„Реквием“ на Верди в Софийската опера на 12 март

Виолета Радомирска. Снимки Софийска опера

В навечерието на най-светлия православен празник, Великден, на 12 март, Софийската опера очаква да съпреживее със своята публика магията на възкресението с музиката на Джузепе Верди, с неговия „Реквием“. Музика, която въздига духа и укрепва вярата ни в победата на доброто, въпреки надвисналите над човечеството буреносни облаци от конфликти и политически стълкновения. Музика, родена в сложното време от края на 19-ти век. Всъщност „Реквиема“ на Верди е толкова актуален днес, колкото е бил и тогава. Не само защото е своеобразна музикална диаграма на възторг и разочарование в сложното революционно време тогава, но защото той разтърсва душата и днес с внушения, които сякаш са създадени в нашето време.

Духът е повален, но не и сломен, това внушава величественото творение на маестро Верди, чиято драматургия е изградена от конфликти и контрастни състояния, подобни на тези в оперите му, въздействие близко до музикалната образност на „Аида“. Реквиемът се ражда във времето, когато маестрото работи върху своята „Аида“, но и времето, когато загубва баща си, Бареци и близкия си приятел и сътрудник, либретиста Франческо Пиаве. Скоро след тези трагични събития се прибавя и скръбта по загубата на Росини в 1868 г. и на писателя и поета Мандзони в 1873 г.

С болка Верди пише за смъртта на Росини: “Той бе едно от славните имена на Италия. Когато няма да го има и Мандзони – какво ще ни остане? Нашите министри и славните „подвизи“ при Лиса и Кустоца ли? /Поражението на Италия във войната с Австрия/. Предателството на правителството към националните идеали огорчава твореца.

Всички тези събития и разочарования раждат вечната музика на неговия „Реквием“. Верди не само вдъхва нов живот и съдържание в традиционната форма на католическата заупокойна литургия, но отправя послания към човечеството, които в различни времена стават толкова актуални, колкото и тогава. В неговия „Реквием“ оживява гневния протест, дълбокото страдание, героиката, лиризма и с особена сила страстната мечта за щастие. Именно тази различност в музикалното изграждане на творбата, в сравнение с традицията, го прави близък до оперното внушение. Много мелодии въздействат като откровени народни напеви. Усещане за това особено силно се чувства в покъртителната „Лакримоза“.

Седемте части на „Реквиема“ не възприемаме като заупокойна литургия, а по-скоро като силно драматично творение, израз на душевното състояние на великия маестро, в което оживяват внуштелни музикални картини. Трагичният пролог /Requiem и Kyrie/ е последван от страшния съд /Dies irae/. Това е главната, най-конфликтна част. В нея чувството за ужас и смут на душата се сблъскват едно в друго, предизвикват тръпки. Третата част /Offertorium/ е особена, това е състояние на съзерцателност. /Sanctus/, четвъртата част, гигантска двойна фуга е бунт срещу смъртта, съзидателна и силна като живота. Своеобразен лиричен център са следващите две части – /Agnus Dei, Lux aeterna/ Финалът, /Libera me/, необикновена реприза, е изграден от съпоставката на контрастни картини – на страшния съд и неукротимата сила на живота. Взривът от отчаянието изведнъж прекъсва, сякаш дъхът е спрял. Финалът е зловещ шепот, шепот за освобождаване на духа от тялото.

Посланията на безсмъртната творба на маестро Джузепе Верди вълнува и днес човечеството, омагьосано от технологиите, проектиращо себе си в космическо бъдеще. Може би, защото музиката му събужда в душата заспали емоции и прозрения за нас самите.

По традиция Софийската опера предлага на своята публика вълнуващо съпреживяване на Великденските празници с „Реквиема“ на маестро Джузепе Верди.

В сътворяването на шедьовъра на Верди ще участват солистите Красимира Стоянова, Камен Чанев, Виолета Радомирска и Максим Кузмин-Караваев под палката на маестро Джордано Беллинкампи.

Красимира Стоянова е една от предпочитаните солистки в изпълнението на „Реквиема“ с големи оркестри и диригенти, едно от които е с Виенската филхармония в историческата зала Мюзикферайн. Тя е еднакво предпочитана за концертни изпълнения, както и за спектакли на големите оперни сцени като Миланската скала, Метрополитън и др.

Камен Чанев не само гостува на много сцени в Европа, но и в Азия. В последно време той радва българската публика с участието си в много спектакли на Софийската опера. Избраният солистичен състав под палката на маестро Беллинкампи ще предложи едно вълнуващо изживяване с музиката на маестро Верди по време на празниците.

Скъпи приятели, потопете се в магията на музиката на маестро Верди и бъдете с нас в седмици преди този свят християнски празник!

Камен Чанев.
Камен Чанев.
Красимира Стоянова.
Красимира Стоянова.
Максим Кузмин-Караваев.
Максим Кузмин-Караваев.
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене