Коя може да бъде причината един архитект да иска да стане и строителен предприемач. Има много възможни отговори на този въпрос - егото на архитекта, това, че той иска да контролира целия процес или че просто му е омръзнало да твори нещо, а други да обират плодовете на неговия талант.
От разговора с тазгодишния Мениджър на годината - арх. Пламен Мирянов, председател на съвета на директорите на “Артекс Инженеринг”, човек може да си помисли, че всички тези отговори, взети вкупом, са възможни.
Мирянов ясно заявява, че иска да контролира целия процес. Въпросът не е точно в контрола, а в това, че всеки архитект иска проектите му да са изпълнени точно
така, както той ги е
замислил
Защото той има цялостната визия как да се оползотвори дадено пространство.
Егото също си казва думата. Мирянов разсъждава за ролята на творческия егоизъм и стига до заключението, че във всички епохи е имало и явно ще продължи да има желание хората с власт да впечатлят онези след себе си с нещо велико. Така е в момента в Дубай, така е създадена Китайската стена, така са създадени през социализма много площади и сгради в центровете на много наши градове.
Но сблъсъкът между инвеститора и архитекта е на още много други нива. “Инвеститорът търси икономичния вариант. А за мен
икономисването в
строителството е
предателство
Предателство спрямо клиента, който очаква най-високото качество, предателство спрямо архитекта, защото творбата му се изпълнява с лош инструмент. Знаете ли каква беше антикризисната ни формула? “Увеличи качеството!”. Не прибягнахме към по-евтини материали и технологии. Ничий лош пример, а има и ужасяващи, не е оправдание за компромис за небрежност, за претупване. Това е въпрос и на етика, и на професионализъм, и на далновидност. Да строим и да бягаме? Не. Ние сме винаги тук, на един и същ адрес. Искаме децата и внуците на нашите клиенти да бъдат клиенти на “Артекс”, казва арх. Мирянов.
Той е роден през 1965 година и завършва ВИАС през 1990 г. Разбира се, мисълта да стане строителен предприемач не го е осенила още на студентската скамейка.
Започва да работи като чертожник във фирмата на баща си. 83-годишният днес проф. Младен Мирянов е известен като архитекта на Планетариума в Смолян – както на сградата, така и на вътрешната визия и всички пластики в интериора.
“Работата при баща ми беше и нещо като интензивен курс по предприемачество, защото вършех всичко, което изисква един проект. И реших наистина да съвместя архитектурата и предприемачеството в своя фирма… По-рано стана дума за контрол, но ми се струва, че по-точната дума е отговорност. Знаех, че като архитекти и инвеститори ще отговаряме за всичко: за визията и на цялото, и на детайла, за качеството на всеки квадратен сантиметър”, казва Мирянов.
През януари 1993 г. основава заедно със съпругата си Весела фирма “Артекс”.
Първата построена от “Артекс Инженеринг” сграда се намира на тясната столична уличка “Неофит Рилски”. Пламен Мирянов разказва, че е избрал мястото почти случайно. “Разхождах се един ден и видях на това място малка къщичка, в която живееха едни симпатични хора. Нямах пари да им платя терена и ги обезщетих с два етажа от сградата, които те след години ми продадоха”, разказва Мирянов.
На това място той и семейството му са живели допреди няколко години, когато разрастването на фирмата го принуждава да ѝ освободи цялата сграда. Преместват се в квартал “Изток”, в жилищна сграда, част от малък комплекс, построен от самата “Артекс”, за който той твърди, че отговаря напълно на естетическите му изисквания. Той със съпругата си арх. Весела Мирянова живеят в един от апартаментите, 24-годишната му дъщеря,
която е връстник на
“Артекс”,
има апартамент в същата сграда, а 28-годишният му син, който също се казва Пламен Мирянов и също е архитект, има апартамент в друга от сградите.
Годините практика са накарали арх. Пламен Мирянов да е особено внимателен към избора на терени за строителство. Един имот, върху който ще има жилищна сграда, може да бъде избиран по много различни начини, също толкова разнообразни са пътищата, по които фирмата се сдобива с тези терени. Понякога те се предоставят от хората, които искат кооперация отгоре, понякога се съединяват няколко съседни парцела.
Във фирмата има цял отдел, който се занимава с това.
Но решаващата дума дали
на дадено място ще
се строи нещо или не,
има самият арх. Мирянов. За целта се допитва и до радиестезистите.
“Има цитат от Библията: “Ако Господ не благослови строежа, напразно се трудят зидарите”. Известно ви е, че на места, на които в миналото е имало негативни събития – измъчване на хора, убийства, затвори, гробища, то мястото ще има негативна енергия. Днес радиестезистите могат да открият тези невидими за човека вибрации. Разбира се, те не могат да кажат какво точно се е случило, но съм категоричен, че ако открият нещо негативно, просто там не бива да се строи”, казва той.
“Всяка скица започва
с мисълта за човека,
защото мисията на архитектурата е неговото щастие. Всяка архитектурна идея, всяка строителна практика, всеки детайл трябва да отговори на въпроса “Това носи ли удобство, радост, вдъхновение на човека? Като под човека разбирам не само клиента, но и минувача. Този, който ще спре погледа си на сградата, на градинката пред нея”, казва арх. Мирянов.
Изцяло българската строително-инвестиционна “Артекс Инженеринг” е и семейна компания. На 13 октомври във Виена тя получава наградата за най-добра фамилна компания за Централна и Източна Европа.
В “Артекс” всеки член на семейството му има някаква роля. Съпругата му е партньор във фирмата, а длъжността ѝ е управител. С изключение на малкото време между раждането на дъщеря им и тръгването ѝ на детски ясли, Весела Мирянова е непрекъснато във фирмата и дори е
нещо като нейно
лице
Защото според Пламен арх. Мирянова може като никой друг да работи с клиентите и да представя сградите.
Дъщеря му е литератор и се занимава с писането на всички нужни текстове.
Синът Пламен Пл. Мирянов е архитект, сред чиито задачи е да проектира такава визия на сградата, която да носи духа на нейното име. Пример за това е фасадата на “Летера” с изписания на глаголица 91-и псалм от Библията. Впрочем сега той заминава на двумесечна работа в студиото на Заха Хадид в Лондон за финалните щрихи към концепцията за високата сграда “Златен век”.
И, разбира се, арх. Пламен Мирянов-старши осъзнава, че един ден арх. Пламен Мирянов-младши ще го надмине или по-скоро трябва да го надмине.




Коментари (0)
Вашият коментар