С новата технология на Росен Дянков основаната в Токио компания намалява служителите от 500 на 5-има
Създадена от българин японска компания променя световната търговия и роботиката.
Базираният в Токио стартъп “Муджин” (Mujin), чийто съосновател и главен технологичен директор е българинът Росен Дянков, се стреми да се превърне в лидер в автоматизирането на логистичните процеси, като произвежда устройства, контролиращи всички съществуващи марки промишлени роботи, разказва CNBC.
С въвеждането на технологията редица
логистични
складове в Азия
пестят време
за “обучаване”
на роботите
при нова дейност - всичко това може да се прави дистанционно с контролерите на “Муджин”. Пести се и място, което обикновено се отделя край поточните линии, за да могат да се движат служителите. В автоматизираните складове всички дейности се извършват от роботи.
Росен Дянков се ражда в България през 1983 г., но
емигрира в САЩ
на 10-годишна
възраст
Учи роботика в университета “Карнеги Мелън” в Питсбърг, щата Пенсилвания, където защитава докторантура. След като работи известно време в Калифорния за стартъпа Willow Garage и в JSK Robotics Lab към Токийския университет, през 2011 г. Росен решава да създаде “Муджин” заедно с главния изпълнителен директор Исей Такино.
Седалището на компанията, намиращо се в ремонтиран склад в източните покрайнини на Токио, създава усещането за стартъп в американски стил с офиси и работилници, затрупани с оборудване, отбелязва в. “Ню Йорк таймс”.
“Муджин” произвежда различни видове роботи.
може да
контролира
хардуера на
който и да е
производител
на роботи. Ако целта за вкарване на обект в кутия например е въведена, контролерите автоматично могат да генерират движения към роботите, премахвайки традиционната нужда роботите да се “обучават” ръчно. Резултатът е двойно по-висока производителност.
“Муджин” предизвика сензация, когато представи трансформация на склад с рамерите на 5 футболни игрища, опериран от китайския гигант в електронната търговия JD.com. Обектът с площ 40 000 кв. м в Шанхай заработи с пълен капацитет през юни. Той е оборудван с 20 индустриални робота, които вземат, пренасят и пакетират стоки, като използват кашони върху конвейер, както и камерни системи и роботизирани контролери на “Муджин”. Други роботи пренасят стоките, за да бъдат натоварени на кораби и камиони. Така за всички дейности, извършвани обикновено от служители в склада, се грижат машини.
Контролерите са програмирани да вършат конкретна задача и да планират много добре всяко движение на даден робот, проследено до милисекунда. Това намалява възможността за грешка, но също така
стоварва огромно
изчислително
бреме върху
контролерите
Затова те са снабдени с бързи микрочипове, които могат да оценяват десетки хиляди възможни движения и да избират най-добрите за по-малко от секунда.
Сложността на технологията помага на японската икономика да поддържа определено конкурентно предимство. За разлика от телевизорите, CD плейърите и останалата потребителска електроника, които лежаха в основата на японския бум в миналото, контролерите на “Муджин” са много по-трудни за възпроизвеждане в Китай и по други места. Затова и пекинската фирма за онлайн продажби JD.com се обръща точно към “Муджин”, за да автоматизира склада си в Шанхай.
“В САЩ роботиката често е подценявана и е директно сравнявана със стойността на служителите от плът и кръв. В Япония хората ценят много повече роботиката и искат да инвестират в нея”, посочва Росен Дянков. Според българина страхът, че роботите ще отнемат работни места от хората, не отразява действителността на работното място. “Можехме да отворим компанията си и в Силициевата долина”, казва другият съосновател и главен изпълнителен директор Исей Такино. “Но едно от добрите неща на стартирането в Япония е, че е много лесно да се намерят клиенти.”
Росен казва, че “Муджин” вероятно е
единствената
стартъп
компания,
специализирана
в толкова
напредничава
роботика,
която не работи на загуба. Компанията е набрала $ 7 млн. чрез фондове за рисков капитал като базираната в Токио JAFCO и Edge Capital. Тя печели също така от проекти за японски компании като Askul, специализирана в електронната търговия с офис оборудване, логистичната компания Paltac, както и JD.com в Китай. (24часа)
Коментари (0)
Вашият коментар