Най-известната женска кей-поп
група взе парче с българско участие,
написано на предишния лагер
- За втори път в България ще има творчески лагер за писане на песни - Sofia Songwriting Camp, нещо, което отдавна се прави по цял свят. Каква е концепцията, г-жо Армутлиева?
- Творческите лагери за писане на песни са вече много широко разпространен начин да се създава музика в екип. При писането на песни никога не знаеш какво може да излезе от сливането на различни творчески енергии. Задачата на целия бизнес, който е свързан с развитието на автори, е да събира талантливи хора на едно място, за да се раждат нови произведения.
Всичко се базира на факта, че песента е най-важното нещо, за да стартира един успешен музикален проект. Ако имаш лоша песен и много добър артист, каквато и кампания да направиш, това не работи. На първо място е силното парче, оттам тръгва всичко. Репертоарът е това, което ме интересува много, както и артистите, които имат талант да пишат музика и искат да се развиват като автори.
Миналата година за първи път направихме такъв творчески лагер у нас. Всички изпълнители, с които работя, участваха в него като композитори, текстописци и аранжори. Например Павел от дуото Pavell & Venci Venc’ е един от най-успешните млади автори и музикални продуценти у нас, написал е вече толкова песни и текстове за други хора.
А иначе ние имаме какво да учим от чуждите участници в лагера. Дори румънците са много по-напред от нас в уменията си и продукцията, която създават. Представителите на северната ни съседка са имали много повече време да се упражняват, сериозни успехи навън и средства, които генерират от музиката си там.
- Как подбирате авторите, които се включват в лагера?
- Творческите лагери са страхотна платформа, на която събираш автори от различни краища на света и не го правиш на случаен принцип. Има внимателна селекция, осъществявана от организаторите и мениджърите на тези събития. Обикновено това са музикални издатели, компании, които отглеждат и развиват талантливи създатели на музика, като им осигуряват условия да пишат нови песни. Когато песните се родят обаче, най-важното е същите тези компании и хора да им осигурят експлоатация, за да може после те да генерират приходи на своите автори. Така се създава статус на творците, пред тях се отварят нови възможности. Международните творчески лагери са най-добрият механизъм да повишаваш нивото на местните творци, който до миналата година не съществуваше у нас. В България не е разработен добре рефлексът за творческа работа в екип, за заедност. Ето първият урок, който получихме на този лагер - едно от условията да участваш е да можеш да оставиш егото си пред вратата на студиото и чак тогава да влезнеш в него - щедър, отворен към идеите на всички останали, със сетива за вдъхновението на другите.
- Сложна ли е организацията да съберете имена от цял свят?
- Един лагер е въпрос на сериозна подготовка, правила, организация, финанси, логистика, координация, за него работи голям екип и т.н. Освен това е важно студиата да са на едно място, за да може хората, които участват, да се социализират, да обменят идеи, максимално да се възползват от тези няколко дни.
- Как се появи идеята тези лагери да се правят и в България?
- Имам приятел и колега - Робин Йенсен, който е собственик на една от най-успешните музикално-издателски компании в Швеция, той е норвежец и заедно с един от бившите творчески директори на “Юнивърсъл пъблишинг” създадоха страхотна творческа лаборатория в Стокхолм, която е в колаборация с най-големия кей-поп лейбъл в Южна Корея. Отвориха огромен комплекс със студиа и се занимават професионално с отглеждането на автори. Преди няколко години му се обадих и му казах, че тук има криза с репертоара и искам да създам условия хората у нас да започнат да създават повече музика. Помолих го да ме посъветва нещо. Той директно ми каза да хвана самолета и да отида в Норвегия, където прави един от най-големите творчески лагери в Европа. Тогава за първи път присъствах на творчески лагер за писане на песни. Станах свидетел на целия този процес и си тръгнах не просто вдъхновена, а с мечта да го осъществя тук. Благодарение на подкрепата на Робин създадох първия камп у нас. Бях негов ученик и както той каза след края на първия Sofia Songwriting Camp – най-добрият до сега (смее се).
За първото издание много внимателно обсъдихме кой да поканим, за да няма риск който и да е от участниците да не се впише. Прави се анализ на силните страни на всички и буквално се реди пъзел. Случихме го на Боровец. В началния етап на подготовката споделих идеята си и потърсих помощ за подходящо пространство от кмета на София Йорданка Фандъкова и екипа й. Те много харесаха инициативата и също се заеха да помагат в търсене на локация. Допадна им концепцията София да стане творческа лаборатория, притегателен център за хора от цял свят, които създават музика. За съжаление, не успяхме да намерим подходящо място в града, където да обзаведем минимум шест студия. Тогава се сетих за финландските къщи в Боровец, които са направени от дърво и са идеален контекст за записи. Това проработи и изведнъж много хора се включиха да ми помагат, за което искрено благодаря на всички. Робин също направи гигантски усилия, защото както по-късно разбрах, в началото повечето чужди хитмейкъри са подходили със скептицизъм относно идването си в България. Той обаче успя да убеди някои от най-добрите си автори да пристигнат за нашия лагер. В студиата влязоха 23 човека, 10 българи, а останалите от Швеция, Норвегия, Великобритания и Румъния. За четири пълни работни дни в шест студиа направихме 24 песни.
- Колко от тях вече видяха бял свят?
- Една от тях се изстреля много нависоко и влезе в албума на най-популярната женска кей-поп група Twice. Половината от времето писахме песни за международния пазар и за кей-поп артисти. Смисълът е не просто да вдигнем нивото на българските автори, а и в песните, които излизат навън, да има българско авторство. Какъвто и живот да заживее парчето, това генерира статус, приход на български автори. Въпросният кей-поп албум още първата седмица след премиерата си оглави световната класация по продажби на iTunes, стана номер 1 в Япония,Тайланд, Виетнам, Чили, Сингапур, Малайзия.Ще видим как ще продължи да се развива. Една от песните в него е с 50% дял на български автори - Михаела Маринова и Никол от 4Magic. Те участват в текста и в музиката.
- Колко човека работят в едно студио?
- Обикновено са трима-четирима, но може и повече. Един задължително е музикален продуцент, той е този, който гради звука, той е режисьорът на целия процес. През него минават всички музикални идеи и той трябва да ги превърне в звучене. Той е много важна фигура и трябва да е абсолютен професионалист, творец, който борави и с технологиите. Трябва да знаеш силните страни на участниците в лагера и да ги комбинираш. Всеки ден сменяхме екипите и всеки екип трябваше да генерира по една песен. Сутрин влизаха в 11 часа и работеха до 23 ч. С Робин минавахме през всяко студио, давахме насоки и те довършваха песните понякога до ранни зори. На следващия ден поставяхме новата задача.
- Какво представляват самите задачи?
- Когато се работи за международния пазар, се пише за определен тип артисти, за музикални компании, които ни бяха пуснали своите изисквания и детайли за онова, което търсят. Това бяха първите два дни, следващите два бяха за българския пазар и им представих изпълнителите, за които имаме интерес да се пишат песни. В този случай нашите артисти освен автори бяха и изпълнители. Така е създадена песента “Вселена” на 4Magic, която вече 16седмици е най-излъчваната българска песен в ефира. Автори са четирите момичета и двама шведи, с които бяха заедно в студиото.
- Къде отидоха другите песни?
- Една от тях, както вече ти казах, влезе в албума на Twice, друга е в репертоара на много известна румънска звезда - Бриана. Песен отиде при дебютантка в Швеция, още една влезе в състезателната програма на Швеция за Евровизия. У нас до момента премиера имаха три от песните създадени по време на лагера - “Ella, Ella“ на DARA, „Lipstick“ на Ева Пармакова и “Вселена” на 4Magic. Предстои да излязат още няколко, които ще са в изпълнение на Михаела Маринова, DARA и 4Magic.
- Кого сте поканили за новия лагер?
- Тъй като първото издание на Sofia Songwriting Camp беше изключително успешно, за второто имаше толкова много желаещи да участват. Още докато вървеше предишното издание, Робин ми каза, че има много близък приятел, един от най-добрите продуценти в Ел Ей - ChePope, който е работил с имена като Еминем, TheWeeknd, Кание Уест. Обади му се и го попита дали ще дойде за следващото издание и той веднага се съгласи. Che Pope сега наистина ще дойде.
Тази година нашият творчески лагер ще е от 18 до 24 май отново на Боровец, но този път ще бъдат осем студиа. Ще пристигнат 21 участници от Щатите, Великобритания, Гърция, Румъния, Швеция и Норвегия. Сред тях има екип, който е с 21 сингъла №1 в “Билборд” - Азия, а също седи зад един от последните хитове на Рики Мартин. Ще се включат два екипа, които участват в създаването на новия албум на BTS.Отново ще има и български участници –Pavell & Venci Venc’, Михаела Маринова, DARA, ALMA, 4Magic, Йоана, Ева Пармакова, VessoU, има голяма вероятност за един-два дена да се включат Любо Киров и Мария Илиева. Но тази година отваряме възможност и за съвсем нови имена. Правим конкурс, в който може да участва всеки, който прави песни. Петчленно жури ще направи селекцията и накрая ще бъдат одобрени двама, които ще влязат в лагера.
- Каква е мотивацията на чуждите участници?
- Получават възможност да работят с хора със съвсем различна музикална култура и емоционалност, от което се раждат съвсем различни творчески резултати и интересни песни.
- Към какви изпълнители са насочени парчетата?
- Няма граници за това на кого може да бъде предложена песен от подобен творчески лагер. Има огромно количество изпълнители, които не създават собствена музика, съавтори са и имат нужда от репертоар. По време на лагера в Норвегия една от песните директно беше изпратена на мениджъра на Рики Мартин и се превърна в хит. Случи се буквално пред мен. При кей-поп бандите основните автори на всичките им хитове са скандинавци.
За нас събирането на български автори в екип с чужди е още един коридор, чрез който можем да излезем навън. Може да се окаже по-лесно да минем границата с песен на български автор, отколкото с български изпълнител.

Коментари (0)
Вашият коментар