Водещият критик Ейдриън Сърл пише: Няма деликатност, няма великолепие. Липсва усещането за чудо
Марк Хъдсън от “Телеграф”: Да отпразнуваме невероятната глупост на Кристо без функция, освен да ни накара да мечтаем и да се чудим
Художникът на откриването: Всичките ми произведения са напълно безсмислени, безполезни и ирационални. Не търсете смисъл
"Не търсете смисъл в тази скулптура, не търсете смисъл в която и да било моя работа, както не търсим смисъл в музиката. Визуалното изкуство не се занимава със смисъл, а с пропорции, цветове, форми и отношенията между тях. Всичките ми произведения са напълно безсмислени, безполезни и ирационални - не може да извлечете полза от тях: нито политическа, нито икономическа, нито каквато и да било, само радостта и енергията от играта на светлината върху тези много специални интензивни химически цветове, начина, по който те си взаимодействат един на друг като във византийска мозайка".
Това казва световноизвестният художник от български произход Христо Явашев-Кристо при откриването на новата си творба "Мастаба" в езерото Сърпентайн в лондонския Хайд парк.
С тези думи артистът сякаш сразява оценките за своята работа още преди да бъдат направени. А в отговор водещият арткритик на "Гардиън" Ейдриън Сърл си позволи да не хареса инсталацията на художника и изложи мнението си в ревю със заглавието "Гигантска геометрична играчка за вана".
"Не толкова вечна, старомодна, на лондонската "Мастаба" й липсва усещането за чудо - пише Сърл - Не притежава нищо от жизнерадостта и лекотата на Даниел Бюрен, нито веселието на публичните скулптури на Клаус Олденбърг, нито пък нямата сериозност на Ричард Сера. Няма деликатност, няма великолепие."
Критикът е бил худжник и пише за изданието от 1996 г., а от 2007 до 2012-а е гост-лектор в Кралския колеж по изкуствата. Преподавал е в колежа "Сентрал Сейнт Мартин", Колежа по изкуства в Челси, колежа "Голдсмит" и училището по изкуство De Atelier в Амстердам.
Сърл описва инсталацията на Кристо и подчертава, че тя пречи на гледката, а при вида й мисли по-малко за изкуство и повече за сцена на рок фестивал. Според него политическите измерения на работата на Кристо изглеждат слаби.
"Това са петролни варели, но световните петролни икономики почти не са засегнати - пише критикът. - "Мастаба" е името на особен вид пейка пред домовете в древна Месопотамия, която Кристо е уголемил. Предполага се, че трябва да мислим за вид принадлежност към обществото?
Кристо финансира сам творбите си. На една ръка разстояние, в галерия "Сърпантайн", стая след стая са посветени на консерви и варели, скици, фотографии, модели на проекти, създадени и нереализирани. Натрупани в колони варели, някои завършени с хоризонтално поставен варел, малки и големи аранжименти на варели, голи ръждясали варели, мръсни варели и боядисани варели, варели, обвити в плат, с лакирана и западнала повърхност. Кристо започва да използва варели през 1958 г., преди това използвал консерви. През по-голямата част от кариерата си той е работил със съпругата си Жан-Клод до смъртта й през 2009 г.
Няма много развитие в скулптурите, повечето от които са създадени през 1960-а. Преобладаващото усещане е за някакъв тотем, буквален и повтарящ се. Ще избегна очевидните шеги с варелите.
В езерото "Мастаба" на Кристо улавя светлината и хвърля своята сянка, гигантска играчка за вана, плаваща в хладки води."
Арткритикът на "Телеграф" Марк Хъдсън пък вижда в инсталацията на артиста с български корени детска играчка - "чудовищна", и смята, че трябва да се отпразнува тази "невероятна глупост".
"Тъй като небето затъмнява, великата форма придобива зловещ, зловещ външен вид; внезапна светлина, а цветовете й се изплъзват от зрителя, с очевидната хиперреалистична яснота на някаква чудовищна детска играчка - пише Хъдсън. - Лондон е изпълнен с все по-чудовищни структури, много от които не служат за нищо освен за предоставяне на втори и трети дом за отсъстващи купувачи. Още повече заради това да отпразнуваме невероятната глупост на Кристо - играчка на града, която няма никаква функция освен тази да ни накара да мечтаем и да се чудим, преди да бъде разрушена и нейните компоненти да бъдат рециклирани в края на лятото."
Още на пресконференцията за откриването пък бившият кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг се изказа ласкаво за творението на артиста с български произход:
"Още като разбрах, че Кристо готви проект за Лондон, знаех, че градът ще спечели неимоверно много. Лондон ще спечели енергия, ще зареди хората с радост и не на последно място ще спечели икономически".
Още четете:
Георги Тошев с фоторепортаж за “168 часа” от “Мастаба”-та на Кристо
Коментари (0)
Вашият коментар