Заради екологичната истерия на дизеловите автомобили и множеството спекулации по бъдещата им забрана в Европа и у нас на тържището за употребявани коли в столичния квартал “Горубляне” се забелязва увеличаване на цената на бензиновите возила.
“Ако допреди няколко месеца купувачите се мръщеха на цена за бензинова Toyota Avensis от 10 000 лв. например, сега същата кола може да се продаде с хиляда лева отгоре, и то много по-лесно. Хората определено са притеснени от тази офанзива срещу дизеловите коли в Европа и все повече се замислят, когато купуват нафтови автомобили. Това обаче не променя общата картина на пазара. Дизеловите автомобили, особено в горния сегмент,
продължават
да се търсят
повече, защото
са много
по-икономични Цените на нафтовите употребявани коли не са паднали в Европа, както твърдят мнозина. Причината е, че интересът към тях е огромен и не е само от България, но и от съседните страни, както и от Полша и Украйна”, обясняват ситуацията на пазара група търговци в “Горубляне”. Те твърдят, че не вземат по-евтино дизеловите автомобили и заради факта, че в страни като Италия, Франция и дори в Германия, много от собствениците продават употребяваните си коли, но за да купят друга по-нова, но отново втора ръка.
“Причината е, че новите автомобили, особено в по-горния клас, са натъпкани с екстри и технологии и се оскъпиха много. Не са по джоба дори и на средния италианец или французин”, обяснява разпалено друг търговец, докато лъска с гюдерията бяло Audi A1, внесено лично от него перди няколко дни от Италия.
“Човекът ми продаде аудито, но ми обясни, че отново ще си вземе употребяван автомобил, защото няма възможност да си купи нов”, каза продавачът.
Според търговците от “Горубляне” като цяло ситуацията на пазара втора ръка в България не се е променила драстично. Бензиновите автомобили са предпочитани при малките коли, а дизеловите при средния и високия клас. Нафтовите автомобили харчат с поне 30 процента по-малко гориво и затова са предпочитани при покупка на упортребяван автомобил.
В “Горубляне”
средната възраст
на продаваните
автомобили е
около 13-15
години и нагоре на цена предимно между 5000 и 12 000 лева. Не такава била ситуацията с тържищата за коли извън столицата. В Дупница масово се предлагали автомобили над 20 години, а в Монтана и във Враца вървели дори и по-възрастни возила на цени не по-високи от 3-4 хиляди лева. Всички търговци от “Горубляне” се обединяват около мнението, че българинът няма пари и затова купуват масово употребявани возила на достолепна възраст. Според тях вдигането на данъка на по-старите коли средно с около 20-30 процента нямало да промени ситуацията на пазара, защото промяната е символична и нямало да откаже купувачите.
В България през 2017 година са внесени 100 000 стари коли, от които 40% са с дизелови мотори. Това съобщи европейският Съюз на транспорта и околната среда.
Всяка втора нафтова кола пък е по-стара от 10 години. Това се отразява пряко върху качеството на въздуха у нас. 27% от внесените от Западна Европа в България дизелови коли идват от Германия. Повечето вкарани в България през 2017-а коли миналата година са внос от Италия - 63%.
Има промени в автомобилния парк у нас, сочи стастиката на регистрираните превозни средства в България от 1 юли 2017-а до 1 април 2018 г. В този период дизеловите возила у нас са с 19 710 повече, а бензиновите са намалели с 64 138. Данните са за всички леки автомобили - нови и употребявани. В средата на миналата година бензиновите возила, водени на отчет в България, са били 1 432 216 - сега са 1 368 078. Към 1 юли 2017-а дизеловите автомобили с регистрация са били 1 148 727, а към 1 април тази година те са скочили на 1 168 437. Това означава, че съотношението на бензинови към дизелови автомобили на родния автопарк сега е 17 процента в полза на бензиновите возила, докато преди 8 месеца тя е била 24 процента, т.е. разликата за 8 месеца е 7%.
Коренно различна обаче е картината при продажбата на нови автомобили - все по-малко търсене на дизелови автомобили за сметка на бензиновите, хибридите и електрическите. За цялата 2017 г. делът на нафтовите возила е бил 53%, а на бензиновите - 43%.
През 2016 г. дизеловите коли са 60%, а бензиновите - 38%. След първите три месеца на тази година съотношението дизел към бензин е почти изравнено - 48% към 47%, като останалите проценти отиват към возилата с алтернативно задвижване.

Коментари (0)
Вашият коментар