Операта и фолклорът се срещнаха в “Мистерията на българските гласове”

“Мистерията на българските гласове” на една сцена с оркестъра на Държавната опера в Пловдив  СНИМКА: АРХИВ

“Мистерията на българските гласове” на една сцена със симфоничен оркестър с диригент и с две оперни изпълнителки в компанията от инструменталисти и бийтбоксъра Skiller от последния им албум “БууЧииМиш”.

Защо не, след триумфа, който предизвикват от 2017-а насам на сцени в България, Италия, Франция, Белгия, Швейцария съвместно с Лиса Джерард с песните от албума. И все пак да се комбинират два привидно несъчетаеми стила - отвореното гърлено пеене на народните ни изпълнителки с школуваното оперно белканто - не е ли твърде смело? Въпросът получи неочаквано категоричен отговор по време на спектакъла, съвместен проект на “Мистерията” и Държавната опера в Пловдив. Това почти немислимо партньорство събира в едно две сякаш напълно чужди едно на друго направления, обработва ги по модерен начин и ги превръща в хармонично цяло. И - което всъщност е най-важно - публиката ги хареса и с възторг прие този иновативен подход и реализация.

Всичко това се случи в Пловдив през третата вечер на цикъла колекция “Европа - континентът Култура”.

Спектакълът в Дома на културата “Борис Христов” е сериозна стъпка напред за ръководения от Дора Христова състав след издадения през май 2018 г. най-нов студиен албум, който продължава да печели приятели на българския фолклор по целия свят.

Участниците в тази магична вечер в Пловдив представиха повечето заглавия от “БууЧииМиш” (композитор Петър Дундаков) по неочаквано различен начин. Споеността и хармонията, с която “Мистерията на българските гласове” откри акапелно и полу-акапелно вечерта, се пренесе в песните, в които талантливите оперни сопрани извисиха глас редом с народните певици. Преходът от акапелната звучност, придружена на места от гъдулка, кавал, китара и новаторския щрих на бийтбокса, към изпълненията със симфоничен оркестър премина плавно и почти незабележимо. Именно в тази част ясно пролича колко основателни са суперлативите на чуждата критика и публика за народните ни изпълнителки. И солово, и в партньорство със сопраните Марияна Панова и Вера Гиргинова те успешно преодоляха нелекото предизвикателство. В усилията си бяха подкрепени от уверения и изключително прецизен и внимателен диригент Любомир Денев-младши. Класата на инструменталистите от албума “БууЧииМиш” Костадин Генчев - кавал, и Петър Миланов - китара, си личеше още от откриването на вечерта чак до заключителния бис, в който гъдуларката Христина Белева затвърди усещането за съвършена хармония с пловдивските симфоници.

Преобладаващо българската публика тази вечер по нищо не се отличаваше в реакциите си от зрителите в най-авторитетните зали, в които гостува прочутият женски ансамбъл. Освен може би по сърдечната и затрогваща съпричастност, с която посрещна, проследи и изпрати изпълненията с продължителни аплаузи на крака. Уникалният микс от фолк и опера, представен в Пловдив, трябва да се чуе и види в София, както и в други български градове. Българските меломани заслужават това удоволствие!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене