За разлика от много други областни градове в страната, които се сдобиха с театри по времето на соца, театралната традиция в Перник е доста по-отдавнашна. Местният театър “Боян Дановски”, който сега е общински, съществува почти без прекъсване още от 1919 година. Това са цели 10 години преди Перник да е обявен за град. Село с професионален театър, в който е
гостувал самият
Станиславски,
едва ли може да се намери някъде по света.
По времето на соца това е на практика първият театър след столичните, към който се стремят всички актьори, завършили едновремешния ВИТИЗ. Вместо да заминат по разпределение в другия край на България, те спокойно можеха да си останат да живеят в столицата. Дълги години автобусът на театъра потегляше всяка сутрин в 9 часа от Руски паметник, за да докара творците за репетицията от 10 часа. И съответно ги връщаше обратно след края на представлението.
На щат в пернишкия театър по различно време са били актьорите Мария Каварджикова, Валентин Ганев и много други от тяхното поколение. И в момента в общинския театър често гастролират като режисьори или актьори Асен Блатечки, Ивайло Христов, Нона Йотова, Ненчо Илчев, Ернестина Шинова и много други.
Но безспорно
най-известното лице
на театъра е покойният вече Георги Русев. Той отива в този провинциален храм на Мелпомена под формата на наказание през 60-те години заедно с група актьори от Младежкия след скандал със спряна пиеса. През 1977 г. става директор на театъра и остава на този пост до 1990 година. Повечето от легендарните родни филми, в които се снима Русев, са правени по времето, когато работи в Перник.
Неслучайно наричат неговото време златно за театъра. Освен че със своята известност е притегателен център за много от спектаклите, в които изиграва най-добрите си театрални роли, Русев успява да докара в Перник
каймака на
българския театър
като постановчици и автори. Тук се правят някои от най-смелите постановки в България за онова време. Често българските писатели дават първо пиесите си на пернишкия театър. Защото им е удобно да следят репетиционния процес, знаят, че творбата им ще попадне в професионални ръце и най-важното – малко са встрани от вниманието на театралната критика, или казано направо – цензура, която държи под око столичните театри.
Малко известен факт е, че “Човекоядката” на Иван Радоев е правена първо в Пернишкия театър, нищо че Радоев по същото време е драматург на Театър “София”. Легенарната постановка на “Боян Дановски” е играна пред пълни зали в продължение на 5-6 сезона из цялата страна и дори в чужбина.
Радичков пък признава, че пернишката “Суматоха”, режисирана от Младен Киселов през 1986 година, му харесва много повече от предишната постановка, правена в Сатиричния театър двайсетина години по-рано.
В Перник гастролират на практика почти всички светила на родната театрална режисура от онова време. Леон Даниел, Крикор Азарян, Гриша Островски.
Здравко Митков
изкарва две години
като щатен режисьор
в пернишкия театър през 80-те, но и след това често идва да прави постановки.
Разбира се, в историята на театъра не липсват и доста несретни години. През 2004 г. залата, която се намира в сградата на местния Дворец на културата, изгаря при пожар. Театърът започва да изнася представленията си в бившия пионерски дворец в града и се връща обратно на ремонтираната напълно сцена едва след 9 години. През това десетилетие общината и държавата, и то при различни правителства и различни общински управи, се разправят чие задължение е да възстанови театъра.
Споровете не са точно за пари, а доста по-заплетени – проектът за ремонта започва, финансиран от местния бюджет, но впоследствие се разбира, че пораженията от пожара са много по-големи от предполагаемите, което изисква допълнително към 1,5 млн. лв. към вече предвидените 2,9 млн. лв.
При това общината е
престанала да плаща
на фирмите,
и те, след като са монтирали цялата съвременна озвучителна и осветителна техника, просто отказват да дадат паролите за работа с нея, докато не им платят всичко.
Така сагата се разтегля във времето с още няколко години и липсващите пари са дадени от държавния бюджет едва когато Бойко Борисов се видя с тогавашната кметица Росица Янакиева при откриването на магистрала “Люлин”. Но пък в момента Пернишкият театър може да се похвали, че има въртяща се сцена и последната дума на техниката в озвучаване и осветление.
Коментари (0)
Вашият коментар