Една нощ на красива артистична лудост - така накратко може да се преразкаже историята на изложбата с рисунки на италианския художник Макс Марра, посветени на Рембранд, която се открива в събота, 14 април, в Националната художествена академия под надслов “От автопортретите на Рембранд до моите портрети”.
Годината е 1999 г., Националната галерия в Лондон организира изложбата Rembrandt by himself с автопортрети на най-голeмия художник от златния век на холандската живопис - Рембранд. След като я разглежда, Макс Марра се връща в хотелската си стая и работи вдъхновено цяла нощ, в резултат на което се раждат 151 рисунки, реализирани със синьо мастило и растителни есенции върху обработена с восък хартия. Марра пресъздава автопортретите на великия фламандец по памет, с очите си, но може би е по-правилно да се каже с това, което изложбата оставя у него. “Дългата вълна” на Рембранд се сблъсква с италианския художник и шокът е неизбежен.
Още същата седмица немски галерист откупува 100 от тези рисунки, а останалите 51, след като за първи път са представени в Милано през 2008 г., в момента са изложени
в северното крило на
Националната
художествена академия
в София
Макс Марра не е непознат за българската публика. През 2013 г. Италианският културен институт в София съвместно с Националната художествена галерия организира негова самостоятелна изложба под надслов “Космически небеса” в Софийския арсенал - Музей за съвременно изкуство. Тази изложба представлява мистично пътешествие от близо 60 произведения, създадени между 2011 и 2013 г., които са ярко свидетелство на неговата творческа зрялост.
В онази лятна нощ на 1999 г. в Лондон се ражда и връзката, която свързва завинаги италианеца Марра с фламандския гений. Имайки предвид тесните връзки между творчеството на Рембранд и това на италианските му колеги, особено на Тициан и Караваджо, може спокойно да кажем, че тази серия от рисунки добавя нова глава в историята на културните отношенията между Холандия и Италия.
Макс Марра разказва, че е много впечатлен от факта, че фламандецът е художникът, направил си най-много автопортрети от всичките си съвременници в Европа. Около четиридесет са произведенията, в които Рембранд се рисува пред огледалото, тридесет и една са неговите гравюри автопортрети и към всичко това трябва да се прибави огромното количество рисунки, в които Рембранд изобразява себе си.
Ако е вярно, че в една картина художникът винаги пресъздава частица от себе си, това е валидно в още по-голяма сила за автопортрети. Серията от рисунки, вдъхновени от тях, са и опит на
втория художник да се
съпостави с
автопортретите на първия
автор. Това е игра, към която със сигурност психоаналитиците биха проявили огромен интерес, но аз лично ще се огранича да гледам на тази поредица от рисунки на Макс Марра като изящен реверанс към изкуството на един от най-гениалните художници за всички времена.
Макс Марра е роден в Паола, Калабрия, през 1950 г., а през 70-те години се мести в Милано, където започва да се занимава с изкуство и преподавателска дейност. Днес живее в Монца, а ателието му се намира в Лисоне край Милано.
Разностранен творец, притежаващ изключителна жизненост и изразителна сила, от осемдесетте години на миналия век насочва художествените си търсения към комбинацията от скица, живопис и скулптура, като използва поетични материи, свързани с изразните средства на историческите авангардни течения на европейското изкуство. Неговата многостранна експериментална дейност се утвърждава и намира признание през годините. Осъществява над четиридесет самостоятелни изложби. Негови скици и творби от разнородни материали са част от много чуждестранни колекции, както и от колекциите на множество обществени институции в целия свят.
През януари 2018 г. Макс Марра е удостоен с наградата Certi Lux за цялостния му принос в изобразителното изкуство.
Коментари (0)
Вашият коментар