“24 часа” от месец работи върху проекта TREND Y, за да започнете да опитвате и живота, разказван от родени след 1989 г. Те са от поколението Y или Echo Boomers, което е демографска група от хората, появили се на бял свят между 1980 и 2000 г. Съвсем скоро обаче тези млади жени и мъже ще станат 40% от работещите. Едни от най-точните описания на поколението Y дава докторът по икономика Явор Янкулов от сайта e-training,bg, за който те са твърде различни, за да бъдат описани с една дума. И все пак са:
- Отворени - във всякакъв смисъл. Израснали с интернет и свят без граници
- Оценяват всичко и подлагат на критика
- Силата на авторитета не им е достатъчна - искат факти и доказателства, доказателства
- Прекарали 12-15 години в една “образователно-информационна среда” - училище и университет. Знаят много за много неща, но почти нищо конкретно
- Силно прагматични. Знаят какво не искат да работят и за каква заплата ще работят
- Търсят етичен, социално отговорен и толерантен работодател
- Имат дългосрочни цели и ценят свободата си
Младите жени и мъже, чиито имена ще прочетете по-долу, са репортери в “24 часа”. Всички са родени след 1989 г.
Големите производители в битка за изработване на най-перфектни сензори
Около 5 години ни делят от напълно автономен автомобил, който се движи, без шофьорът да държи волана. А големите производители се съревновават в развиването на технологиите. “Мерцедес” дори вече пусна модел без волан и педали.
За да може автомобилът да се справи с управлението самостоятелно, той използва различни сензори (виж инфографиката).
Ултразвуковите
имитират
начина, по който
се ориентират
прилепите -
изпращат звукови вълни. Когато те се ударят в предмет, образуват ехо и разкриват точното местоположение на обектите. Автомобилите използват сензорите, за да засичат други коли, пешеходци, пътни знаци. Могат да се използват при ниска скорост.
Сензорите за изображение работят, като няколко камери правят снимки на околната среда, подобно на човешкото зрение. Стереокамерите предоставят и 3D изглед и могат да определят разстояния, цветове и шрифтове. Това
позволява
разчитането
на пътни знаци,
светофари и
маркировка
Обхватът им обаче трябва да се разшири до 250 м, за да се осигури по-предвидимо шофиране. Ограничения, породени от метеореологични условия като мъгла, дъжд и ниско слънце увеличават риска от инциденти.
Алгоритмите за разпознаване също трябва да се подобрят - сега пешеходците се засичат в 95% от случаите.
Радарните сензори изпращат електромагнитни вълни - като при корабната и авионавигацията. Чрез тях се определя колко далече се намира обект и колко бързо ще бъде достигнат. Радари с различен обхват са разположени около цялата кола. Те могат да засичат скоростта на другите автомобили в реално време. На този етап те сканират обектите в 2D формат - само хоризонтално. Това може да породи проблеми, примерно когато колата минава под мост.
3D радари се
разработват
в момента
Лидар сензорите сканират околната среда чрез невидими лазерни лъчи, които са безопасни и с нисък интензитет. Те създават 3Д изображение на околната среда, като визуализират обектите и измерват разстоянията между тях. Лидар сензорите са значително по-скъпи от радарните, тъй като за производството им са нужни много редки земни метали. Освен това сензорите, които в момента се тестват, работят само с проблясъци, а не с непрекъснати лазерни лъчи, които биха могли да предоставят много повече детайли.
Облакът изпълнява ролята на динамичен електронен кръгозор за автомобила - предоставя с голяма точност карта с данни в реално време. Данните се актуализират непрекъснато, като се отчитат затворени ленти или неработещи светофари например. Останалите сензори не могат да достигнат обхват, по-голям от 250 м, за разлика от облака. Той допринася за повече предвидимост за автомобила. Например колата може по-бързо да се приспособи към предстоящо задръстване, като намали разхода на гориво и повиши безопасността.
Дружеството на автомобилните инженери - американска организация за научнотехнически изследвания и стандартизация в областта на автомобилостроенето, определя 6 степени на автономно шофиране (виж таблицата).
Повечето от автомобилите, които караме днес, са развити на ниво 1. При него системата вече може да се намесва, като тук са включени системи като антиблокиращата Ей Би Ес, автоматично аварийно спиране, центриране на колата в лентата, адаптивен круиз контрол.
На ниво 2 автомобилът се грижи за кормилното управление, автоматично регулиране на газта и спиране. Може да променя автоматично лентите при команда или да прекрати смяната на ленти, ако друга кола се намира в сляпото петно, като дърпа назад колата, но не я преориентира.
В момента развитието е на ниво 2, и то само на няколко производителя - БМВ, “Мерцедес”, “Тесла” и “Волво”.
За да се движи колата самостоятелно за повече от няколко секунди, е необходимо ръцете на шофьора да допират леко волана. Въпреки това колата не може да се справи с някои ежедневни ситуации.
“Хонда”, “Рено”, “Волво”, “Хюндай”, “Тесла” и “Ауди” са заявили, че между 2020-2025 г. ще пуснат на пазара свои автономни автомобили. До 2021 г. “Мерцедес” и БМВ твърдят, че ще са пуснали автономни коли на ниво 5.
Не само производителите на автомобили се включват активно в състезанието. Последваха ги техническите гиганти, както и армада от стартъпи и малки компании. Всички те се опитват да предложат подобрени радари, камери, лидари, карти, системи за управление на данни.
Все още обаче е спорен въпросът как ще се тълкува законодателството, в случай че стане инцидент с автономен автомобил. Въпреки това надделява мнението, че карането без шофьор ще бъде по-безопасно, ще намали катастрофите със смъртни случаи, както и ще бъде по-евтино.
Коментари (0)
Вашият коментар