53-години след публикуването на последната творба на Дж. Д. Селинджър, 38 след последното му интервю и девет след смъртта му, един от най-известните американски писатели на XX век се завръща със словото си. Наследникът на автора обяви, че Джеръм Дейвид никога не е спирал да пише и всичко, което е създал за тези около 50 години, ще бъде публикувано.
Авторът на великолепната "Спасителят в ръжта" живее в изолация почти половината си живот. Той публикува емблематичния си роман през 1951 г., когато е на трийсет и две. Огромният успех на книгата обаче се оказва нежелан за обичащия самотата писател и той отказва интервюта, не ходи на събирания и избягва срещите с читатели. Колкото повече се изолира обаче, толкова по-интересен става за медиите и накрая се налага той буквално да избяга в провинцията, където живее в затънтена къща с висока ограда. Селинджър спира да публикува и мнозина остават със съмнението, че е спрял категорично да пише. Последните десетилетия от живота си авторът прекарва почти в усамотение в Корниш, Ню Хемпшир. Почива на 91 години през 2010 г. и новината за кончината му е приета с тъга от мнозина, но и с изненада от други, които от години са го смятали за покойник.
През годините романът става обект на множество критики. Книгата е забранявана заради смелия си език и действие. Някои дори я наричат "прокълната". Именно на нея се уповава убиецът на Джон Ленън, а по-късно е открита и у обвинения за опит за убийството на президента Рейгън Джон Хинкли. Затова някои я обявяват за манифест на насилието, други искат да не се изучава в училище, а трета – даже да не се преиздава никога повече. Каквито и да са негативните коментари, "Спасителят в ръжта" остава една от най-емблематичните книги на XX век.
Всъщност преди да се посвети на писане, Селинджър е мечтаел да стане актьор, нещо немислимо при отшелническия му живот по-късно. Според някои биографи на Джеръм Дейвид, ако не е бил войник, той най-вероятно е щял да бъде много общителен човек, но след всички ужаси, на които става свидетел, сякаш губи търпението си или дори желанието си да общува с повечето от хората.
Обича да пише и предпочита книгите му да са тези, които да привличат внимание, а не самият той като личност. Селинджър рядко говори за личния си живот и даже категорично отказва да бъде написана биографична книга за него. Той има и колебания дали произведенията му да се екранизират, защото вярва, че писаното слово е ценно само по себе си и няма нужда да бъде пренасяно на екран.
Последното му публикувано произведение е разказът "Hapworth 16, 1924", който излиза в New Yorker през 1965 г. След това авторът сякаш изчезва. Той не издава нищо и не се среща с читатели. Напуска Ню Йорк и отива да живее почти като отшелник в имение в Корниш, Ню Хемпшир. Всъщност къщата му се намира на километри от други постройки и до нея стига само черен път. Селинджър живее в този дом чак до 2010 г., когато почива на 91-годишна възраст. Твърди се, че през последните повече от трийсет години от живота си той поддържа контакти с едва десетина души от най-близкото си обкръжение.
Филмът показва автора в доста скандална светлина. Проследено е участието му във Втората световна война, което провокира у него сериозни нервни кризи, запознанството му с германката Силвия Велтер, с която сключват брак след края на войната и за която по-късно има съмнения, че е била информаторка на Гестапо. Авторите Шейн Салерно и Дейвид Шийлдс, които освен филм създават и неофициална биография на автора, твърдят също, че Селинджър е бил агент на контраразузнаването, както и че 30-годишен е имал връзка с 14-годишната Джийн Милър.
Всъщност и други автори пишат за Селинджър и жените и особено за страстта му към млади момичета. Съвсем млада е Клер Дъглас, когато се жени за него. Бракът им просъществува 12 години и от него се раждат две деца – Маргарет и Матю. Когато е на 53 години, писателят кани 17-годишната Джойс Мейнард да живее при него. Поне тя твърди така в мемоарите, които пише след години.
Всъщност след години и дъщерята на Селинджър – Маргарет, пише книга за баща си, в която го определя като изключително студен и затворен човек, който не я е дарил с капка бащинска обич. Когато е на 65 години, писателят отново сключва брак – този път с 25-годишната Колийн О’Нийл, която остава неизменно до него до смъртта му. Днес тя помага на сина му Мат да систематизират и редактират всичко оставено от писателя, за да може то да събуди спомена за големия талант.
Днес те и двамата са категорични, че каквото и да се говори и пише за Селинджър, истината е само една – а именно че за него най-важното нещо винаги е било писането. Писането като процес и усамотение, дори не самото публикуване.
Авторът съвсем съзнателно се е изолирал от хората и то най-вече от тези в литературните кръгове, защото е смятал, че всички норми, модерни тенденции и изисквания всъщност пречат на искреното писане. Близките на писателя са категорични, че той дълбоко и вярвал, че единствено самотата и тишината могат да го отведат до вдъхновението.
Коментари (0)
Вашият коментар