В книгата за Цанко Лавренов има специална част за престоя му в Атон

АНЕЛИЯ НИКОЛАЕВА

Анелия Николаева е основният съставител на книгата “Цанко Лавренов”. Идеята за нея се ражда през лятото на 2016 г. “Правехме юбилейна изложба по случай 120 години от рождението на Цанко Лавренов. Тази книга трябваше да бъде каталог към изложбата”, спомня си Николаева. Тя обаче забелязала, че материалът, с който работи, е меко казано, огромен. “Имаше голям архив, който се пази във фондация “Цанко Лавренов”, много нови картини, които излизаха, а амбицията ни беше да се заснеме абсолютно всичко, което е известно до този момент и да се вкарат нови документални материали”, връща се повече от 2 г. назад Николаева.

Така първоначалната идея се превръща в каталог с 520 страници. В него е отделено специално място за биографията на Лавренов, в която са публикувани документи и фотографии, непоказвани досега. Най-трудният момент за тези 2 години по подготовката на книгата е отпечатването ѝ на хартия. (Тя вече е великолепно странирана от екип на изд. “Труд” - б.р.). “Старахме се да бъдем взискателни относно полиграфическото изпълнение. Мисля, че направихме оптималното, що се отнася до качеството на репродукциите в книгата. Решихме да извадим в една по-представителна албумна част по-знакови, по-известни, по-обичани картини, а в друга - в края на книгата, да сложим една рубрика за други творби и за творби в неизвестност”, разказва тя.

Николаева избира структурата, по която са подредени модулите в книгата. Всеки един от тях засяга отделни моменти в творческия път на художника. “На хронологичен принцип решихме да представим първо ранното му творчество, след това зрялото. От него специално извадихме една тема за светогорските манастири, защото Цанко Лавренов я вижда като водеща в своето творчесто. На практика неговият тримесечен престой на Атон му дава много богат материал, за да рисува по-нататък”, допълва Николаева.

Следващата част в книгата е посветена на късното творчество на художника. “Стори ми се важно да направим един нов поглед към един непознат Цанко Лавренов, който досега никога не е бил разглеждан, а именно графичното му творчество, защото в младите си години той е работил в областта на приложната графика и илюстрацията (точно в този период се е подписвал като Лоранъ - б.р.). Докато подготвяхме изложбата, успяхме да открием стари издания от 30-те години, в които се оказа, че Цанко Лавренов много активно работи като илюстратор”, казва Николаева.

В книгата за първи път се разглежда и темата за изкуствоведската и изследователската му работа в областта на изкуството. Всяка отделна част на изданието започва с няколко страници, които въвеждат в съответната тема.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене