В Америка: автомобилният iPhone шокира германците

Джон Гапър от авторитетното американско издание “Файнешъл Таймс” твърди, че собственикът на Tesla Motors Илън Мъск е главният виновник за дизеловите проблеми на голямата германска тройка - Daimler, BMW и VW Group.
“След десетилетия на успех, доминиращ в глобалния луксозен пазар с безупречно проектирани инженерни чудеса, германските производители на автомобили са изправени пред един автомобилен iPhone. Подобно на BlackBerry и Nokia преди сега те трябва да се съобразяват с американска компания, продаваща елегантно устройство, базирано на изключителна технология”, пише Гапър, сравнявайки новия най-евтин електрически автомобил на Tesla - Model 3, със смартфон, твърдейки, че дизелът умира и единственият въпрос е колко време ще отнеме това.
Американската индустрия никога не е предлагала реална конкуренция в луксозния клас коли: един Cadillac не е Mercedes и никога няма да бъде. Мъск се зае с предизвикателството, което на Детройт все се изплъзва: има повече от 400 000 предварителни поръчки за новия си електрически модел. Основателят на Tesla е шоумен, който често обещава много неща, но съдбата е с него. Мъск не би могъл да избере по-добър момент, за да започне да продава най-евтината си електрическа машина. VW все още не е излязъл от скандала за нелегалното използване на софтуера, за да прикрие дизеловите емисии в т.нар. “Дизелгейт”, а вече петте германски производители са обект на разследване от антитръстовите власти за това, че са формирали покупателен картел. Те са заподозрени, че са нарушили закона за ограничаване на емисиите на азотни оксиди от дизелови двигатели, въпреки че BMW го отрича. Но защо е имало нужда въобще да ползват общи компоненти?
Производството на кола с двигател с вътрешно горене е сложна задача и производителите на автомобили зависят от сложни мрежи от доставчици. Затова и Tesla има изключително предимство пред тях. Една електрическа кола е много по-лесно да се направи от такава с ДВГ, защото просто има много по-малко части за сглобяване. Мъск казва, че Tesla Model 3 има между 6000 и 7000, докато традиционното превозно средство има 30 000. Следователно Мъск ще има по-малко причини да се присъедини към картел за части, дори и да иска.


Tesla все още се учи как да произвежда коли в голям мащаб - продукцията му е затруднена от недостиг на батерии. Самият Мъск признава, че е изправен пред “шест месеца на производство на ада", за да увеличи бройките и да отговори на поръчките на Tesla Model 3. Той обаче е направил производствената си задача далеч по-проста. Вече е построил най-важната част - огромна фабрика за батерии в Невада с Panasonic, а планира и други. Мъск освен това иска да продължи интеграцията, като накара клиентите да сменят покривите в къщите си с такива със слънчеви панели, за да зареждат батериите на електрическите коли безплатно.
За това и стратегията при производството на колите на Tesla се сравнява с тази на Apple, която прави свои собствени мобилни чипове и проектира собствен софтуер. Другото сходство между двете компании е като промяната на ДВГ с електромотор или като еволюцията на Apple от 2G към мобилния широколентов интернет по време на пускането на iPhone през 2007 г.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене