От 10 септември Българската национална телевизия вече не е същата. Тя е с изцяло променен дизайн - нови шапки на предаванията и рекламите, ново лого и изцяло нова модерна визия. Зад този съвременен облик стои месец и половина усилена работа от страна на един човек - графичния дизайнер Николай Тонков-Бен. “Направих цялостна корпоративна идентичност за четирите телевизионни канала на БНТ и смело мога да кажа, че другите телевизии в България много трудно ще могат да ни надскочат”, казва Тонков и добавя, че новостите едва сега започват. Вече и сайтът на БНТ изглежда по-модерно, а постепенно във времето ще се появяват още нови детайли в облика на обществената телевизия.
Дизайнерът залага на изчистените форми, ярките цветове и един детайл от миналото - лъчите на графика Стефан Кънчев, който работи по първата визия на БНТ. “Това е само малък елемент, нищо повече. Препратка от миналото с поглед в бъдещето. Сега опаковката е изцяло нова, като се започна съвсем от нулата”, казва Николай Тонков. “С тази визия вдигаме летвата много, ама много високо”, добавя той. Иновация за българската телевизия е това, че за пръв път от 60 години
шрифтът, който се
използва, е с
българска, а не с
руска кирилица
Разликите са в изписването на някои от буквите и за Тонков този малък детайл е голяма крачка в модернизацията на българския ефир.
“Новият облик нямаше да изглежда толкова хубаво без помощта на автора на музиката Явор Русинов”, казва дизайнерът. Композиторът преплита стари познати елементи от миналото и изцяло нова и динамична мелодия. Той прави музика за много реклами и шапки на предавания в българския и австрийския телевизионен ефир.
БНТ не е първата телевизя, която Николай Тонков ребрандира. Работил е по облика на Нова тв, Нова плюс, RE:TV, румънския Kanal D, Vivacom и БГ Радио. “Винаги съм се опитвал да правя нещата с европейски вид и на високо ниво”, казва Тонков. Той
живее вече от
30 години в Германия
Учи в художествената гимназия в София, а в края на 90-те години заминава за Берлин, за да следва визуална комуникация в художествения университет. “Тогава беше наистина лошо в България. Нямаше хляб, нямаше нищо. Днес всичко е коренно различно”, казва Николай Тонков-Бен. Преди да започне да работи по собствени проекти, е част от големи агенции в Германия като практикант, докато се утвърди. По-късно основава агенцията си “Формшлаг”. Сега има офиси в германската и в българската столица и работи по проекти от цял свят. “Когато отворих офиса си в София през 2004 г., нямаше никой, който да се занимава с правене на корпоративна идентичност. Нито някой знаеше какво е това нещо. Никой не отдаваше значение на това”, разказва графичният дизайнер.
Един от най-старите му клиенти е най-голямата берлинска болница “Шарите”. “От 20 години най-голямата университетска болница в германската столица е мой клиент. Правя различни сайтове за нея, както и визията на конгресите им”, добавя дизайнерът. Работи също и за големи модни агенции в Мюнхен, Хамбург и Грайфсвалд.
Един от най-големите и запомнящи се проекти на Тонков обаче не е за телевизия. Той става известен във фейсбук със своя проект Like Bulgaria. “След като се появи логото на България и някои го оприличиха на яйца на очи, реших аз да направя лого на страната ни”, казва Бен.
В продължение на
4 години изработва
цели 400 лога
Има такова, което е предназначено за определен празник, а други преплитат характерни за страната ни елементи и я представят пред чужденците в най-добрата ѝ светлина.
За таланта на Николай Тонков може да се каже, че е наследствен. Никой от неговите родители не е художник, но вуйчото на майка му е известният карикатурист Александър Добринов. Той е живял в Прага и Виена. Бил е приятел на Христо Смирненски и е рисувал карикатури за първите броеве на вестник “Стършел”, “Българан”, “Зора”, “Епоха” и много други. Негови карикатури са публикувани в австрийските списания “Ди Мускете” и “Фаун”. “За мен той е бил брилянтен”, казва Николай Тонков и намира известна прилика между себе си и Добринов.
Коментари (0)
Вашият коментар