- Андрю Лойд Уебър и “Мадач” - 35 г. приятелство
- Той е чест гост на театъра и според него Андреа Махо е най-добрата Кристин от “Фантома”
- “Котките” (1983), концертът на “Куин” (1986) и “Формула 1” (1987) са залп в снагата на комунизма в Унгария
- Будапещенският театър играе всичко на Уебър: от “Котките” до “Урок по рок” (2018)
На 12 октомври в известната спортна зала “Ласло Пап Арена” в Будапеща театърът “Мадач” (“Мадач синхаз”) посвещава специален 3-часов концерт на юбилея на гениалния композитор. Естествено, изцяло с хитове от неговите невероятни мюзикъли.
Подобен сюрприз “Мадач синхаз” направи в Палатата на културата на 60-ата годишнина на маестрото, разбира се, в негово присъствие. След дни съпругата му звъни на директора и голям режисьор на театъра Томаш Сиртеш и му казва: “Андрю се върна и сподели, че най-много го разбират в “Мадач” и в Унгария.”
Какъв по-голям комплимент за унгарския театър, който според театралната критика днес се конкурира с Бродуей и Уест Енд.
Началото на
приятелството
е по времето на
социализма с
“Котките”
В началото на 80-те години шефът на Будапещенския пролетен фестивал Имре Киш, придружен от директора на Унгарската национална банка, канят на среща във Виена именития композитор. Уебър откликва - все пак Унгария е родина на оперетата. (Имре Калман пише “Царицата на чардаша” през 1915 г.). Темата на разговора е получаването на правата на популярния мюзикъл за един социалистически театър на бул. “Ленин” в Будапеща. Маестрото дава съгласие с думите:
“Това е по-голям
пробив в снагата
на комунизма,
отколкото да
пратим
един взвод
на НАТО.”
Като жест поисква символичната сума от 5000 долара, която получава още на масата от пощурелия от радост шеф на унгарската банка, който дори отказва да получи разписка.
И така, на 25 март 1983 г. на социалистическата сцена гръмва бомбата. В театър “Мадач” е премиерата на “Котките”, а в ложата е самият композитор, придружен от Сара Брайтман. (По това време у нас за Уебър се говореше оскъдно и малцина знаеха, че песента Memory е именно от този мюзикъл.) Режисьор на спектакъла е сегашният директор на театъра Томаш Сиртеш, а представленията, продължаващи и днес, надхвърлиха 1500. В страната и в чужбина е гледан от повече от милион и половина зрители.
Спомням си как
по време на
социализма виенчани
идваха през уикенда
да го гледат
Апетитът идва с яденето. “Мадач” си пожелава “Фантомът от операта”, след като Томаш Сиртеш е поразен от спектакъла, който гледа в Лондон през 1986 г. Чудото се случва през 2001 г. В английската столица е последният спектакъл на “Котките”. В New London Theater. Следва официална вечеря, на която гениалният композитор съобщава на Сиртеш новината: Театър “Мадач” получава “Фантомът”, и то в конкуренция със световноизвестния будапещенски оперетен театър (“Оперетсинхаз”). Уебър споделял: “Чудехме се защо по света не можем да намерим Кристин, а то и трите изпълнителки били в Унгария.” Особено впечатление при презентацията му прави Андреа Махо...
Премиерата минава при грандиозен успех пред очите на композитора през май 2003 г. и се счита за началото на нова ера в този театър. Уебър е безкрайно щастлив, а Андреа Махо става артистка на сърцето му.
До момента спектакълът е игран 800 пъти. Особено блестящо в ролите на Фантом и Раул се изявяват Шандор Шашвари, който е истински лидер на унгарската рок опера и рок театър, както и Жолт Хомонай, и двамата гастролирали в Западна Европа.
“Исус Христос
суперзвезда”,
“Йожев и неговата
пъстра дреха”
и още, и още до предстоящия последен мюзикъл на Уебър “Урок по рок”...
Beautiful Game е мюзикъл на Уебър, който той пише едва на 19 години. На поредна приятелска вечеря в Будапеща той споделя на Томаш Сиртеш, че не е доволен от отзвука на спектакъла в Лондон, и предлага да направят “унгарска” версия с “Мадач”. Големият режисьор грабва идеята и дава предложение драмата около взаимоотношенията в един футболен клуб да бъде пресъздадена на сцената с мощна и динамична хореография. За целта привлича талантливия хореограф Акош Тихани. Самият Уебър отсяда в хотел “Роял” (сега “Коринтия”) и участва в осъществяването на унгарската адаптация, за което му помага и композиторът от група “Фонограф” Янош Броди. Новата версия на мюзикъла излиза под наименованието
“Имаше някога
един отбор”
и Уебър прелива от възторг от успеха ѝ.
Звездата Николет Галус си спомня как по време на репетиция
композиторът е
изтичал до пианото,
за да прецизира
музиката по
нейния глас
Толкова всеотдайност и обич влага той в унгарската премиера...
На сцената на “Мадач” е играно всичко на Уебър, но истинска енергийна бомба е рок операта “Йожев и неговата шарена дреха”, която се играе и до днес и която горещо препоръчвам на читателите на “24 часа”.
Всички текстове в
театъра текат и
на английски
След такъв спектакъл дни наред човек не може да е в лошо настроение, благодарение на фантастичната музика, включваща много от стиловете на 70-те години в забавната музика - рок, блус, калипсо, кънтри. Невероятните танци и костюми и отличните възможности на сцената правят спектакъла невероятно преживяване. Не може да се мине само с едно гледане! Ролята на Фараона, изпълнявана от Виктор Пошта, впечатлява дотам Маестрото, че именно неговият образ от ролята е на сайта на композитора.
През 2015 г. Андрю Лойд Уебър излезе с последната си творба - “Урок по рок” (School of Rock). Няма нищо случайно, че първата страна зад граница, в която ще се играе, е Унгария. А първият театър зад граница - “Мадач”. Премиерата е на 21, 22 и 23 септември. Билети както за този, така и за всички останали спектакли на театър “Мадач” се продават и онлайн.
Извън Уебър: “Клетниците”, “Мери Попинс” и “Mamma Mia”.
Тези три световни мюзикъла, играни в “Мадач”, по мнение на европейската музикална критика правят чест на всеки голям музикален театър по света. Особено вълнуващ е спектакълът с музиката на АББА, който по ефект може да се конкурира с филма на Мерил Стрийп и Пиърс Броснан. С две великолепни млади артистки в ролята на Софи - Еникьо Мури и Ангелика Тот.
Унгарската държава, която в последните 8 години даде колосални суми за развитие на спортната база, поддържа в завидно техническо оборудване театри като “Мадач”, за да може наистина да се нарекат европейски.
Билетите за “Уебър 70” в Будапещенската зала “Арена” на 12 октомври са вече на касите и в интернет продажба, а самата галавечер, като се имат предвид музиката на гениалния композитор и класата на режисьора и артистите от “Мадач”, ще е музикалното събитие на сезона в Централна Европа.
Коментари (0)
Вашият коментар