Безпилотните автомобили още ни звучат като извънземни, като такива, които може да видим по пътищата след 50-ина години. Не така мислят обаче гениите от водещите компании, участвали в най-голямото изложение за електроника CES в Лас Вегас.
Автомобилните гиганти напипаха пулса на клиентите и все повече се насочват към залите на Лас Вегас (не игралните), където може да се сблъскате с робот или пък да пипнете сгъваем таблет с три дисплея, защото автомобилните и цифровите технологии все повече се сливат.
В града на хазарта Nissan представи шлем, създаден с технология B2V (Brain-to-Vehicle), който е способен да разпознава мозъчната дейност и намеренията на водача. С помощта на датчик в каската електрониката буквално може да прочете мислите ни. Шлемът може да разбере кога вече сме уморени зад волана или колко е горещо в салона. Това е най-елементарното.
След като получи
импулс от мозъка, електрониката помага на шофьора да се справи със ситуацията още преди мускулната система да реагира, и така се намалява времето за реакция. Умната каска ще върши още по-голяма работа, когато бъде свързана с автопилота на колата. Звучи като чудо, но това чудо вече съществува - засега под формата на прототип.
Предният панел най-после стана едни голям екран, или такова е бъдещето според компанията Harman. Огромният екран е разделен на различни функционални зони, които са персонализирани за шофьора и пътника. Централната част е подобна на класическа мултимедийна система с настройки за автомобила, музиката и навигацията. Тя позволява
да се гледат филми
или да се влиза
онлайн, без да се
намесва водачът
в процеса на управление. Всичко това работи на Android OS. Кой би се съмнявал?
Модата на гласовия контрол ще отстъпи скоро място на гласовите асистенти. Друг нов играч в областта на мултимедийните системи е Panasonic, който заедно с Google разработва собствена автомобилна джаджа, базирана на Android 8.1 Oreo, с възможност за използването на Google и Amazon Alexa - аналози на Siri на Apple. Точно такива асистенти към мултимедийните системи ще почнат скоро да се внедряват в новите модели на Kia, Toyota и Lexus. Електронният помощник може да бъде помолен да разпознае песен, която звучи по радиото, да пусне любимо парче, да разкаже за времето и най-важните новини, да пусне мейл, да се обади на някого или да поръча пица за дома. С помощта на асистента може да стартирате двигателя на колата от разстояние, да отключите вратите или например да подадете сигнал за намиране на кола на голям паркинг. Всичко това може да стане чрез вашия смартфон, като качите за секунди съответното мобилно приложение.
Компанията Nvidia, която разработва процесори и софтуер за автопилоти, подписа договор с Volkswagen
за разработването
на автономни
електрически коли
на марката
Nvidia ще помогне на германската компания от Волфсбург водачът да комуникира с автомобила на обикновен говорим език, да управлява с жестове или да разпознава лицето на шофьора като заместител на ключа за запалване.
Друг нов партньор на Nvidia е Uber, компанията за споделено пътуване, която вече дълго време работи върху създаването на свой автопарк с автономни возила. Намеренията на фирмата са каршерингът полека-лека да измести таксиметровите услеги, а наличието на кола (поне за движение в големите градове) да стане излишно.
Според Uber задръстванията в мегаполисите може да се решат с въздушни таксита. Такива огромни дронове, които превозват, хора, ще бъдат пуснати като пилотна програма още през 2020 година в Далас, Лос Анджелис и Дубай. В тази връзка Bell Helicopter представи модел на кабината на своето въздушно такси Bell Air Taxi. Концепцията на въздушното такси на филиала Textron Aviation все още се развива и се фокусира върху комфорта на пътниците. Моделът на Bell Helicopter бе симулатор, който позволява на посетителите да се потопят във виртуалната реалност и да пътуват на борда на тази концепция за “градско въздушно такси”.
Toyota представи на изложението за потребителска електроника CES-2018 в Лас Вегас мобилната платформа e-Palette.
Toyota e-Palette се основава на безпилотна платформа. Предвижда се да бъде произвеждана в три размера с различни функционалности - от товарен до пътнически вариант. Това ще позволи платформата да бъде използвана едновременно от няколко компании и да бъде предавана от един на друг.
Новата разработка трябва да се превърне в основа на поредица от превозни средства, които може да бъдат гъвкаво адаптирани към нуждите на клиентите. Върху концепта е-Palette са работили Pizza Hut, Amazon, Mazda, Uber и други компании, които влизат в алианса e-Palette Alliance.
Целта на сдружението е да работи заедно за намиране на най-доброто от гледна точка на технологиите и бизнеса на превозните средства за бъдещето. В резултат на това трябва да бъде създадена основата на платформата Mobility Services (MSPF). Първите тестове на концепта Toyota e-Palette ще се проведат през 2020 г. в Токио като част от олимпийските и параолимпийските игри. Досега Toyota е отпуснала 1 млрд. долара за подобряване на системите за автономен контрол и изкуствен интелект.
Коментари (0)
Вашият коментар