Пазарът на нови коли в България продължава да расте. Според последните данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) през изминалия месец в България са регистрирани 2479 возила, което е увеличение от 14,1 процента. През март ръстът бе 34,8% (3005 бройки) спрямо същия месец на 2016-а най-вече заради доставените нови превозни средства на МВР.
За първите 4 месеца на годината регистрациите на нови леки автомобили в България пък са достигнали ниво от 9086 бройки, или точно с 20% повече в сравнение с първата една трета на миналата година.
Специалистите отбелязват, че плавният ръст на продажбите на нови автомобили в България се запазва от 2014-а насам. Очаква се тази година да бъде прехвърлена цифрата от 30 000 пласирани нови возила, но тя е далеч от рекордните 45 143 продажби през предкризисната 2008 година. Освен това
15-20 процента от
регистрираните
автомобили у нас
са за реекспорт Много от дилърите все още се възползват от по-ниските “за развиващите се пазари” цени на коли и ги препродават в други държави от ЕС. Така реално сделките у нас са доста по-малко.
Като абсолютни бройки продадени нови автомобили България си остава на опашката в ЕС.
По-малко от регистрираните 9086 возила до началото на април са пласирали само Естония (8095), Литва (7778), Латвия (5481) и Кипър (4728). Сумарно населението на тези 4 страни е малко повече от това на България.
В съпоставими към нас по население и големина държави продажбите са в пъти повече.
В Хърватия за първите три месеца на годината са пласирани 17 023 нови автомобила, в Словения - 24 691, в Словакия - 30 086, а в Унгария - 33 024 бройки. В съседна Румъния за първите 4 месеца са изтъргувани 28 916 нови возила.
Ръст има и в реализацията местната марка “Дачия”, която е продала на Стария континент през тази година 145 863 коли, или с 6,1 процента отгоре.
Иначе последните данни на Асоциацията на автомобилните производители в Европа сочат, че през април,
регистрациите на
нови леки коли
са се свили
с 6,6%
в сравнение със същия месец на миналата година и са достигнали ниво от 1 191 034 бройки.
Според ACEA понижението през изминалия месец е факт основно в резултат на повечето празнични дни, като най-голям спад сред основните пет европейски пазара се наблюдава във Великобритания (-19,8%), след което се подреждат Германия (-8,0%), Франция (-6,0%) и Италия (-4,6%). Единственото изключение в топ 5 е Испания, където през април е бил отчетен ръст от 1,1%.
Новите регистрации на леки коли в Европа през първите четири месеца на годината пък са с 4,7% повече в сравнение със същия период на миналата година, като общата реализация е на ниво от 5 332 854 бройки.
За периода и на петте основни европейски пазара се отчита ръст - Италия (+8,0%), Испания (+6,1%), Германия (+2,5%), Франция (+2,0%) и Великобритания (+1,1%).
Нафтовите автомобили поскъпват поне с 1100 евро до 3 години
До 3 г. новите автомобили с дизелови двигатели ще поскъпнат средно с 1100 евро, сочи доклад на Европейската комисия. Причината е екологичните норми, които трябва да покрият производителите от 2020 г., и средствата, които трябва да инвестират за производството на нафтова кола. Експертите считат, че въпреки че съвременните дизелови автомобили са суперикономични, те постепенно ще бъдат изместени от хибридни и електрически модели. Това ще стане първо при градските модели, където се разчита предимно на цена. При повишаване на стойността им те ще станат неатрактивни за купувачите.
Моторните превозни средства са един от най- големите източници на парникови газове, се посочва в доклада на Европейската комисия. ЕС вече прие задължителни цели за намаляване на емисиите на въглероден диоксид (CO2) от нови микробуси и автомобили до 2020 г. В момента Комисията прави предложения за начините за постигане на тези цели.
Евтини дизелови возила ще залеят пазара втора ръка
В следващите три години България е заплашена от истинско дизелово нашествие на автомобили втора ръка в следващите три години. Причината за това е, че заради нарастващите еконорми в страните от ЕС (но тези по на Запад) производителите ще бъдат принудени да намалят производството на коли с нафтови мотори, като предвижданията са, че само след 3 години техният пазарен дял ще намалее от 50 на 30 процента. Освен това редица държави и градове въвеждат или вече въведоха рестрикции за употребяваните дизелови автомобили. Специалистите в бранша очакват, че по този начин употребяваните нафтови возила ще поевтинеят драстично, което е добре дошло за родните автокъщи и всеядния български пазар.
Спадът на продажбите на дизелови коли ще удари жестоко водещите автомобилни компании. Това ще се отрази както на приходите на производителите, така и на работните места в автомобилната индустрия. Нуждата от инвестиции в алтернативното задвижване (хибридно, електрическо и водородно) ще доведе до спад в печалбата на водещите европейски производители.
Печалбата на германските компании например ще спадне с около 5%, твърдят анализатори.
Спадът на нафтовите коли в Западна Европа започва още преди “Дизелгейт”, смята Томас Шлик от консултантската компания Roland Berger. “По-строгите екологични норми започнаха да правят дизеловата технология чувствително по-скъпа”, убеден е специалистът. Според него скандалът с Volkswagen e ускорил процеса и накарал много правителства и местни власти, които преди приветстваха дизела заради по-ниските му парникови емисии, да решат, че вредите надвишават ползите. Шлик смята също така, че масовото преминаване към електрическо задвижване може да означава закриване на много работни места в автомобилната индустрия. В момента около една трета от заетите в нея се занимават с производство на двигатели с вътрешно горене.
Европейският парламент прие предложение, в което е заложено въвеждане на по-строг контрол върху производството на автомобили след скандала с Volkswagen. За проекта се обявиха 585-има законодатели, а против - 77. Предвижда се Брюксел да може да извършва проверки в заводите, тестването на автомобилите да се извършва във финансирани от държавите членки центрове, а при открити нарушения Европейската комисия да има право да налага глоби в размер до 30 000 евро за една кола. “Новите мерки имат за крайна цел да извадят дизеловите автомобили от пътищата и съм убедена, че това може да стане много по-бързо от очакваното”, каза европейският комисар по индустрията Елжбета Бенковска.
Още за пазара на употребявани и нови автомобили у нас и в Европа, както и много тестове и любопитни подробности от света на колите може да откриете в най-новия брой на списание “Авто Тренд”, който вече е на пазара.
Коментари (0)
Вашият коментар