Политици и актьори на мотори

Бойко Борисов гледа мотора на кмета на Пловдив Иван Тотев. До премиера е областният управител Здравко Димитров,който кара от 6-годишен.  СНИМКА: АВТОРЪТ

На 16 юли е Световният ден на мотоциклетиста

През 1992 г. група ентусиасти започват да празнуват Деня на мотоциклетиста. Тогава празникът им изобщо не е популярен. По-скоро е известен като ден, в който се ходи на работа с мотоциклет - така все пак стават по-малко задръствания, а и човек стига много по-бързо.

От 2015 г. 16 юли е официално обявен за Световен ден на мотоциклетиста. В светските и политическите среди на България има много любители на моторите, които сигурно ще отбележат празника подобаващо. За бензина в кръвта, високите скорости и тръпката от карането на мотор разказват някои от най-популярните мотористи у нас.

Иван Тотев бръмчи с “Ямаха” по Атон

РАДКО ПАУНОВ

Отдаде ли му се възможност, кметът на Пловдив Иван Тотев яхва “Ямаха Страйкър” и поема към Халкидики. От 4 г. е запален моторист. Преди това изкара курсове за категория “А” и веднага си купи машина за 8500 лева.

Въпреки съпротивата на съпругата му Деница той често надява каска и хуква. Бойното му кръщене беше до Атон. “Предпочитам Гърция, защото пътищата са по-спокойни”, казва той. С депутата от ГЕРБ Атанас Ташков няма да забравят първата екстремна ситуация. Двамата предприели тур в Северна България преди две години. Обиколили старите столици Плиска и Преслав. Точно до Исперих ги застигнал летен порой. Едва успели да се доберат до крайпътна бензиностанция. От обувките им течала вода. “Край нас падаха гръмотевици. Беше страшничко”, признава кметът. След като бурята отминала, продължили към Силистра да се полюбуват на Дунава и да хапнат прясна риба.

Тотев няма да забрави и най-светкавичното си препускане с мотор. С Ташков и шефа на “Чистота” Иван Стоянов тръгнали на 16 септември миналата година към Батак. Почти стигнали, когато премиерът Бойко Борисов му се обадил, че идва на инспекция в Пловдив. За 30 минути градоначалникът се озова на изхода към Асеновград. 

Станишев с хондата във Велико Търново.
Станишев с хондата във Велико Търново.

След раждането на децата му Станишев публично се отказа от мотора

 

ЛИЛИ КЛИСУРОВА

Президентът на ПЕС Сергей Станишев е голям фен на моторите и макар да не кара сериозно, няколко пъти се е появявал с такъв на публични събития.

Като лидер на БСП през лятото на 2002 г. той поведе 4-часов мотопоход от “Позитано” 20 до Габрово, а оттам и на Бузлуджа за традиционния събор на левицата. Станишев яхна жълто-синята “Хонда” по дънки и с черно рокерско яке с шегаджийски надпис на гърба: “Ако виждате този надпис, значи Елена е паднала от мотора”. И макар това да бе първото му сериозно каране на мотор, той се справи съвсем сам до Габрово, а след това призна, че тръпката е уникална и че “на мотор човек вижда природата с други очи”.

6 г. по-късно, вече като премиер, Станишев яхна изключително мощния “Хонда Валкирия” за балкански рокерски събор във Велико Търново. Запознати издадоха, че моторът му е предоставен от футболиста Благой Георгиев.

Станишев никога не е имал собствен мотоциклет, но винаги е намирал какво да кара от приятели. Откакто обаче през 2011 г. се роди дъщеря му Дария, той значително намали мотоциклетните си прояви. А след раждането и на сина му Георги през 2013 г. лидерът на ПЕС публично обяви, че се отказва от моторите. В момента той носи рокерското си яке - спомен от моторджийските години, при неофициални срещи със симпатизанти и привърженици на ПЕС.

С Юлиан Вергов Владо Карамазов купи първия си мотор

От години карането на мотор е неосъзната мечта за Владо Карамазов. И един ден, след като дълго се колебае, най-накрая си купува мотор. Чак след това изкарва книжка, за да го кара.

Първия - черно кавазаки, избира заедно със своя приятел и колега Юлиан Вергов. Купува мотора, но самият той още не може да го кара и затова Вергов му го докарва до София. След по-малко от седмица вече започва да се учи. “Сърцето ми щеше да се пръсне от притеснение, но щом се качих, го подкарах без проблем”, разказа Карамазов преди време пред “24 часа”. 

Владо Карамазов от години е запален моторист.
Владо Карамазов от години е запален моторист.

Кавазакито се превръща в най-голямата страст на актьора. Веднъж го дава на Вергов, а той качва друг техен колега - Иван Бърнев, да го кара до Народния театър. “Иван се беше върнал пребледнял от уплаха”, разказва Владо. Но не защото Вергов е страшен шофьор, а защото Бърнев не се бил возил дотогава на пистов мотор.

Като запален почитател на високите скорости, Карамазов знае как да се пази, за да няма неприятности на пътя. Екипировката му e от най-сигурните - купува си все дрехи, обувки и каски от високи класове, за които е доказано, че спасяват живота. В гардероба му има поне по няколко чифта от всичко необходимо за моториста - яке за всякакво време, обувки и ботуши, каски.

Карамазов непрекъснато гледа състезания с мотори, но не само по телевизора, а на живо - пак с Вергов отиват на различни писти и гледат на метри от трасето какво се случва там. Говорят си с големите звезди на спорта и като истински почитатели си правят снимки с тях.

Вергов също е запален по високите скорости. Дори от екипа на “Откраднат живот” използваха страстта му към моторите и за героя му там. Доцент Банков, в чийто образ влезе той за четвъртия сезон на медицинския сериал на Нова тв, пристигна на мотор в болница “Свети Кирил”. И возеше на него любимата си - красивата д-р Огнянова. 

Дори и в “Откраднат живот” Юлиан Вергов се появи на мотор.
Дори и в “Откраднат живот” Юлиан Вергов се появи на мотор.

Калин Врачански кара от 10 г., има няколко леки катастрофи

Актьорът започва да се увлича от моторите преди около 10 г. и за натрупаните километри на пътя на две колела има не един и два инцидента. Така например през 2012 г., докато кара, моторът му се подхлъзва на един десен завой заради мазно петно на пътя. Слава богу, отървава се без дрескотина, но известно време след катастрофата изпитва истински ужас от десни завои. Това не трае дълго - съвсем скоро той отново е на мотора си. “Все пак се придържам към премерения риск, защото, ако се пречукам, не мога да отида на представление или да продължа снимките”, разказа преди време актьорът.

Врачански може да бъде видян, хванал каска в ръката си - толкова често се придвижва с мотора си.  СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА
Врачански може да бъде видян, хванал каска в ръката си - толкова често се придвижва с мотора си. СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА

Между другото за малко да стане точно това. През май 2015 г., докато кара мотора си към Пловдив за първата репетиция на новата си постановка “Няма ток за електрическия ток”, пука гума. Не след дълго, както е на пътя, минава бус. Шофьорът му отбива, спира и пита Врачански дали има нужда от помощ. Човекът пътува към Пазарджик и предлага на Врачански да го закара. Премества част от стоката в буса, за да направи място за мотора на актьора. И спазва думата си - заедно стигат до Пловдив, и дори точно пред театъра. 

Асен Блатечки вече купил мотор и на дъщеря си

Асен Блатечки има 1800-кубиков мотор Honda VTX. СНИМКА: ВЛАДИМИР СТОЯНОВ
Асен Блатечки има 1800-кубиков мотор Honda VTX. СНИМКА: ВЛАДИМИР СТОЯНОВ

Асен Блатечки кара мотор от 16-годишен. Актьорът наследил страстта от баща си и дядо си. “Първата снимка на баща ми е на мотор заедно с неговия баща”, разказва Блатечки и на свой ред предава тази любов на дъщеря си Катерина. “Вече купих мотор. Тя в момента кара шофьорските курсове. Не е много момичешки модел, но е страхотен. Не е и мощен. Само 125 кубика”, разказа пред “24 часа” актьорът.

Той също получил първия си мотор от родителите си. Една вечер, когато се прибирал към вкъщи, видял приятелите от квартала да се редуват да правят кръгчета с един, който много се харесал на Блатечки. Когато ги попитал чий е, те обяснили, че го спечелили на комар и срещу 1500 лв. може да е негов. Вече влюбен в мощната машина, бъдещият актьор се качил при родителите си и поискал от тях сумата. “Те ми я дадоха, за важните неща винаги ми даваха пари, разбираха ме. Бяха ми приятели”, обяснява Блатечки. В момента има мощен 1800-кубиков мотор Honda VTX. “Карам го постоянно, но не ходя по състезания и гонки”, казва той. 

Таско продаде мотора след лошо счупена ръка

Таско Ерменков на любимия си мотор.  СНИМКА: ФЕЙСБУК НА ДЕПУТАТА
Таско Ерменков на любимия си мотор. СНИМКА: ФЕЙСБУК НА ДЕПУТАТА

Безспорно най-голям фен на моторите сред червените депутати е Таско Ерменков. Дълги години той караше чопър “Сузуки”, но след сериозна контузия на ръката през 2015 г., която го възпрепятства да кара, го продаде.

Младият му колега Явор Божанков, който нашумя след инцидент на пътя, при който от задминаваща го кола насочили пистолет срещу него, също е карал мотор. На 18 г. той е имал скутер Джилера 200 кубика, но след няколко инцидента го продал.

Инфраструктурата в България не е добра за мотори, категоричен е Божанков. И дава примери: пътищата не се почистват след зимата от пясъка, което е убийство за мотора, дупката на пътя за мотора не е като за колата, можеш да умреш. А и не на последно място е културата на пътя, заради която мотористите са най-уязвими, допълва депутатът. 

Областният на Пловдив Зико кара от 6-годишен

РАДКО ПАУНОВ

Моторът е любов за цял живот, убеден е областният управител на Пловдив Здравко Димитров-Зико. От 6-годишен се запалил. Тогава баща му го качил на балканче с ръчни скорости. Сега се надпреварва с вятъра с “Хонда Голдинг”, с която е ходил и в чужбина, и на нашето море. “Да караш мотор, е свобода”, категоричен е Зико. Често вози дъщеря си и жена си, които не се страхували. Димитров отрича да е имал екстремна ситуация. “Карам разумно и съветвам и другите мотористи така да правят”, допълни той. Често обикаля баирите около Тополово и Бойково, сега ще отскочи до най-високото село на Балканите - Манастир.

Пловдивският депутат от ГЕРБ Атанас Ташков и това лято ще отскочи до Гърция с мотора.
Пловдивският депутат от ГЕРБ Атанас Ташков и това лято ще отскочи до Гърция с мотора.

Пловдивският депутат от ГЕРБ Атанас Ташков всеки момент чака да му се роди трето дете, но покрай грижите за него не смята да пропусне разходка с ямахата до Халкидики. Брат му, който от години живее в САЩ, запалил него и кмета Иван Тотев по моторите. Ташков често вози двете си дъщери Светла и Ивана, които са тийнейджърки. “Много се кефят”, признава бащата. Не е любител на високите скорости. “Караме бавно. С кмета Тотев минахме 400 км в Гърция, без да изпреварим никого”, обяснява парламентаристът.

И Валентин Николов от ГЕРБ е фен на моторите.
И Валентин Николов от ГЕРБ е фен на моторите.

И друг депутат от ГЕРБ - Валентин Николов, е фен на моторите. “Виновник” е баща му, който го возил на “Балкан”. Сега Николов кара чопър “Хонда Шадоу”, с който ходи по събори на мотористите.

Явно в Пловдив в ГЕРБ моторите са на мода. Общинският съветник Пенчо Малинов доскоро имал Сузуки GSXR750, но го продал, когато се родили двамата му синове. Сега от време на време кара пистови мотори. 

Общинският съветник от ГЕРБ в Пловдив Пенчо Малинов доскоро карал мотор, но го продал.
Общинският съветник от ГЕРБ в Пловдив Пенчо Малинов доскоро карал мотор, но го продал.

Същата е съдбата и на колегата му в общинския съвет в Стара Загора Николай Диков. Той е бивш рали състезател и доскоро карал Ямаха, но я продал при раждането на двете си дъщери. Но и той продължава да кара мотори на приятели. 

Общинският съветник на ГЕРБ в Стара Загора Николай Диков също кара мотор.
Общинският съветник на ГЕРБ в Стара Загора Николай Диков също кара мотор.

Антония Първанова е фен на “Харлей Дейвидсън”

ЛИЛЯНА КЛИСУРОВА

Рокерството е вторият живот на бившата царска депутатка Антония Първанова. Малцина знаеха, че изисканата дама със скъпи бижута и тоалети често мята коженото яке, разрошва косите и яхва мотор.

Антония Първанова с мотор на приятел, преди да купи своя.
Антония Първанова с мотор на приятел, преди да купи своя.

Моторите са нейна страст от детските години - това било първото превозно средство на родителите . За първи път истински подкарва обаче като студентка. През 1983 г. с колеги били на бригада за домати в Провадия. Един имал балканче, на което всички се учели да карат.

Любовта днес е “Харлей Дейвидсън”. “Избрах тази марка, защото това не е само мотор, а култура, начин на възприемане на света, начин на живот”, допълва тя. И определя “Харлей Дейвидсън” като “икона на свободния дух”. Първият личен мотор е дизайнерски “Харлей Дейвидсън Спортстер”. Най-дългото пътешествие с мотор е 2000 км из Америка. Била е и на рок събор в Милуоки с 250 хиляди души.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене