахматен турнир”.

Близо 6 от всичките 8 часа кандидат-студентът Иван рисува най-съвестно една кула на крепост с дървена порта с нитове, от върха на която крепост бели бойци се отбраняват, като стрелят с лъкове по черни бойци отдолу.

Целият потънал в тази композиция, в един момент все пак си поема въздух и... се вкочанява. “Изведнъж видях големи като на екран шахматни фигури - спомня си Газдов, - които са съвършени произведения на дизайна като римски или гръцки колони. Сетих се, че те са великолепни в своята хармония и условност и това, което съм направил, е едно голямо нищо...”

Младежът иска от комисията нов картон с обяснение, че е изцапал стария. Дават му с подчертано пренебрежение. Все пак остават по-малко от два часа до края на изпита. “За първи път малкото акъл, който имам, ми дойде навреме”, признава Газдов.

Със замах драсва на цялото платно фигура на черна царица и в нея “влиза” сама бяла пешка. Изписва с червено “Шахматен турнир” и това е.

Един плакат

за 5 минути!

Класират го втори от общо петте приети от 65 кандидати.

Моля, запомнете това съвместяване на черната царица и бялата пешка. Нали търсим отговор на въпроса като какво е това графикатура.

Иван Газдов определя себе си като динамичен студент. Сутрин рисуване от 9 до 12 ч. по модел, след обед лекции по история или друг предмет. В главата му звучи Литъл Ричард Роджърс или “Бийтълс”.

“Стоя едно лято на балкона в Ямбол и едва дишам от жегата - разказва Иван Газдов. - Изведнъж чувам по радиото: “Понастоящем в Париж има 500 изложби. И току да се замисля какво значи това и дали, ако схвана наистина какво значи, веднага да се хвърля от балкона...” Слава Богу в същата минута чува глас по мегафон: “От днес в града гостува китът Голиат!”

Студентът Газдов не скача от балкона и продължава неистово да рисува. След всяко лято се завръща с огромни папки с рисунки, но няма къде да ги покаже, защото тогава студентите нямат право да правят изложби. Разрешават им чак през 1970 г.

Дипломира се през 1970 г. и е разпределен в Центъра по промишлена естетика към Министерството на машиностроенето. И по-точно - в първото в България Ателие по приложна графика. С днешни думи казано - Ателие за графичен дизайн. Работи се по 8 часа на ден - запазени знаци, запазени марки, артикулни надписи, цифрови скали на кантари и други уреди, шрифтови гарнитури, знакови системи...

“Бяхме млади художници, подчинени на административното, профсъюзното, комсомолското и - най-важното - на партийното ръководство. Но въпреки това настроението беше весело като във вица за къртицата, дето не се показва, за да не я заслепи слънцето”, връща се в онова време Иван Газдов.

И така стигаме

до лятото на 1987 г.

В ателието на художника в Медвен, родното село на Захарий Стоянов, се ражда графичният стил, който ще бъде наречен графикатура. Как?

Няма да повярвате, но причината е лошото настроение на художника от мисълта, че “девушки меня не любят”, както казваше героят на Илф и Петров великият Паниковски. И в това настроение започва да изписва едни особени образи, малко като знаците, дето ги е правил служебно пет години, и малко от фантазията, с която е рисувал трийсетина години.

Появяват се едни “кривундел”, по някогашния израз на баща му Едуард Газдов. Но нали така се ражда новото - непрономерирано, непрошнуровано, неочаквано, а често и нежелано. След нахвърлени около двайсетина графични образа на различни предмети и животни се ПОЯВЯВА графиката “Целувка в неделя” - с категорична форма, с характерна деформация и странно излъчване. Изобщо - готов стил.

На другия ден се появява и името: графикатура! “Не чаках като Пикасо 8 години - обяснява художникът, - за да се даде определението “кубизъм” на картината с девойките от Авиньон, и то от някой друг! Всичко някак си изригна, но по-важното е, че вече 30 години почеркът се развива и моята цел е напредъкът на формата.”

И какво все пак

е графикатурата?

Иван Газдов: “Това наименование не е комбинация от графика и карикатура, а означава графично пътешествие. Графика-тур. Графикатурата концентрира възприятието. Все едно под обувката на туриста се намира целият негов маршрут. това е особено естетическо пътешествие на място, с дъх на радост.”

“Графикатурата е тъпанът в оркестъра”, казва преди години големият Борис Димовски.

Графикатурите са една игра на перото Газдово. Бялото и черното са главните действащи лица в тях. Понякога те се мразят, понякога си другаруват по най-философски начин. Понякога се задяват като немирни деца, друг път тихо и мъдро взаимно се допълват.

Нарисуваното от Газдов трябва да се наблюдава бавно и внимателно, защото в творбите му има кодове и послания, които не личат от пръв поглед и не се разбират веднага. Но разчетени, тези послания носят естетическото удоволствие.

Сега в Националната художествена галерия има ретроспективна изложба на проф. Газдов. Негова позната я разгледала и му казала: “Много ти е хубава ретроградната изложба, Иване...”

Художникът в ателието си в Медвен
Художникът в ателието си в Медвен
Графикатура на Мона Лиза
Графикатура на Мона Лиза
Човешка Ко медия
Човешка Ко медия
Летене
Летене
От цикъла "Ден"
От цикъла "Ден"
Графикатура по “Вечерна молитва” от Миле
Графикатура по “Вечерна молитва” от Миле
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене