Трима французи избраха София за първа обща изложба

Две от платната на Жан-Пиер Дюриез, които могат да бъдат видени в изложбата.

Поканиха италиански скулптор да покаже творбите си с тях

Трима известни френски художници, правили десетки самостоятелни изложби в родината си и по света, се обединиха за първа обща изложба в София. Тя бе открита на 12 февруари в столичната галерия nOva art space и

може да бъде видяна

в продължение

на месец

Идеята се ражда при предишно посещение у нас на Гийом дьо Бодюс, когато той се запознава с галеристката Ваня Атанасова. Тя го убеждава да направи изложба в София, но не сам, а да покани и свои колеги.

“Когато се върнах в Париж, първият, към когото се обърнах, бе Жан-Пиер Дюриез. Ателиетата ни са едно до друго в Севър, ние непрекъснато общуваме, спорим, даваме си съвети и макар стилът ни да е различен, светоусещането ни, разбирането ни за изкуството се доближават”, казва Дьо Бодюс, който произхожда от стар аристократичен род.

Третият поканен е живописецът от тунизийски произход Уанес Амор, известен само като Амор - доайенът на триото, чието ателие също не е далече. Така специално за експозицията в българската столица се формира Групата от Севър (Groupe de Sеvres) - по името на парижкото предградие, с което тримата френски художници са свързани.

В същия състав те тепърва възнамеряват да се представят на различни места в Европа, а и извън нея, като всеки път ще канят по един четвърти творец от друга държава, чиито произведения концептуално и емоционално имат допирни точки със собственото им изкуство. За изложбата в София честта се е паднала на италианския скулптор от Неапол Клаудио Куомо.

С други думи, твърдо вярвайки в силата и динамиката на творческите взаимодействия,

триото смята да

добавя нови и нови

гледни точки към

проекта си Най-вероятните следващи дестинации на Групата от Севър ще са Москва, Милано и Берлин и не е изключено триото да покани и български автор да се присъедини за някоя от тези експозиции.

Амор, най-възрастният от тримата (роден е през 1936 г.), е и най-малко фигуративният. Неговите картини са вакханалия от цветове и светлина.

Дьо Бодюс, който посвещава 30 години от живота си на вътрешната архитектура, но през цялото време не престава да рисува и да преподава, признава, че като художник е привлечен най-вече от екстериорите - рисува градове, но от необичаен ракурс - тесните улички на стар римски квартал, покривите на италианската столица, гледани от високо, фасади от Париж през клоните на голямо разлистено дърво - “гледки, които, за жалост, стават все по-редки”, признава творецът, който е кореняк парижанин.

Моето изкуство

е жизнерадостно

като самия мен,

казва на свой ред Жан-Пиер Дюриез. Неговата стихия са човешките фигури. Работил много години като артфотограф, а също и в киното, посветил голяма част от интересите си на изкуството на кулинарията, Дюриез създава паноптикум от персонажи “като в кафенето на “Чинечита” - там са и проститутката, и девицата, и генералът, и свещеникът, и готвачът (ключов за него образ) и кой ли още не, а някъде набутана в ъгъла едва се подава съвестта.

Съвсем млад, в самото начало на творческия си път Дюриез се среща лично с Пикасо и това оставя незабравим отпечатък върху живота му. “Беше заобиколен от жени и изобщо не беше мил, но можех ли аз - едно момче на 20 г., което искаше да рисува - да привлека вниманието му?”, казва Дюриез с ирония, която, ако се съди по творбите му, е характерна за начина му да гледа на света.

Българските почитатели на изобразителното изкуство ще видят над 40 творби, обхващащи различни търсения на представените творци през последните години. Изложбата, подготвяна повече от година, се организира със съдействието на Френския културен институт.

Един от градските пейзажи на Гийом дьо Бодюс.
Един от градските пейзажи на Гийом дьо Бодюс.
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене