TrendY: Пилоти на рейсинг дронове летят с над 150 км/ч

Най-новият модел малък дрон с възможности да снима 4K HD видео, представен само преди дни в Ню-Йорк, вече и в България.

“24 часа” от месец работи върху проекта TREND Y, за да започнете да опитвате и живота, разказван от родени след 1989 г. Те са от поколението Y или Echo Boomers, което е демографска група от хората, появили се на бял свят между 1980 и 2000 г. Съвсем скоро обаче тези млади жени и мъже ще станат 40% от работещите. Едни от най-точните описания на поколението Y дава докторът по икономика Явор Янкулов от сайта e-training,bg, за който те са твърде различни, за да бъдат описани с една дума. И все пак са:

- Отворени - във всякакъв смисъл. Израснали с интернет и свят без граници

- Оценяват всичко и подлагат на критика

- Силата на авторитета не им е достатъчна - искат факти и доказателства, доказателства

- Прекарали 12-15 години в една “образователно-информационна среда” - училище и университет. Знаят много за много неща, но почти нищо конкретно

- Силно прагматични. Знаят какво не искат да работят и за каква заплата ще работят

- Търсят етичен, социално отговорен и толерантен работодател

- Имат дългосрочни цели и ценят свободата си

Младите жени и мъже, автори на текстовете, са репортери в “24 часа”. Всички са родени след 1989 г.

В ЕС само България няма регулация за употребата на дронове

Видите ли въртящи се перки и малко летящо тяло само на метри над главата си, може да бъдете сигурни - това е дрон.

“Във въздушното ни пространство все повече навлизат малки летателни средства, които се управляват от хора, които нямат никакво познание за правилата на летене”, казва Сотир Лазарков, председател на асоциацията “Безпилотни летателни системи”.

Очаква се Европейският парламент да приеме регулация за употребата на дронове, която да влезе в сила за цялото европейско небе през 2018 г. “България е единствена страна в ЕС, която няма локална регулация за използване на дронове. През декември излезе наредба дори в Македония”, припомня Лазарков.

В документа, който се очаква да приеме ЕП, е описано, че за да станете пилот на дрон, ще се изисква завършването на специален курс и полагането на изпит. Всичко зависи от риска. “Дори един голям дрон - 30-40 кг, който може да пръска посеви, е 100 пъти по-безопасен, отколкото друг - 2-3 кг, който лети над тълпа от хора, автомагистрала или оживено място”, казва Лазарков.

Станете ли пилот на дрон, може да използвате уменията си в различни сфери. В момента безпилотните летателни средства са важен елемент във военното дело - служат главно като разузнавателни средства.

В Австралия пък дроновете предпазват хората от акули, като наблюдават водната повърхност. Летателното средство пренася не само камера, но и приспособление, което падайки във вода, се надува и се превръща в спасителен пояс.

С помощта на летателното средство може да се прави 3D модел на сграда или местност.
С помощта на летателното средство може да се прави 3D модел на сграда или местност.
“В Западна Европа и в САЩ почти всяка пожарна има дрон. Той от високо следи накъде се разпространява огънят, при това безопасно”, казва Лазарков. Чрез мултиспректални камери може да се провери и къде има просмукване около дигите на дадена река, за да се вземат мерки. В случай на наводнение дронът “наблюдава” водната стихия в реално време.

С помощта на летателното средство може да се прави 3D модел на сграда или местност. “Това много се използва от фирми, които се занимават с геодезия и наблюдение на инфраструктура. Например високите мостове може лесно да бъдат заснети с дрон. Така няма да се качват хора, които да гледат за пукнатини и други нередности. Вместо тях ще го прави дронът, при това по-лесно, по-евтино и по-безопасно”, казва Лазарков.

Една от сферите, в които пилотите на дронове ще бъдат все по-търсени, е транспортът на малки пратки. В Швейцария миналата година дрон пренесе лабораторни кръвни изследвания от една болница в друга. “В недалечното бъдеще се очаква на борда на самолетите за пренос на товари да няма пилот. Съвременната технология позволява това да се случи”, казва Лазарков.

Дроновете служат и за забавление.
Дроновете служат и за забавление.
Дронът служи и за забавление. Той ще ви превърне в наистина добър рибар, като пренесе куката ви със стръв много по-навътре във водата, отколкото бихте я заметнали. Ако пък някои едри риби се приближат близо до повърхността, дронът ще ги заснеме, а вие ще ги видите на таблета или телефона си. Така ще знаете къде точно да пуснете стръвта.

Много модерни станаха състезанията с рейсинг дронове. Пилотите им достигат над 150 км/ч. Те гледат със специални очила видеото, заснето от дрона, управляват го с дистанционно и преминават през сложна писта с препятствия. Печели, разбира се, най-бързият.

Принципи за безопасност, които пилотът на дрон трябва да знае:

1. Проверете дали са заредени батериите на дрона, на дистанционното и на телефона или таблета, който използвате, преди полет.

2. Прегледайте витлата и тялото на дрона за пукнатини или други щети, причинени от падане или неправилно ползване.

3. Избере хубаво време. Ако летите с дрон в студени дни и не подгреете батериите му достатъчно добре, захранването може да спре. Избягвайте употребата му при дъжд, мъгла, много силен вятър и ниска облачност.

4. Не използвайте дрона в близост до летища или инфраструктура с висок риск (магистрали, електроцентрали, военни поделения и др.). Има забрана за полети над зони в София заради българското европредседателство. Без специално разрешение не може да летите с дрона си над тях.

5. Направете си застраховка, защото пилотът е отговорен за всички щети, нанесени от дрона му. Това обаче е трудно, ако нямате сертификат за завършен курс.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене