10-те класически грешки при избора на облекло

В по-голямата си част животът ни e работа, срещи и разговори. От това как протичат те, зависят по-нататъшните ни взаимоотношения с хората, както и успеха в работата ни. Предлагаме ви няколко прости правила и съвети, които ще улеснят неимоверно общуването ни и ще ни осигурят недвусмислено разбиране.

Този материал е специално предназначен за дамите и ще им помогне да изберат най-подходящото облекло в зависимост от повода, който имат.

Облекло и аксесоари

Външният вид на всеки човек вкъщи, на обществените места, в службата и в деловия свят е едно от най-важните условия за успеха. Именно затова към външния облик се предявяват редица изисквания. Негов основен елемент е облеклото.

От гледна точка на морала, етиката, естетиката и етикета външният вид на всекиго от нас представлява израз на културата на всеки народ. Той оформя облика на човека, където влизат още и душевните характеристики, възпитанието, особеностите на характера. Културата на външността на човека е необходима в различните етикетни ситуации на общуването. Още от момента на своето възникване облеклото има не само утилитарни функции, но и предоставя възможност за промяна на облика, да се скрият външните недостатъци, да отразява известни представи за красивото и да изпълнява естетическото си и знаковото предназначение. Развитието на облеклото от простите към по-сложните форми става под влиянието на различни фактори: географска среда, характер на трудовата дейност, особености на развитието на търговията и размяната на облекло, обувки, платове и т.н. Постепенно се оформят социално-културните (морални, естети­чески, национални и др.) норми в определено общество и време.

Облеклото винаги е отразявало имущественото и социалното положение на човека и е подчертавало социално-кастовите различия, то прокарва границата между бедни и богати, знатни и незнайни, млади и стари, мъже и жени. Така то става елемент на етикета. Съвременната мода и етикетът като две противоположни, но уравновесяващи се сили създават своите изисквания към костюма, маниерите и външния облик на човека. Модата днес, особено женската, е твърде променлива, но тя все пак съдържа редица достатъчно устойчиви изисквания: облеклото и допълненията към него следва да бъдат издържани в една цветова гама (не се препоръчва съединяването на повече от два цвята от един и същ спектър – единият е основен, вторият – допълнителен); за класически съчетания се считат черно-бяло-червено, черно-бяло-виолетово, бяло-синьо-светлосиньо, кафяво-бежово и т.н.; на фона на черния цвят повече личат бръчките (този ефект се избягва с бели якички, а за дамите – с блестящи обeчки); светлите тонове увеличават обема, а тъмните го намаляват; фактурата, рисунката и цветът на плата трябва да съответстват на възрастта, цвета на косата и лицето, ръста и цялата фигура; чорапите са задължителни, като за мъжете те отговарят на костюма, а за дамите се препоръчват телесни цветове; ултрамодерни и екстравагантни облекла не са уместни за деловия стил – за дамите това могат да бъдат миниполите, прозрачните блузки, мрежестите чорапи; палтото е до или малко под коленете, а при жените винаги по-дълго от полата или роклята.

Външният облик е твърде променлив в исторически план – променят се времената и с тях се изменят подходящите за ежедневието атрибути; възниква нова тенденция в модата и те се приспособяват към възможностите за нейното следване, без това да пречи на самостоятелния израз и представяне, и т.н. Оформени като съответствие на момента, времената определят стила на присъствие и се отразяват в обичаите на своята епоха чрез система от обществени норми. Последователността на промените създава и водещите за времето си стилове. Днес демократичните общества освобождават до голяма степен хората от униформеността, но едновременно с това запазват изискванията за поведение на основата на етикета. Известни са три стила на облика на човека – класически, спортен и романтичен, а техни варианти са античният, традиционният, етническият, театралният, морският, сафари стил и др.

За да изглеждаме елегантно и съвременно, е важно да си създадем един определен и цялостен образ, без да заимстваме от други хора. Индивидуализмът все пак трябва да бъде с мярка, а това не освобождава от спазването на социално-културните норми на обществото, времето, обстоятелствата и тенденциите.

Цветовият комплекс може да бъде функция на ежедневие и мода, на лични предпочитания и правила на работното място, на фигура и телесен тен, на възраст и желание за удобство. Независимо от кройка и аксесоари, облеклото може да ни успокоява, да възбужда, да подобрява настроението. Но може и да ни смущава с кресливия си цвят и не намясто носен. Известни са множество тълкувания на значението на цвета на облеклото – те са по-скоро резултат не само на наблюдения, но и на традиции. Общоприето е черният, сивият, тъмносиният, тъмнозеленият, бордо и синият цвят с виолетов оттенък да се считат за подходящи за деловото общуване, за официални мероприятия, преговори, презентации. Те изискват и строг стил. Ако някой се смущава от мрачния вид, то може да омекоти впечатлението с други части на облеклото – ризи, вратовръзки, кърпичка във външното джобче (за мъжете) и блестящи украшения, брилянти, планински кристал (за дамите). С такова облекло можем да се появим на всяко място и на всяка проява.

Влиянието на глобализацията води и до известно унифициране на правилата на облеклото. Така се оформят основните международни кодекси на облеклото – дрескодове (Dress-codes).

Традиционно делови Bt (Business tradition) – Едноцветен или комбиниран костюм (за мъжете), рокля-жакет и костюм с панталон (за жените) за кариерно облекло или за длъжност на местно ръководство.

Висок делови Bb (Business best) – Властова екипировка за много важни и срещи на високо ниво и бизнеса, за ръководители.

Обществено-ежедневен Cm (Casual mainstream) – Личен ежедневен непринуден стил за определен кръг или среда.

Базово-ежедневен Cb (Casual baseline) – Непринуден ежедневен стил за определен кръг или среда.

Ръководно-ежедневен Ce (Casual executive) – Скъп, елитарен, с високо качество на шева, състоящ се от различни части на облеклото (не представлява костюм).

Непринуден, извън офиса C (Casual) – Комфортен стил с известен шик и индивидуалност, извън офиса

Официален Bt (Black tie) – Официално вечерно облекло – смокинг. Има два не толкова строги варианти: Black tie optional, Black the invited – смокингът може да се замени с тъмен костюм с вратовръзка.

Официален Wt (White tie) – Официално тържествено вечерно облекло – фрак (за фрак има още едно обозначение – Ultra-formal)

След 5 часа A5 (After five) – Представително облекло за концерт, театър, вечеря, коктейл, парти, празнични прояви, развлечения

След 5 часа. Сива шапка A5 Grey hat – Тържествено, за дневно мероприятие – визитка.

След 5 часа A5 Semy-formal – Полуофициално. Нито смокинги, нито рокли до пода. Облекло от известни моделиери. Възможни са къси или много къси поли, а за мъжете – костюм с високо качество.

Индивидуалното отношение към облеклото изисква чувство за мярка и избягване на недоразумения – в този смисъл са необходими практицизъм, съобразяване с личните особености и възможностите за приспособяване към модата. Съветът в случая е “малко консерватизъм” или поне “период на адаптиране” при всяка промяна във външния ни вид. Този консерватизъм се рамкира с коефициент и не се поддава особено на модата. Иначе кежуализацията (ежедневността) на облеклото става основна тенденция към демократизация. В зависимост от вида дейност и заеманата длъжност коефициентът на консерватизъм би изглеждал по следния начин:

1. Вид дейност: мода, арт и шоубизнес

Длъжност: творчески и дизайнерски групи

Цвят на облеклото: фуксия

2. Вид дейност: мода, арт и шоубизнес

Длъжност: творчески и дизайнерски групи

Цвят на облеклото: пурпурен

3. Вид дейност: творчески професии, реклама, недвижимост, дизайн

Длъжност: щатен персонал

Цвят на облеклото: червен

4. Вид дейност: творчески професии, реклама, недвижимост, дизайн

Длъжност: щатен персонал

Цвят на облеклото: жълт, зелен

5. Вид дейност: създаване и продажба на стоки и услуги, образование, наука, издателства, СМИ, консултантски и други комуникативни професии

Длъжност: мениджъри, ръководители на маркетингови структури

Цвят на облеклото: кремав

6. Вид дейност: създаване и продажба на стоки и услуги, образование, наука, издателства, СМИ, консултантски и други комуникативни професии

Длъжност: мениджъри, ръководители на маркетингови структури

Цвят на облеклото: тъмнозелен

7. Вид дейност: банки, финанси, мениджмънт, застраховане, силови и юридически структури

Длъжност: топмениджъри и финансови ръководители

Цвят на облеклото: бургундско, кафяв

8. Вид дейност: банки, финанси, мениджмънт, застраховане, силови и юридически структури

Длъжност: топмениджъри и финансови ръководители

Цвят на облеклото: маслинен, бежов

9. Вид дейност: политически институции, министерства, държавни структури, крупни корпорации

Длъжност: ръководител, изпълнителен чиновник, административен служещ

Цвят на облеклото: черен, сив

10. Вид дейност: политически институции, министерства, държавни структури, крупни корпорации

Длъжност: ръководител, изпълнителен чиновник, административен служещ

Цвят на облеклото: тъмносин, ахроматични цветове

В същото време Международната асоциация на имидж-консултантите (Association of Image Consul­tants International) предупреждава за десетте класически грешки при избора на облекло:

– Изтъркан костюм със захабена риза.

– Кожено сако – както за мъжете, така и за жените. Изделия от кожа въобще следва да се избягват – единствено изключение са коланите, каишката за часовника и чантата.

– Вратовръзка – “пеперуда” за мъжете.

– Шорти или плажни панталони.

– Обувки с отворени пръсти и пети (за дамите).

– През лятото са недопустими голи женски крака. Задължителни са чорапи или чорапогащи от неутрални цветове.

– Дълги, силно боядисани нокти. Или – неизрязани и мръсни нокти.

– Прекалено увличане от ювелирни украшения. Използване на едри обеци и гривни. Използване едновременно на няколко обеци. Обеци в носа, устните и др.

– Украсени с лого чанти и пластмасови пакети (пълни с документи).

– Червени “дипломатки”, чанти, обувки, вратовръзки, ризи и т.н.

Облекло за дами

Неслучайно външността ни включва много елементи в единно цяло. Естетически това най-добре се възприема при жената. Тя днес е съпруга и майка, дъщеря и баба. Тя е и колежка, сътрудник и ръководител. Освен това се ползва от значително по-голяма свобода при избора на облекло и аксесоари, при създаването на свой специфичен израз и при включването й в обществото. Простотата, грациозността, умереността и вежливостта в поведението й – без това да е за сметка на собственото достойнство, правят жената дама. А мъдреците са добавили, че “маниерите, а не златото” са женското очарование.

Появата на дамата – където и да било, още в първия момент е свързано с цветовия комплекс, който тя излъчва като цяло. Това извежда на преден план нейното облекло като определящ изгледа й елемент. Правилата тук са твърде сложни, защото дамите имат свой вкус, могат да не харесват наложената им структура на облеклото, кройката и другите елементи, но това обикновено е дан на моментните модни тенденции. Те би следвало да се ръководят от основното правило за съответствие с времето, обстановката и причините за присъствие. На първо място обаче си остава цветът на облеклото, а той е в състояние както да привлече вниманието (не само на мъжете), така и да отблъсне околните. В зависимост от повода, мястото, времето и целта, която жената си поставя (да съблазнява, отрезвява или приобщава към своята кауза), изискванията към цвета стават все по-определени. Въпрос на личен вкус, съчетан с физическите данни, облеклото може в значителна степен да бъде помощник, но и враг. Никой не отрича привилегията спокойно да се използва друг цветови комплекс (пак в зависимост от повод, време, място, вкус и цел). Но следва да се помни, че цветовете имат определена символика.

Цветът на облеклото често изразява повече, отколкото бихме очаквали. Понякога изборът на цвета показва нашето настроение и темперамент или отношение към заобикалящата ни среда. Цветовете имат и установена символика.

Бялото символизира чистотата, луната, среброто, снега. Освен това разширява пространството и обема, намалява тежестта. Самостоятелно – напомня болнична среда. Съчетано обаче с топли цветове, оживява и създава чувство на радост. Белият цвят е твърде специфичен. В негова близост всички останали цветове (на лицето, очите, косите и устата) изпъкват и създават определено впечатление. Неизвестно защо често се пренебрегва.

Черното, за разлика от бялото, стеснява пространството. Употребата му говори за строгост и подчертава при умело съчетаване с други елементи елегантността. Специфичен цвят. Край него някои околни цветове – жълтото, лимоненото, оранжевото, червеното и наситените пастелни цветове, изпъкват, дори стават по-светли, а други – тъмносиньото, пурпурночервеното, петроленото, изглеждат още по-тъмни.

Сивото се свързва с практичност и възможност за по-широко приложение, за множество комбинации и разнообразяване. Счита се както за ежедневно, така и за официално (в този случай са по-тъмните гами).

Символ на нещо солидно, дискретно, сериозно и на уют е кафявото (асоциира се с пръст, кожа, дърво), което създава чувство за спокойствие, затвореност, упоритост, сигурност. От безбройните му оттенъци особено подходящи са тоновете до натуралното светлокафяво, тютюневото. Прието е да бъде контрастирано, за да се оживи.

С най-висока степен на емоционалност и символичност е червеният цвят. Създава атмосфера на топлина. В комбинация с бялото изразява оптимизъм, радост, свежест. Говори за енергия и жизненост.

Розовото е приятно, нежно. Но може да бъде и безлично.

Оранжевото е символ на топлота, устойчивост, интимност; а също така – на бодрост, радост и емоционалност.

Най-светлият цвят – на слънцето и светлината, е жълтият. Предизвиква лекота, приятелство, младост, радост. Но той има и друго лице – на отрицателни усещания и символизира предателство, фалш, ревност.

Синьото се свързва със спокойствието, далечината, концентрацията. Отговаря на хора със затворен характер, с напрегната и отговорна работа. Олицетворява творчеството. А светлосиньото говори за спокойствие и консерватизъм.

Възприето като цвят на равновесието и успокоителното въздействие, зеленото означава младост и надежда.

Без оглед на това най-предпочитаните тонове за всеки сезон определя модата. Повечето от жените подбират своите дрехи само в няколко любими цвята. Определящ мотив, според който се избират цветовете за гардероба, е т.нар. цветен комплекс на цялата външност. Той се определя от цвета на косите, очите, кожата, изразителността на устата и накрая – от темперамента, често свързан с физически признаци.

Естественият цветови комплекс на блондинките въздейства твърде ефектно, затова при избора на цвета на дрехите си те трябва да запазят известна мярка. Подходящи за тях са зеленото, синьото и виолетовото.

Към светли коси и розов или блед тен не биха подхождали нито твърде ярките, нито убитите, тъмните или слабите, розовите и въобще пастелните тонове; те трябва да избират предимно умерено контрастните цветове: жълто, сиво, синьо и всички наситени маслинени и зелени тонове. Подходящ е и черният цвят, особено вечер.

За брюнетките и жените с черни коси са подходящи по-ярките тонове в комбинация с наситените. Ако тъмните коси не са допълнени със сиви или сини очи, по-добре е сините тонове да се избягват. Всички тонове и нюанси на топлите цветове (керемидено, пясъчно, кафяво, масленозелено, тъмнокафяво, шоколадово, вишнево и дори пурпурно), както и цялата гама на зеленото са съвсем подходящи.

При избора на цветове трябва да се отчита и възрастта. Много може да се говори за това, как с годините отделните цветове отпадат от гардероба. У нас възрастните жени за разлика от своите връстнички в някои други страни – например англосаксонките, се придържат традиционно към тъмните цветове, въпреки че не би било грешка и те да развеселят облеклото си поне до известна степен. На белите и хубаво посивелите коси подхождат виненото, топлото кафяво, тъмнозеленото, бялото (като преход между косите и тъмните дрехи).

Характерът на фигурата също е важен – някои цветове я изтъняват (тъмното), други я разширяват (бялото, светлото, лъскавото, гладкото). Не би било обидно жените да отчитат конструкцията си, а не модата и субективните желания – всяка фигура носи своята привлекателност, стига да не се превръща в обект на недоразумения и насмешки. Нормалните размери и дължини до коленете лесно се приспособяват към тялото, дългите – изискват умения при ходенето, късите (за миниполите не става и дума) обикновено смущават и жената, и околните, панталоните следва да не са прилепнали за краката, а дънките са допустими само когато са съчетани с общото облекло. Вталените дрехи (и тези с по-малки размери – среща се!) могат да извадят на показ и физически недостатъци.

Женската мода е динамична и трудно предсказуема. Основното затруднение идва не от придържането към нея, а следвайки я, жената да остане уникална. Жените винаги имат право да носят оригинално облекло. Те би следвало да се опират на определени устойчиви еталони. При съобразяването с общоприетите правила и условности дамата оформя свой стил, който, в рамките на собствените разбирания, изтъква нейната индивидуалност и я прави различима от останалите. В същото време това не означава еднообразие и отказ от промени – жените имат непрекъснатия нелош стремеж да разнообразяват образа си както емоционално, така и в практически план. Привличането или отклоняването на вниманието става и с различни украшения към тоалета. Разбира се, има и предупреждения, едно от които не препоръчва да се приемат гости или да се ходи на гости в разкошен тоалет през деня, друго пък съветва да не се подценява същността на участието в някоя проява, трето – всякакво присъствие да има смисъла и на урок за по-нататъшното поддържане на стила.

Да “носим” облеклото, изисква лека и динамична походка, главата и брадичката да са леко повдигнати, раменете изправени. При сядане във фотьойл и кресло или на диван се препоръчва да се опрем към гърба на мебелта и да съберем краката (прехвърлянето на крак върху крак – особено при по-къси дрехи, да става внимателно и с леко придърпване на долната им част).

Траурното облекло обикновено е тъмно, с черна лента или черна кърпа на главата; носят се само златни украшения или бисери.

Държани в гардероба с нафталин дрехи се проветряват преди обличане.

Върху облеклото влияят и климатичните условия – дъжд, студ, слънце, вятър. Горните дрехи трябва да се съчетават с останалото облекло. Лятното е по-леко, с къси ръкави и за предпочитане от платове от естествена материя.

Общоприети, още по-малко – строги, правила за дамското облекло не съществуват. То не бива да е много ярко, с предизвикателни кройки или претрупани допълнения. За предпочитане са удобните и практични дрехи. Не е задължително то да се променя всеки ден – дори ако съществува такава възможност, това може да става само с някои отделни части. Моделът е въпрос на личен вкус, материята – на възможности, но трябва да се преценява доколко са на място или подходящи голият гръб, ръце и гърди или пък дължината над коленете. Принципно по-универсализираната схема предлага за целодневно ползване комплекта, а при възможност до обед – роклята с нормална дължина (до и малко под коляното), следобед – костюма, вечер – дългата рокля или дългата пола с блуза.

Из „Етикет за всеки ден и за бизнеса”

Книгата може да поръчате тук!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене