Александър Миланов: Светът на автомобилите се променя

Тази година автосалонът в София ще бъде най-мащабното и посетено изложение в 26-годишната му история, казва председателят на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП)

- Г-н Миланов, през октомври София ще се превърне в столицата на автомобилите и всички световни производители ще покажат най-доброто от мобилната 2017 г. Какво да очакваме на тазгодишния автосалон?

- Софийският автосалон е най-престижното изложение за автомобили в България, а и в целия регион. Само месец след Франкфурт големите марки, представени в Европа, ще покажат премиерите си, най-новите си модели и технологични разработки пред българската публика. Това е престиж за нас и като Асоциация на автомобилните производители се готвим изключително сериозно по организацията на събитието, което е и последният значим европейски автосалон за годината от календара на OICA (Международната организация на производителите на автомобили). Това носи на Софийския автосалон същия статут като изложенията в Детройт, Женева, Париж и Франкфурт вече почти две десетилетия.

Тази година автосалонът ще бъде най-мащабното и посетено изложение в 26-годишната му история. Изложителите вече надхвърлиха с 10 участниците в предишния автосалон през 2015 г.,

очакваме повече

от 200 експоната

и над 60 000

посетители Изложбената площ в “Интер Експо Център” е с 1000 квадрата повече от предишния автосалон и два пъти по-голяма от изложението през 2009 г. Просто трябва да поеме голям брой автомобили, много новости в сектора и огромен поток от хора. Салонът тази година ще продължи точно 10 дни, като за първи път е предвиден специален ден за бизнес партньори и журналисти.

- Защо хората да си купят нов автомобил вместо малко употребяван, на по-ниска цена?

- Цената, на която един клиент купува автомобил, безспорно е важна, но това е само част от сделката. Аз бих предложил на всеки да си направи сметката по малко по-различен начин: колко ще ви струва една кола не само при закупуването й, но и за следващите 5 години? Толкова или даже повече е гаранцията, която ще получите за почти всички нови автомобили. Някои от тях ще дойдат дори с безплатно техническо обслужване за същия период, а това означава безпроблемна експлоатация и никакви изненадващи или непредвидени разходи. И към всичко това трябва да добавим по-високото ниво на безопасност, нови системи за сигурност и удобство, модерно оборудване, икономично и доставящо удоволствие шофиране, по-изгодните нива за застрахователни премии при новите автомобили и т.н. Освен това

всеки

лизингодател

в страната

предлага

условия,

каквито никоя банка няма да ви даде при получаване на потребителски кредит например. Вече наистина разполагаме с много разнообразни продукти за оперативен лизинг или за дългосрочен наем, които са устойчиви и достъпни начини за осигуряване на мобилност за всеки.

- Не е ли абсурдно, че притежателите на нови коли плащат по-големи данъци от тези с употребяваните?

- България е държавата с най-стария автомобилен парк в Европейския съюз.

Средната възраст

на автомобилите

ни е над

18 години

И продължаваме да нямаме адекватна държавна политика в тази област, докато в други страни от ЕС с подобен проблем бяха предприети стимули за закупуването на екологично чисти автомобили - чрез данъчно законодателство, субсидии и т.н. Това пренасочи остарелия автомобилен ресурс към страни като нашата. А тук, за съжаление, стимули няма - клиентите, купуващи нов автомобил, са в неравностойно положение спрямо тези с автомобили над 15 години. Звучи абсурдно, но данъкът за нов автомобил до 5 години, с високо ниво на сигурност и екостандарти

се умножава

с коефициент

почти 3 пъти

(2,8)

Ако е обратното - тези, които замърсяват повече, да плащат повече – това ще бъде тласък за обновяване на автопарка в страната. Никой не би плащал данък 1000 лв. например, ако колата му е 20-годишна и цялата й стойност е по-ниска от годишния налог за нея. Асоциацията ни води разговори, които да подобрят регулациите в страната.

- Защо в България продължават да се внасят автомобили на преклонна възраст, които не отговарят на никакви екологични норми?

- Както вече казах, действащите правила за внос на автомобили и данъчните закони у нас са обърнати точно на 180 градуса. Въпреки че имаме най-стария автомобилен парк в Европа, въпреки че страната е на първо място в ЕС по замърсяване на въздуха с фини прахови частици и на първо място по брой загинали на 1000 души, продължават да се регистрират автомобили, които не отговарят на изискванията. При регистрацията се извършва фиктивен преглед за техническа изправност, защото липсват установени параметри при прегледа. Емисии не се проверяват, защото пунктовете на КАТ не разполагат с необходимото оборудване и консумативи, напр. филтри. И това е така от доста години – поне 10. На практика се регистрират всички внесени автомобили и без проблеми минават преглед технически неизправни автомобили.

- Всъщност как се движат продажбите на нови коли в сравнение с миналата година?

- След последната световна икономическа криза, пазарът на нови автомобили в България трайно се възстановява, макар и с много бавни темпове. Все още е много далече постижението от 2008 г., когато у нас бяха продадени 57 927 нови автомобила. За 2016 г. регистрираните нови автомобили наброяват 37 399.

Годишният ръст

на пазара

е в рамките

на до 10% Обнадеждаваща тенденция е увеличаването на регистрираните нови автомобили с хибридно задвижване - за последните две години броят им се удвоява всяка следваща година. Това показва промяна в мисленето на българските потребители, доближаващо се до тенденциите в ЕС. Развитието на технологиите за алтернативно задвижване на автомобилите стана причина за все по-масовото им навлизане на пазара и тяхната достъпност.

- Не е ли време и българските власти да подпомогнат покупката на екологични автомобили, като например в Румъния, където субсидията от държавата достига 10 хил. евро?

- Това е един добър пример за стимул, който ще трансформира сектора. У нас също е необходима спешна промяна за отстраняване на натрупаните дефицити от последните две десетилетия. И това само започва с категоричната борба срещу злоупотребите и манипулациите по автомобилите, както и ограничаване на сивата икономика в бранша. За това намираме разбиране от страна на институциите и политиците, макар да имаме да извървим още много път. Нужни са решителни, категорични стъпки, доказателства за стратегическо мислене за навлизането на новата мобилност. Според мен е необходима подкрепа - и то като част от дългосрочна политика - в две насоки. Първо, е необходимо

развитие на

зарядната

инфраструктура

за електрическите превозни средства. Всяка община трябва да намери възлови места, позволяващи обслужването на тези автомобили. Тази политика трябва да бъде развита и в областен мащаб, а за автомагистралите и пътищата от първи клас трябва да се погрижи АПИ.  София вече прие регламент за безплатно паркиране на електромобили в централната градска част, което също е добра стъпка. И трето, но не по важност е да има стимули за покупка на електрически и хибридни превозни средства. Държавата и общините могат да застанат в челото на тази промяна. През 2016 г. стартира програма на Националния доверителен екофонд за закупуване на електрически и хибридни автомобили от държавните и общински институции. Доколкото знам, програмата продължава и през тази година и вече има реализирани покупки. Това е едно добро начало, което може да бъде развито и за предприятия, организации и за частни лица.

- Какви са другите общи каузи на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България?

- Наша кауза е българите да карат нови и модерни автомобили. Вече говорихме за промяната в начина на формиране на годишния данък за превозните средства, според екологичните вреди, които нанасят. Категорични сме за премахване коефициента, с който се оскъпява данъка за автомобили до 5 години. Ефективността на периодичните технически прегледи и регламентирането на сервизната дейност също са част от тази промяна. Искаме да се въведе регистрационен режим на сервизите, защото некачествено извършваните ремонти и техническо обслужване пряко влияе върху безопасността. Стимулите за покупка на електромобили и хибриди вече са необходимост и ще имат силен обществен отзвук. Ето едни четири стъпки, с които ще имаме по-чиста околна среда и по-малко инциденти на пътя.

Александър Миланов е председател на Управителния съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Миланов е управител на BMW Group България от 2007 г., а в периода 2013 – 2014 г. и на BMW Group Румъния. В периода 2012 – 2014 г. е председател на Контролния съвет на ААП, а от 2014 г. е избран за член на УС на асоциацията.

От март 2015 г. Александър Миланов е член на УС на Германо-българската индустриално-търговска камара. Има дългогодишен опит в областта на маркетинга и продажбите на автомобили. Работил е за марки като Chrysler, Jeep, Dodgee, Mitsubishi и Mercedes-Benz в България. Завършил е икономика и журналистика в УНСС.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене