Изложба показва изкуствоведа като художник по повод 130-годишнината
от рождението му в Софийската градска галерия
Изложбата “Омагьосаното царство” по повод 130-годишнината на проф. Николай Райнов е резултат от дългогодишно проучване на творчеството на една от най-значителните фигури в историята на българското изкуство от първата половина на ХХ в.
Тя се открива в Столичната градска галерия на 28 февруари.
Голямата известност и митовете около личността му се дължат преди всичко на неговото литературно и публицистично творчество.
Той остава в историята и като автора на първата българска история на изкуството и на едни от първите монографии за българско изкуство.
Николай Райнов завършва Художествено-индустриалното училище в София през 1919 г.
През целия си живот
се определя като
“художник
декоратор”
и създава значителна продукция в областта на илюстрацията и оформлението на книгата, както и многобройни декоративни проекти.
Най-личната, уникална и разпознаваема част от художественото му творчество остават т. нар. “стилизувани картини”, които създава през 20-те и 30-те г. От една страна, те го открояват като изключително явление на художествената сцена в този период, а от друга, препращат към единната философска система, обединяваща делото му.
Всяко произведение на Николай Райнов - от най-незначителната рисунка до теоретичните му трудове, е фрагмент от този сложен градеж. Някои от декоративните композиции достигат до нас, придружени от обяснение на сюжета, но всички те отразяват дълбоката ерудираност и многостранните интереси на Николай Райнов в области като философия, история на религията, етнография, физика, ботаника, астрология, химия и т.н.
В изложбата са включени над 120 произведения
на Николай Райнов, обособени в две части. Опитът е художественото наследство на автора да бъде видяно от ключови позиции чрез текстовете, декоративните природни картини, графичните композиции и илюстрации.
Представени са ранни работи от студентските години в Държавното рисувално училище (1909-1911г.); творби от по-зрелия период през 20-те години на ХХ век; гравюри от престоя му в Париж (1925-1927), както и декоративни пейзажи от 30-те години на ХХ век, сред които са и пейзажите, изработени в лакова живопис върху станиолена основа, които нямат аналог в българското изкуство.
В изложбата има и рисунки по натура с туш, темпера, цветни моливи и акварел. Те показват неизследвана страна от художественото наследство на Николай Райнов, свързана с процеса на стилизация.
Изложбата е съпроводена от каталог на български и английски език.
Неговият син - писателят Богомил Райнов, си спомня как баща му рисувал в Париж обувки и чанти за кинозвезди и светски особи със своя уникален стил - варак, станиол, бои, блестящи частици, за да бъдат те неповторими на бала - бил изключително търсен. С часове наред той реди върху тях блестящи птици, цветя, звездчки. Нетрайни рисунки за нетрайни звезди, уви.
Рисунките са траяли до следващия дъжд и кадифените пантофки са оставали без своята украса. Но сем. Райнови успявало да оцелее в Париж благодарение на тях.
Коментари (0)
Вашият коментар