Тест на BMW 530d xDrive Touring: съвършеното дизелово комби

Ако имате възможност да седнете зад волана на BMW 530d xDrive Touring, с удоволствие ще установите, че скорошната смърт на дизеловите автомобили, силно преувеличена. В дни, при които все повече еколози и политици се обявяват против нафтовите коли, трудно ще се намери аргумент, който скоро да замени големите, мощни и удобни семейни дизелови автомобили, които минават с един резервоар повече от 1000 километра и няма кой да си се опре в най-лявата лента на магистралата, дори и на германската.

Снимки: Георги Луканов
Снимки: Георги Луканов

Комби версията на новото поколение на Серия 5 е така направена, че да не завиждате дори и на притежателите на тежкарската “седмица”. Лично на мен “петицата” ми допада повече заради по-компактните си размери и стегнатото и дори спортно шофиране.
Версията с 3-литров шестцилиндров дизелов двигател с мощност 265 коня при 4000 оборота и впечатляващ въртящ момент от 650 Nm още при 2000-2500 оборота е върхът на инженерния автомобилен гений. Не само че колата ускорява и дръпва мощно в правилната посока (т.е. там, където я насочите), но и на всичкото отгоре “мирише” нафтата.
Реално разходът
не превишава
6-6,5 литра
дори и да карат със средна скорост 140 км/ч по магистрала. Освен това беемето ускорява от място до 100 км/ч за 5,8 секунди, а колкото повече натискате педала на газта(толкова “по-хубаво му става”).


BMW 530d xDrive Touring е добавил спрямо предходното поколение на комбито 10 и 30 л обем на багажника, т.е. сега минималният е 570, а максималният (при сгънати седалки) 1700 л.
Колата има няколко типа окачване, които са с нова технология на амортисьорите и олекотена спирачна система. Освен традиционните режими на каране Eco, Normal, Sport и Sport plus, имаме и Adaptive (който също идва от седма серия). При това адаптивно окачване колата сама преценява колко да е "твърдо" шасито в зависимост от стила на каране на шофьора. Също така коригира ъгъла на завиване на самия волан и работата с педала на газта. Освен това джаджата, която командва това адаптивно окачване, взема информация от навигационната система по какъв път ще се движите и регулира поведението на колата, без да разберете.


За пъргавината се грижи и прецизното кормилно управление, което осигурява точна обратна връзка по всяко време към водача. Електромеханичната система с променливо предавателно число работи със зависимо от скоростта сервоусилване. Баварецът може да бъде оборудван с модернизираното интегрално активно кормилно управление, благодарение на което колата се движи по-стабилно на извънградски участъци, а в града запазва пъргавината си.
В автомобила е тихо,
много тихо
Това се случва благодарение на концепция на интериора с интегрирани в тавана абсорбатори на шума, акустично предно стъкло и капсулиране на двигателя.
Новото BMW Серия 5 има и полуавтономно управление. От лявата страна на волана има копчета за темпомата. Самата кола има безброй асистиращи системи, които следят не само пътното платно, но и околните коли и буквално е способен да премести беемвето, ако някой иска да ви удари.


Ако използвате активния темпомат със споменатото копче вляво от кормилото и регулирате дистанцията отпред и отзад, имайте предвид, че той работи при скорости от 0 до 210 км/ч. Когато има задръстване, спокойно може да оставите беемвето да се движи само. На всеки 30 секунди обаче трябва да поставите ръката си на волана, за да се увери машината, че все пак може да контролирате положението, ако се наложи. При активиране на темпомата с полуавтономно движение на дисплея излиза сиво воланче. В момента, когато беемвето засече читава маркировка, това воланче светва в зелено и може спокойно да си махнете ръцете от волана за половин минута. Самото автономно управление работи със сензори, датчици и стереокамера, разположена в огледалото. С помощта на тази камера това беемве от бъдещето следи какво се случва пред три автомобила напред. Така навреме реагира на внезапно спиране, преди водачът да е видял това. Технологията работи дори и при зацапана маркировка.
Също като при “седмицата” BMW Серия 5 позволява паркиране в много тесни паркоместа, като движението на автомобила се управлява отвън чрез BMW Displey ключа. Освен възможностите за дистанционно маневриране опционалният ключ предлага и множество други функции.
Оборудваният
с цветен дисплей
и тъчскрийн
управление ключ
дава информация за показатели на автомобила като нивото на горивото в резервоара и остатъчния пробег, сервизна информация, сигурността на автомобила и дали е заключен, възможно е дистанционно управление на вентилацията и управлението. На специална поставка, разположена в средната конзола пред поставките за напитки, може да се зареждат безконтактно както Displey ключът, така и мобилни телефони.
Освен това “петицата” може да паркира напълно автоматично - успоредно, перпендикулярно и странично спрямо пътното платно.

Ултразвуковите сензори разпознават подходящите паркоместа при скорост до 35 км/ч. След това системата поема целия процес на паркиране, включително необходимите намеси в кормилното управление, превключването на предавките, ускоряването и спирането.
BMW Серия 5 е уникално и с управлението с жестове. Без да натискате какъвто и да е бутон, може с ръката във въздуха да увеличавате или намалявате звука на музикалната уредба или дори да отхвърляте телефонно обаждане с характерния пренебрежителен жест с едната ръка.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене