90 г. от откриването на Плутон: 1 негов ден се равнява на близо 6 земни
24 часа онлайн | 18 Февруари 2020 г. | 56 показвания | 0 коментара

Хората, изпитващи носталгия по доброто старо време, когато Плутон все още беше планета, днес могат да отбележат 90-годишнината от откриването на малкия скалист свят, пише "Атланта джърнъл кънститюшън", цитиран от БТА.

Няколко интересни факта за Плутон

Плутон орбитира около Слънцето на средно разстояние от 5,7 милиарда километра. Планетата-джудже е по-малка от Луната - диаметърът й е 2250 километра.

Плутон се движи бавно в елиптична орбита. Един негов ден се равнява на близо шест земни, а една година - на 248 земни. Плутон има скалиста структура с рядка атмосфера, която в комбинация с отдалечеността от Слънцето прави повърхността му изключително студена.

Откриването на Плутон

Според nineplanets.org още през 40-те години на 19-и век астрономите започват да подозират, че отвъд Нептун има масивен обект, който оказва влияние върху орбитата му.

Изследователят Пърсивал Лоуъл нарича загадъчния обект "Планета Х" и посвещава времето си в обсерваторията "Лоуъл" в Аризона в опити да го открие. Търсенето на загадъчния транснептунов обект "секва" след смъртта му през 1916 г.

Наследникът на Пърсивал Лоуъл, Весто Слайфър, през 1929 г. наема 23-годишния астроном Клайд Томбо, който да продължи делото на предшественика му. Година по-късно, на 18 февруари 1930 г., Томбо открива Плутон.

Нова технология, която младият астроном прилага в изследванията си, позволява откритието му да бъде потвърдено.

Новината за откриването на Плутон е съобщена на 13 март 1930 г., когато се навършват 75 години от рождението на Пърсивал Лоуъл. Вестта е посрещната с огромен интерес по света, тъй като това е първото ново попълнение в Слънчевата система след откриването на Нептун 84 години по-рано, отбелязва ДПА.

"Кръстница" на новооткрития обект става 11-годишната Венеция Бърни, ученичка от Оксфорд, Великобритания. Тя предлага отдалеченият и тънещ в мрак свят да бъде кръстен на древноримския бог Плутон, владетел на подземното царство. Името допада на широката общественост, тъй като съдържа инициалите на Пърсивал Лоуъл, чийто труд допринася за откритието на Клайд Томбо.

Плутон бързо става знаменитост - Уолт Дисни кръщава на негово име кучето на прочутия си персонаж Мики Маус. Наименованието получават и елементът плутоний и антарктически ледник.

След откриването си Плутон е класифициран като планета - статут, който запазва в продължение на 76 години.

Междувременно астрономите се натъкват на обекти със сходни размери в Кайперовия пояс. Откритието на Ерида налага да се вземе решение - или Ерида да бъде обявена за десетата планета в Слънчевата система, или Плутон да бъде "разжалван".

През 2006 г. Международният астрономически съюз осъвременява квалификацията си за космическо тяло, разглеждано като планета. Организацията "понижава" Плутон и го причислява към нововъведената група на планетите-джуджета.

Международният астрономически съюз все още е в процес на дефиниране на точната категория, към която спада Плутон. На този етап той се числи към планетите-джуджета заедно с Ерида и Церера. За описание на малките скалисти светове се използват и термините транснептунови обекти и дори "плутоиди".

Решението за "разжалването" на Плутон предизвиква всеобщо недоволство. През 2006 г. глаголът "плутонирам" е избран за дума на годината.

Длъжностни лица от НАСА също не са съгласни с "положението" на Плутон.

"Просто за да знаете, според мен Плутон е планета. Можете да напишете, че директорът на НАСА още веднъж го обяви за такава. Държа на мнението си. Вярвам, че Плутон е планета и ще продължавам да го повтарям на всички", заяви наскоро Джим Брайдънстайн.
Интересът към самотната бивша планета се възроди през 2015 г. благодарение на близкото прелитане на сондата "Нови хоризонти" на НАСА. Изображения, уловени от апарата, разкриха, че Плутон има ледници, сини небеса, планини, луни и дори червен сняг.

"Сложността на системата Плутон - от геологията до спътниците и атмосферата, е отвъд най-смелите ни представи. Накъдето и да погледнем, се натъкваме на загадки", казва Алън Стърн, главен изследовател на мисията "Нови хоризонти".

Учените продължават да обработван данни, събрани от сондата. Стърн се надява на бъдещи мисии до отдалечения свят, например през 2030 г. по повод 100-годишнината от откриването на Плутон.

"Завесата е повдигната. Предстои обсъждане през следващите няколко години", казва Алън Стърн относно идеята около Плутон да бъде изпратен орбитиращ апарат или на спътника му Харон - спускаем апарат.

По повод юбилея руската редакция на Би Би Си предлага няколко интересни факта:

- Гравитацията на Плутон е толкова слаба, че ако се закачи баскетболен кош на височина 45 метра, пак ще може да се скочи до него.

- Опитът да се види Плутон с невъоръжено око е все едно човек да се опита да съзре гръцки орех от разстояние от 50 километра.

- Водата на Плутон е над три пъти повече, отколкото във всички океани на Земята.

- Формата на огромния ледник, покриващ почти една четвърт от повърхността на планетата-джудже, наподобява на тази на сърце.
- Пътешествието до Плутон на сондата "Нови хоризонти", изстреляна през 2006 г., продължи почти девет години. На борда й се намира урна с част от прахта на Клайд Томбо.

- Като награда "кръстницата" на Плутон Венеция Бърни получава пет лири, които по сегашния курс се равняват на около 300 долара.

Здраве: ★★★★★★ Любов: ★★★