Специалисти, анализатори и финансисти се опитват да гадаят защо френската група PSA реши да купи от General Motors закъсалата финансово германска марка Opel. Някои прозряха амбиции на Peugeot и Citroen със сливането с Opel да станат втората по продажби марка в Европа след Volkswagen. Други подозират дългата финансова ръка и свободните пари на китайците от Dongfeng, които държат 14 процента от френската компания и релно спасиха фирмата по време на тежката криза.
Без сериозно присъствие на трите марки обединени в една група извън Европа, така или иначе нещата няма да се получат. Трябва да нарастват продажбите в Китай, латинска Америка и да се цели истински пробив в Щатите. Най-логичното е PSA да използва експертите и качеството на германската продукция и да превърне Opel в премиум марка, в каквато се бе превърнала през 60-те и 70-те години на миналия век.
Фирмата е вторият най-голям германски автомобилен производител след VW, а в някои сегменти дори е водещ на пазара. С близо 60 000 сътрудници Опел постига през 1972 г. годишен оборот от 6,5 милиарда германски марки.
Напъните на французите да лансират DS като премиум марка засега удрят на камък, а са наебходими много средства и време, за да се наложи този нов бранд, който трябва да е символ на френския лукс. С Opel промъкването при играчите от премиум класа трябва да е по-лесно заради прословутата германска прецизност и инженеринг.
За GM продажбата на Opel и британската марка Vauxhall означава изтегляне от Европа, както вече това направи с Chevrolet. Концернът губи на Стария континент стотици милиони долари годишно.
Шефът на Opel Нойман призна, че има план за спасяване на марката. Той иска до 2030 г. да превърне Opel в електромобилен бранд, базиран на модулната платформа на GM, върху която е построен хечбекът Chevrolet Bolt. Това обаче вече няма как да стане.
Главният изпълнителен директор на PSA Group Карлос Таварес даде обещание през 2014 г., когато пое закъсалия френски концерн: "Нека първо да оправим основния бизнес на PSA, след това ще търсим съюзи с други партньори, за да растем по-бързо."
Дали обаче Таварес ще успее да направи с Opel това, което стори за спасението на PSA? Отговорът е труден, най-малкото защото се моментът е доста по-различен. Ще трябва да се бори за развитие на моделната гама на Opel, както и да се разправя с упоритите и много силни германски профсъюзи.
Загубите на Opel между 2010 и 2016-а са 8,3 милиарда долара, а общата сума с добавянето на други задължения нараства на 15,9 милиарда.
Някои анализатори смятат, че PSA в крайна сметка ще трябва да се правят големи съкращения, за да се обърнеш губещи Opel и сестра марка Vauxhall в европейската автомобилна индустрия, която от години се опитва с свръхкапацитет.
Става въпрос за трудно преструктуриране в Германия, Великобритания и в Испания в резултат на най-малко 5000 съкращения на производството на работни места. В края на краищата, интегриран General Motors Европа вероятно ще има от 20 до 30 процента по-малко работници.
В Германия се падат около половината от 38 000 служители на Opel, а 4500 са във Великобритания, където Opel работи като Vauxhall.
Дали бъдещият мегаконцерн ще се превърне в европейски шампион с френско-германски корени, бъдещето ще покаже.


Коментари (0)
Вашият коментар