Кой пише тези рапстихове “джан джун - гледай как се прави”?

Ляв, десен

- гледай как се прави

джан джун

- гледай как се прави.

Тези думи вървят неизменно с един специфичен танц, тъй като са най-новата музикална мания сред подрастващото поколение у нас. Те са част от новата песен на Криско и Слави Трифонов “Гледай как се прави”. Парчето излезе миналия четвъртък, само за седмица клипът към него събра повече от 5 млн. гледания и стана най-популярното видео в ютюб.

“Имам парче, което съм направил, и припева съм си мислел ти да го изпееш”, казва Криско на Слави, когато преди време му се обажда по телефона. На следващия ден, щом чува парчето, Трифонов веднага му отговаря: “Правим го.”

За джан джун - рефрена, който Криско повтаря в припева, сам обяснява, че му звучи като бойно изкуство. “В някои градове това означава “няма никого”. А на мен ми звучи като бойно изкуство - затова ляв-десен”, разказа рапърът преди дни при Гала.

Факт е, че каквато и песен да направи Криско, тя се превръща в хит. Дали ще пише парчетата за себе си, или за Тита - първия изпълнител на неговата продуцентска компания “Адаманд рекърдс”, те бързо се запомнят, а видеоклиповете се гледат милиони пъти.

Криско е един от малкото изпълнители, които не само

сами композират

музиката, а и

пишат текстовете

за песните си,

както и аранжиментите по тях. От 2005 г. той прави хип-хоп, съчетан с поп и арендби. Текстовете му често са пълни с жаргонни изрази, думи, които всеки използва с приятелите си. С нестандартните сравнения и метафори, извлечени от потребителската култура, той успява да иронизира съвременния масов вкус:

Не те заменям за коли, апартаменти,

ти си моят замък и мойто бентли.

Короната на всички манекенки,

нищо не е мое, ако не си до мен ти.

Това пее той в предишния си хит “Базука”. Римите му са прости и много бързо се запомнят и запяват, защото са т.нар. пълни рими - “златно - на обратно - многократно - безплатно” (от “Гледай как се прави”). Често използва една и съща дума няколко пъти в края на изреченията - “А каква си антилопа, газела, абсолютният потоп, ти си топ, топ, топ, топ” (от “Антилопа” на Тита). 

Тита във видеоклипа към песента си “Антилопа”
Тита във видеоклипа към песента си “Антилопа”

Дали заради текстовете, които пише за чужди изпълнители, или единствено заради факта, че той е автор, но Криско се превърна и в успешен продуцент. Песните, които пише за Тита например, също стават хитове и звучат по дискотеките.

Всъщност Криско няма точна формула за правене на хит. Той самият обяснява, че понякога първа е музиката, след това идва текстът, друг път - обратно. Черпи вдъхновение като при всяко изкуство от моментна емоция. А идеите за текстовете му се появяват най-често, докато спи. В началото, докато все още не се е превърнал в голямата звезда днес, рядко успява да си ги спомни, когато се събуди. Затова си създава нов навик -

буди се посред нощ и

записва това, което

му е хрумнало насън

Не всичките му хитове, разбира се, се появяват в сънищата. Често се случва да си прави брейнсторминг през деня. Сяда и започва да мисли по даден текст поне няколко часа. Когато дойде идеалното първо изречение, всичко останало сякаш се нарежда. “Развивам темата логически. Винаги има увод, средна част и заключение”, обяснява Криско в автобиографичната си книга.

Константин Трендафилов избра артистичния псевдоним Папи Ханс за дебютната си песен “Кекс”.
Константин Трендафилов избра артистичния псевдоним Папи Ханс за дебютната си песен “Кекс”.
Първата песен на

един поет

- Константин Трендафилов, който никога преди това не беше изпълнявал сам парчета, също стана хит само няколко дни след като се появи на бял свят. “Всичко е точно, защото снощи правих кекс” - тази реплика можеше да се чуе навсякъде малко след като “Кекс” стана истински хит. Изпълнява я Папи Ханс - артистичният псевдоним е на Трендафилов, който решава да се нарече така специално заради хумористичния проект “Кекс”.

Съседът ми одра колата

(но всичко е точно).

Намалиха мойта заплата

(но всичко е точно).

Откраднаха ми колелото

(но всичко е точно).

Ударих си кутрето в леглото

(но всичко е точно)…

Защото снощи правих кекс.

Текстът на парчето е забавен и толкова нестандартен, че дори

британското списание

The Economist му

обръща специално

внимание на сайта си

под рубриката “Какво слуша светът”.

“Видеоклипът наподобява упражнения по каланетика от 80-те и включва две жени, облечени в еластични трика, а песента е пълна със сексуални намеци. Тя взема една толкова обикновена домакинска задача като правенето на кекс и я представя по неприличен начин. Цялата концепция на песента е основана на игра на думи. Кекс (вид десерт) звучи много близо до българската дума “секс”, разсъждават върху текста от британското издание.

По думите на самия Трендафилов идеята на “Кекс” е, че не бива да се вземаме много на сериозно. “Никой не е толкова възвишен, всеки има доза простотия в себе си”, казва още той.

Дуетът Павел и Венци Венц твори музика не само за себе си, но и за голяма част от колегите си.
Дуетът Павел и Венци Венц твори музика не само за себе си, но и за голяма част от колегите си.
 Павел и Венци Венц също пишат и композират песни. Те са автори на отличената от БГ радио песен за най-добър текст “Не ти ли стига” и на спечелилата в категория “БГ песен” “Вдигам Level”, която изпълняват заедно с Кристиан Костов, на популярни парчета като “Единствената” с Моисей и SeTaaBrat, както и на хитове на свои колеги, сред които Дара, Михаела Маринова, Пламен и Иво, Жана Бергендорф, Сантра и др. .

Наскоро Павел и Венци Венц представиха парчето Fake Profilе, което вече събра над 2 млн. гледания в ютюб. “То е част от действителността, с която всеки се сблъсква. Нашата задача като артисти е да наблюдаваме света и да го описваме такъв, какъвто го виждаме, като не спестяваме лошите неща”, казва Павел.

“Fake Profilе е явление, което от много години изследвам. С братовчед ми Марио Маринов имахме един период в началото на фейсбук, в който гонехме фейк профили - намирахме ги и ги карахме да се влюбват в нас. Правихме среща с реалното лице, което е зад нереалната снимка, и провеждахме дълги терапевтични, може да ги нарека интервенции”, казва изпълнителят.

“Нашите проекти не са песни, а инструмент в ръцете на слушателя. Fake Profilе е казус за хората, които залъгват себе си и тези, които използват маските на обществото”, допълва той.

Аз се хванах на всичко, което ми каза,

на всички снимки в албуми, които ти ми показа.

Сега не вярвам на нищо, колкото и да си красива.

Какво значение има, след като си фалшива.

Идеята за сценария на клипа към парчето също е на Венци Венц. Той събира група от успешни млади хора. “Минал съм през бойната школа на маркетинговите компании в България. Оттам ми хрумна идеята да направим с екипа на “Вирджиния Рекърдс” и Люси Иларионов брейнсторминг - събираш хора с идеи на едно място и започвате да мислите по даден казустак, а се стига до най-добрия резултат накрая”, обяснява изпълнителят.

Напоследък Павел пък забелязва, че има взаимодействие между това кога какъв тип музика създава. Вечер се раждат по-задълбочените и лирични парчета, а през деня тези с парти звучене. “Мястото, на което композираш, пряко влияе на музиката”, допълва рапърът. Открива това миналата година, когато занася цялата си техника в Несебър. Грабва лаптоп и кийборд и се усамотява на един скрит плаж. Там забелязва звуци, които в затворено помещение не биха му направили впечатление. “Много по-истинско е, ако правиш песен за лятото, да си на лятно местенце, а ако парчето е за зимата - да си в планината”, казва Павел. Той умее да открива вдъхновението и в хубавите филми. Последният бийт, който създал по този начин, е планиран за бъдещо парче на Михаела Маринова. Той се казва “Валериан” и е вдъхновен от едноименния филм с Кара Делевин.

Венци Венц също открива вдъхновението на всеки ъгъл. Понякога дори се събужда в 3 през нощта с идея за текст на песен. “Случва се често. Музата е специфичен феномен, което съществува в човешкото съзнание от първия ден, в който започва да твори”, казва той. Последното нещо, което успява да доведе музата, е опитът за емоционално надмощие между мъже и жени.

Рапърът 100 Кила написа текста на нашумелия си хит “Няма такава жена”.
Рапърът 100 Кила написа текста на нашумелия си хит “Няма такава жена”.
 Рапърът Явор Янакиев, по-известен като

100 Кила, също пише

сам текстовете

на песните си. Той е автор на парчето “Няма такава жена”, която покори музикалните класации само няколко седмици след като беше пусната в интернет. Песента е в необичаен за изпълнителя стил. Това обаче е и търсеният ефект. Янакиев многократно е казвал, че се стреми музиката му да изненадва феновете, а не да ги отегчава с един и същи стил.

Моето момиче го е срам от мен,

не мога да повярвам.

Притеснява се от тъмната ми кожа

и пред хората да не я аз изложа.

Дали ще я сложа пред мечтите ми

и дали ще свършат парите ми.

Текстът на “Няма такава жена” не е написан по истински случай. Рапърът казва, че досега не е имал гадже, което да се срамува от цвета на кожата му.

Все по-популярно

става парчето на

Руслан Мъйнов

и оркестър “Виво Монтана” “Изчезни!”. Негов автор е Владимира Велинова. На имения ѝ ден Мъйнов ѝ изпраща демото на бъдещата песен. “Когато чух музиката, написана от Пламен Крумов, ръководителя на брас бенд “Виво Монтана”, наистина ми спря дъхът. Жестоко динамично изпълнение, сериозно предизвикателство за разбиращ текстописец”, казва Велинова. 

Руслан Мъйнов заедно с оркестъра “Виво Монтана”
Руслан Мъйнов заедно с оркестъра “Виво Монтана”

Песента не влизала в литературните закони за римуване заради различния брой срички на всеки ред. “Наложи се да слушам музиката денонощно. Повече от два месеца. Не ми идваше и идея за тема”, разкава Велинова. Събужда се обаче посред нощ и написва текста от раз. В дъното на вдъхновението стои “повърхностната ми допреди половин година фейсбук грамотност”. Авторката дотогава не се замисляла какви са възможностите на фалшивите профили. “Сблъсках се със свят, чиято безпардонност не познавах”.

Изчезни, направо с кеф те блокирам!

Click Delight - и спирам да се нервирам!

Моят свят от теб е вече далече.

Изчезни! Сега!!!

И няма моя Like да сложа в твоя пост,

за други той ще бъде най-очакван гост!

И забрави за чат, изключен абонат

за теб съм вече аз, без достъп оставаш.

Вирус беше, но заминаваш,

късам синджира Over Game финал!

Когато пише закачлив текст, Велинова задължително се стреми да е провокативен, като ползва изрази от всекидневието на конкретната група слушатели, към която е адресиран. “Ако песента е сериозна, препоръчително е използването на непреекспонирани от текстописците метафори и сравнения”, казва Велинова.

“Моите текстове задължително имат сюжет, който се развива през първия куплет, припева и втория куплет. Всеки мой текст разказва история, с която самият изпълнител или неговата аудитория се отъждествяват. Повярвайте, никак не е лесно да се получи история, разказана в рими, с еднакъв брой срички в редовете на куплетите и с ударения на едни и същи места, че и да завършва редът на отворена гласна!”, допълва Велинова.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене