Кейт Бланшет: Брад Пит беше толкова ужасен, не можех да изпитам романтични чувства

Кейт Бланшет играе вещица във филма “Мистерията на къщата с часовника”.  СНИМКИ: ПРЕСЦЕНТЪР НА РИМСКИЯ КИНОФЕСТИВАЛ

Римският кинофестивал влезе в женски затвор и в болница

За 13-и пореден път филмовият фестивал на Рим постла червения си килим пред Аудиториума на музиката, за да минат по него рояк звезди от световното кино – от Мартин Скорсезе до Кейт Бланшет, Изабел Юпер, Виго Мортенсен, Майкъл Мур и Сигорни Уийвър.

Празникът на Рим (18-28 октомври), както се нарича от няколко години фестивалът, тъй като

вече не е със

състезателен

характер,

не се ограничи да покаже филмите си на многохилядната римска публика. Той влезе в буквалния смисъл в женския затвор “Ребибия” и в католическата болница “Джемели”, за да прожектира филми на тежкоболни, изтърпяващи наказания и техните семейства.

Сътрудничеството на филмовия празник с католическата университетска болница стартира миналата година – така седмото изкуство отиде в нейна зала, за да смекчи мъките на подложените на тежки терапии пациенти и на придружителите им. Престъпилите закона в Италия, които излежават присъди в “Ребибия”, пък седнаха в затворническа зала, не само за да видят някои филми, а и за да се срещнат с актьори и режисьори.

Същевременно хиляди римляни и гости в рамките на десет дни видяха 38 филма и документални ленти, както и петнайсетина реставрирани шедьоври от миналото. Подобно на предишни години,

нямаше българска

творба, но за сметка

на това беше пълно

с полски и

латиноамерикански

ленти. Черешката на тортата обаче и тази година бяха срещите с публиката на известни личности от световното кино.

Първа под аплодисментите мина по червения килим носителката на два оскара и 7 номинации за “Оскар” Кейт Бланшет. “Скучна съм на самата себе си и се чудя как сте дошли тук, за да ме слушате”, каза още в началото 49-годишната Бланшет, която мнозина смятат за най-талантливата съвременна актриса редом с Мерил Стрийп. 

Кейт Бланшет предизвика много аплодисменти с визията си на червения килим, преди да се срещне с публиката.
Кейт Бланшет предизвика много аплодисменти с визията си на червения килим, преди да се срещне с публиката.

В Рим Бланшет представи филма си

“Мистерията на

къщата с часовника”

на Ели Рот, в която

играе вещица

“Като малка бях пристрастена по хорър филмите”, разкри тя. Филмът, който може да бъде гледан от цялото семейство, има “мисията” да разкрие какъв е ужасният смисъл на тиктакащия механизъм на часовник, скрит в домашните стени.

Кейт Бланшет, която в живота е майка на 4 деца, едното от които осиновено, разказа за работата си с някои от звездите в киното.

“Брад Пит в “Странният случай с Бенджамин Бътън” беше толкова ужасен, че беше невъзможно да изпитам каквито и да е роматични чувства към него”.

За Уди Алън Бланшет

казва, че е “енигма”,

а за Стивън

Спилбърг – “лаком”

Актрисата още си спомня и как треперела като болна от паркинсон, когато Мартин Скорсезе я викнал за “Авиаторът”. Кейт Бланшет израства с майка си, по професия учителка, тъй като губи още на десетгодишна възраст баща си, който работел в американския флот.

Италоамериканецът Мартин Скорсезе също дефилира по червения килим – нисичък, леко изгърбен, но със забързана крачка, спирайки само един път за автограф. Той беше награден за цялостна кариера, а приза му връчи италианският режисьор Паоло Тавиани. 

Режисьорът Мартин Скорсезе (вляво) дойде в Рим от снимачната площадка на последния си филм, за да бъде награден за цялостна кариера от колегата си Паоло Тавиани.
Режисьорът Мартин Скорсезе (вляво) дойде в Рим от снимачната площадка на последния си филм, за да бъде награден за цялостна кариера от колегата си Паоло Тавиани.

През 2006 г., когато Скорсезе представи в Рим “От другата страна”, всички си мислеха, че това е последната голяма лента за родения през 1942 г. в Ню Йорк режисьор. Скорсезе дойде в Рим обаче от нова снимачна площадка - на The Irishman (“Ирландецът”).

Това е творба за гангстери, чието действие се развива през 50-те години - в нея се събират гигантите в киното с италиански произход - Робърт де Ниро, Ал Пачино и Джо Пеши. Само преди месец Скорсезе получи италианско гражданство, за което чака от 13 години.

Скорсезе си спомни и за детството си в Little Italy, както наричат италианския квартал в Ню Йорк. “Или ставаш свещеник, или гангстер. Аз трябваше да поема по друг път, за да преживея.” Той разказа още, че в началото на 90-те години е имал общ проект за филм с Федерико Фелини, но останал нереализиран, тъй като италианецът почина през 1993 г. 

Сигорни Уийвър също дойде в Рим, за да се срещне с публиката.
Сигорни Уийвър също дойде в Рим, за да се срещне с публиката.

За цялостна кариера

беше наградена и

френската актриса

Изабел Юпер

Наградата ѝ връчи италианският актьор Тони Сервило. “Нищо от онова, което играя на екрана, няма общо с мен и с моята история, но в таен план е част от мен и ми принадлежи”, каза миниатюрната червенокоса актриса. 

Облечената в “Армани” Изабел Юпер получи награда за цялостна кариера.
Облечената в “Армани” Изабел Юпер получи награда за цялостна кариера.

Кинофестивалът беше открит с холивудския филм ноар “Тежки времена в “Ел Роял” на Дрю Годард. В него носителят на “Оскар” Джеф Бриджис играе свещеник. Лентата е повече от странна – седем персонажа се срещат в загадъчен и западнал хотел на границата между Невада и Калифорния.

Всеки от тях бяга от нещо и носи у себе си тайна, за която не може да разкаже.

Голяма част от представените филми в Рим бяха за истински истории. Повече от явно е, че днес животът предлага пребогат материал за сценаристите, чието единствено усилие е да го сдъвчат за зрителя.

Сред перлите на филмовия празник беше и “Зелена книга” на Питър Фарели. Това е истинската история на една странна американска двойка от 1962 г. – на италоамериканеца Тони Лип и на чернокожия пианист Дон Шърли. Навършилият тези дни 60 години

Виго Мортенсен,

който е трябвало

да надебелее за

ролята си, играе

като за “Оскар”

израсналия в Бронкс Тони. Той става шофьор на чернокожия музикант по време на турнето му из расистката и нетолерантна към хомосексуалистите през 60-те години Америка. По онова време в много щати е забранено на чернокожите да посещават хотели и ресторанти за белите. Зелената книга – това е пътеводител за афроамериканци през 60-те години. 

Виго Мортенсен (вляво) играе шофьора Тони на чернокож пианист във филма “Зелена книга”.
Виго Мортенсен (вляво) играе шофьора Тони на чернокож пианист във филма “Зелена книга”.

Пак истинска история и пак хомофобия има и в прекрасния филм Boy Erased на Гарард Конли.

Никол Кидман

играе майката на

19-годишния Джаред,

който е гей

– в тази роля се въплъщава Лукас Хеджис. Надебелелият до неузнаваемост Ръсел Кроу пък е бащата пастор. Двамата родители принуждават сина си да посещава един от многото действително съществуващи в Америка центрове за конвертиране на хомосексуалисти, които се стремят да ги вкарат в правия път. 

Сцена от филма Boy Erased с Лукас Хеджис (вдясно)
Сцена от филма Boy Erased с Лукас Хеджис (вдясно)

Много емоционален е и филмът “Курск” на датския режисьор Томас Винтерберг, който пресъздава полудокументално и полуизмислено историята на руските моряци от едноименната подводница, загинали през 2000 г. в Баренцово море. 23-ма от 118-те моряци първоначално оцеляват, но след 9 дни умират, тъй като руското правителство отказва помощ от Запада. Матиас Шонертс е повече от убедителен в главната роля. Колин Фърт също играе блестящо, но това не е нещо ново за него. 

Матиас Шонертс във филма “Курск”
Матиас Шонертс във филма “Курск”

 

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене