Eдин от най-емблематичните автомобилни мениджъри на XXI век - Серджо Маркионе, почина след кратко боледуване в университетската клиника в Цюрих. 66-годишният италианец в продължение на 14 години ръководеше гиганта FIAT и го спаси по време на кризата от фалит.
Допреди месец нищо не предвещаваше трагедията с Маркионе. Преди да влезе в швейцарската болница за рутинна операция на рамото, на 25 юни, топмениджърът връчи ключовете на италиански карабинери на полицейски джипове в края на юни в Рим. Точно след месец почина.
Имах честта да се запозная лично с Маркионе. Срещата на 4 очи стана съвсем случайна, на грандиозно автомобилно събитие - на третата генерация на Fiat Punto на древния олимпийски стадион в италианската столица. Тогава още пушех и се оказах случайно сам с боса на FIAT в “палатката”, определена за пушачи. Въпреки че времето бе топло, Маркионе бе облечен с неизменния си черен пуловер. С проницателен поглед изпод очилата си
ме попита откъде
съм и дали е хубава
пурата, която току-що
бях запалил
След като разбра, че съм от България, сподели, че много е слушал за морските и планинските ни курорти и съжалява, че още не ги е посетил. Пошегува се, че 200 дни от годината прекарва по самолетите, а после краткият ни разговор продължи на тема пури. През това време около нас се бяха насъбрали една дузина местни журналисти, които ни гледаха с отворени усти. После ми разказаха, че Маркионе почти никога не говори с репортери извън официалните пресконференции. Може би, защото бях от България и не го разпитвах, как ще реагират синдикатите на поредните планове за съкращения...
Маркионе бе известен с чепатия си и твърд характер, но и със страстта си към цигарите и пурите. Оказа се, че пушенето е убило човека, който спаси FIAT. Болките в рамото са били от рак на белите дробове... До последно със Серджо са били бившата му съпруга Орландина, настоящата Мануела и двамата вече големи синове - Алесио и Джонован.
Приживе Маркионе е познат на бизнес партньорите си като човека с 6-те мобилни телефона, който живее предимно в самолета. Разкъсван между Торино и Детройт, мениджърът успя да заслужи доверието на акционерите, връщайки FIAT на печалба и осъществявайки сливане на италианския концерн с Chrysler. В Италия му казваха il Dottore (доктора), а в САЩ просто The Boss.
Относно странния за топмениджър от неговия ранг
стил на обличане
със синя риза, черен
панталон и пуловер, Маркионе обяснява така: “Ако се обличам всеки път с различни дрехи, сутрин ще губя поне по три минути в чудене какво да сложа. Защо да губя тези три минути?”
Маркионе е роден в Киети, район Абруцо, Италия. Баща му е войник в Истрия, където се среща с бъдещата си съпруга. Дядото на Маркионе, Джакомо, е убит през септември 1943 г. от югославските партизани край Барбан в Истрия, а чичо му Джузепе е бил ликвидиран от нацистите през същата година. През 1945 г., когато районът е зает от югославската армия, родителите на Маркионе се преместват в Абруцо , където се е родил Серджо.
На 13-годишна възраст Маркионе емигрира със семейството си в Торонто. Затова Серджо има двойно канадско и италианско гражданство и говори английски, френски и италиански.
Маркионе има
дипломи
за счетоводител
и адвокат от престижни университети.
От 1983 до 1985 г. работи като счетоводител и данъчен специалист в Deloitte&Touche в Канада. От 1985 до 1988 г. е директор “Корпоративно развитие” в групата “Лоусън Мардън” в Торонто. През 1989 г. се премества в Glenex Industries, където работи две години като изпълнителен вицепрезидент.
От 1990 до 1992 г. той е бил вицепрезидент по финансите и главен финансов директор на компанията Acklands. От 1994 до 2000 г. работи в Algroup със седалище в Цюрих, където става главен изпълнителен директор през 1997 г. След това заема ръководството на Lonza Group в Базел. През февруари 2002 г. става главен изпълнителен директор и управляващ директор на SGS SA в Женева, където през март 2006 г. е назначен за председател. Маркионе е избран за независим член на борда на директорите на FIAT през май 2003 г., където само след година е назначен за главен изпълнителен директор.
Италианецът с канадски паспорт пое ръководството на торинската компания, когато бе на път да фалира. Десет години по-късно Маркионе изкова сделката за цялостното придобиване на изпадналия в криза американски конкурент Chrysler.
Автомобилният бос, който е бил забелязан с костюм и вратовръзка за последно през 2007-а, е с американски стил на управление. самият той приживе признава, че “сърцето му е италианско, но мисленето по американски”. Единственото,
което има значение
за него, са
финансовите
резултати
Ако те на са налице, ще бъдете уволнен. Маркионе е доста безмилостен. Когато Маркионе поема компанията, буквално изхвърля един от управителите за броени часове. Егото му е много голямо и понякога хората, които са имали противоречия с него, са били уволнявани.
Преди 4 години след “челен сблъсък” идеите за развитие на Ferrari от компанията бе освободен след четвърт век начело не кой да е, а “недосегаемият” Лука ди Монтедземоло.
Маркионе беше смятан за визионер, но и за труден партньор при преговорите със синдикатите и във Формула 1. Така или иначе смъртта му от много хора в Италия се определя като края на една епоха.

Коментари (0)
Вашият коментар