Една от важните теми в програмата на 22-то издание на "София филм фест" е спорт
Титлата „Европейска столица на спорта“ има за цел да популяризира активния начин на живот, развитието на спортни политики и инфраструктура с добри съоръжения, програми и активности. Акцентът е върху масовия спорт и върху значението на спорта като приоритет в живота на хората. Тя е преплетена творчески във визията на фестивала "София филм фест", който започва на 7 март.
Един от безспорните хитове сред спортните филми на "София филм фест" е американският „Аз, Тоня“ (2017) на режисьора Крейг Гилеспи. В основата на филма са невероятните, но истински събития, свързани с един от най-сензационните скандали в историята на спорта. В мрачно-комедиен тон са пресъздадени подробности около американската фигуристка Тоня Хардинг, нейното прочуто изпълнение на троен аксел в състезание и нелепо замисленото и зле изпълнено нападение срещу нейната съперничка за Олимпийските игри Нанси Кериган.
Марго Роби поразява всички с превъплъщението си в изпълнената с хъс и енергия Хардинг, а филмът на Крейг Гилеспи е абсурден, дързък и проницателен портрет на фигуристката – на нейния живот, заедно със славата и омразата, които я преследват…
Неотразимата Алисън Джени спечели преди часове така жадувания златен воин на Американската киноакадемия за поддържаща женска роля – честито на екипа на „Аз, Тоня“, а филмът може да бъде видян САМО в програмата на София Филм Фест през март!
Сред българските предложения за спортните заглавия на 22-рото издание на София Филм Фест е „Българският лъв“ (2017) на режисьора Александър Хамбир и продуцента Ярив Лернер. Документалният разказ е за световния шампион по бойно самбо, ММА боец и бивш командос – Тихомир Благовестов, който много обича България, но изпитва горчивина, че държавата не предлага достатъчно добри условия за професионалното му спортно развитие. Тихомир представя с гордост страната си на международните състезания, носи в своето сърце българската култура и традиции и винаги отдава почит на родния си град Севлиево. Но настъпва момент, в който спортистът трябва да направи избор - да потърси по-добра реализация на своя потенциал в чужбина. Какво ще открие този талантлив млад човек, напускайки България? Ще успее ли да съхрани своята любов към родината по пътя към световните сцени?
„Мечтата на Николай“ (2017)
В „Дейвид Милър – сам срещу часовника“ (2017) режисьорът Финли Претсел разказва за последните състезания в кариерата на колоездача Дейвид Милър и финалното му участие в Тур дьо Франс. Британският филм представя човешкия дух, движен от сила, много по-могъща от желанието за успех и слава. Краят на кариерата на един атлет е състезание с времето и битка с неизбежния провал. Пристрастяващата нужда да участваш в надпреварата противоречи на логиката и създава вълнуващ и болезенен спектакъл.
Всички, запалени по спорта киномани в София, ще могат да видят и едно уникално предложение от Австралия - „Планина“ (2017), филмова и музикална колаборация между Австралийския камерен оркестър и режисьорът Дженифър Пийдъм. Филмът е изследване на човешката обсесия по необятната шир и предизвикателства, които предлагат планините; кадрите припомнят зашеметяващата сила на височините – и вечната им способност да оформят живота и човешките мечти.
„Планина“ е тотално различен от всичко, което съм правила досега. Благодарение на съвместната работа с Австралийския камерен оркестър, заснетото се превърна в изключителна творба. Хората са в поддържащи роли, а планината – в главната. Няма диалог. Този филм е по-скоро експериментален, отколкото документален. Може би е по-близък до стила на „Барака“ и „Коянискаци“, казва Дженифър Пийдъм. Гласът на неповторимия Уилям Дефо води разказа и това е още един прекрасен акцент, който публиката не бива да пропуска!
Копродукцията между Литва-Латвия-Италия-Белгия-Швейцария-Ирландия-Великобритания-Испания „Симпатяги в края на колоната“ (2017) на режисьора Арунас Мателис е филм за професионалните колоездачи, чието място обикновено е на „опашката“ в състезанието. Документалната творба е носител на голямата награда в своя жанр от фестивала в Минск през 2017 и на наградата на публиката от Варшава '17 за най-добър документален филм. Любопитна гледна точка е избрал режисьорът на филма - през очите на отборните лекари, които пътуват паралелно с колоездачите. Тяхната работа по време на състезанията напомня на военен патрул: ако катастрофираш - изправяш се и продължаваш състезанието! По време на тази битка се случват много изключителни неща. Това е непоказваният свят на бойците рицари и „прекрасни губещи“ на професионалното колоездене – те са винаги в задната част на групата, без право на лична победа.
Сред предложенията за спортно кино на 22-рия София Филм Фест е и американският „Хвани вълната: животът на Леърд Хамилтън“ (2017) - забележителната история на истинска американска икона, която променя завинаги един от най-вълнуващите спортове в света - сърфирането. Този задълбочен портрет на Леърд Хамилтън изследва страха, смелостта и амбицията, които карат един човек да стигне до върха и цената, която трябва да бъде платена за всичко това. Във филма на режисьора Рори Кенеди е представена историята на велик и смел сърфист, успял да покори „голямата вълна“ – използвани са архивни кадри от неговото детство, израстването му, създаването на приятелства и връзки с други спортисти, влюбени в невъзможно високия адреналин на живота върху дъската за сърф… Животът е училище, в което някои трудно оцеляват, а Леърд определено е оставил своя знак по вълните...
Коментари (0)
Вашият коментар