18 визуални артисти от 10 държави участват в 9-ото издание на артфорума „Без граници”, организиран от културния център „Двореца”, артмрежа „Скендерман” и Търговска камара – Варна. Творците са от Аржентина, Чили, Швейцария, Румъния, Русия, Турция, Испания, Еквадор, Украйна и България, но са събрани в пространството на вила „Сюита”.Под топлото слънце те довършваха творбите, които са сътворили по времето на пленера в „Двореца”в Балчик. Изложбата ще бъде подредена в Каменна зала и открита в сряда.
Участниците във форума представят две изложби. Първата се състоя в понеделник от другата страна на границата - в Културния дом на Мангалия, Румъния. Там бяха показани живописни платна, фотоси и скулптори на участниците в пленера. На 10 октомври художниците ще изложат сътвореното в Балчик в Каменната зала на „Двореца.”.
„Без Граници“ стартира през 2003 г., като от 2013 г. събитието традиционно се провежда едновременно от двете страни на границата в България и Румъния. Форумът е едно от водещите балкански крос-културни събития - сподели мениджърът и фотограф Ясен Казанджиев „Процесите в изкуството се случват много преди политическите. В балканските държави този процес на отваряне го има, но само на ниво артисти. Изкуството действа много по-бързо и по-ефективно, отколкото политиката, и няма граници”- . добави Казанджиев. Той разказа, че в понеделник турският участник в пленера не е могъл да отиде до Мангалия за изложбата, защото визата, която му е била издадена, не позволява той да се върне в България от Румъния. Същото се случило и с руска художничка заради паспорта й.
Артдиректорът и участник в пленера Николай Русев пък сподели, че в България изкуството се случва все по-трудно, тъй като не се отделят достатъчно средства за него. Но допълни, че това не само български проблем, тъй като световната тенденция е бизнес.
Андрей Каралчук, Павел Пичюгин, Павел Бандуров от Русия са рисували парка и „Двореца”. „Толкова е красиво, че не може да него нарисуваш” – споделят те. Ще участват в изложбата с живописни платна. Силвия Албусеч от Аржентива пък е заложила на абстрактно платно. Обяснява, че така усеща „Двореца”.

Коментари (0)
Вашият коментар