Мартин Скорсезе ли е най-великият жив режисьор?

Мартин Скорсезе КАДЪР: Туитър/Culture Crave

Малко преди рождения му ден, 17 ноември, прочути режисьори, включително Тим Бъртън, Едгар Райт, Лин Рамзи и Лука Гуаданино, разкриват любимите си сцени от творчеството на Мартин Скорсезе и какво означава работата му за тях, пише "Гардиън".

Стив Маккуин (британски режисьор):

Скорсезе е толкова добър в уводните сцени! Обичам тази в "Жестоки улици", където Де Ниро влиза в бара за първи път. Харви Кайтел го гледа, всичко е в забавен каданс, чува се "Jumping Jack Flash" на Стоунс. Това е едно от най-съвършените въведения на герой, които някога съм виждал: красива музика, изображения и хореография.

Харесвам и когато Де Ниро чака Джо Пеши в пустинята в "Казино". Пеши приятел ли е, или враг? Той още не знае. Това е абсолютно невероятно, толкова красиво: колата, минаваща през слънчевите очила, музиката - още едно въведение, още една несигурност какво ще се случи. Има очакване.

Уди Алън: Марти е поет от тъмната страна на Манхатън

Харесвам всички филми на Марти, но "Добри момчета" според мен е един от най-добрите американски филми, правени някога. Това е просто прекрасен, прекрасен филм. Всъщност не мисля за изключителни отделни сцени, просто обичам цялата картина: начина, по който е заснета, кастинга, изпълненията - това е превъзходна работа. Когато го видях за първи път, просто го харесах. Видях всичките му картини. Марти е един от малкото режисьори, чиито филми си заслужава да се гледат постоянно.

Ние сме много различни. Марти е поет на тъмната страна на Манхатън, а аз бях човек, който вижда града по много по-романтичен начин. Предполагам, че тази разлика се дължи на факта, че Марти е получил впечатленията си от Манхатън, защото е израснал там, в центъра, а аз - от холивудските филми. Неговите впечатления от Ню Йорк са много реални, много груби и много точни, докато моите винаги са били силно повлияни от идеите за Ню Йорк, които може и да не са съществували. Марти наистина усети най-големите дълбини в Малката Италия и направи филми за това с голямо вълнение и точност.

През 1997 г. "New York Times" организира дискусия с Марти и мен и те бяха много изненадани, че двамата с него дотогава не се познавахме лично. Всъщност се оказа, че живее само на няколко пресечки от мен в Горен Ийст Сайд. Но мога спокойно да кажа, че никога не се бяхме виждали. Имам само най-добри чувства към него, но социалният ни живот никога не ни е събирал по никакъв начин.

Тим Бъртън: Това е целта на киното - да създава моменти, които остават у хората

Когато мисля за Скорсезе, се сещам за всички неудобни моменти във филмите му. Мисля, че той е майстор в това. Като в "Кралят на комедията", когато Робърт де Ниро отива в дома на Джери Луис неканен. Това е ужасно смешно.

Може би "Добри момчета" е най-добрият пример за това как той го прави толкова добре. Онази незабравима сцена в ресторанта, когато се натрупва напрежение между Пеши и Рей Лиота. "Забавен съм? Как съм забавен? Все едно съм клоун ли? Забавлявам ли те?", насечено и напрегнато както само той си умее пита Пеши. Това е моментът, който помниш. И това е целта на киното - създаване на моменти, които остават у хората.

Странно, но от моя опит, Марти е почти обратното в реалния живот. Срещнах го веднъж и той ме накара да се чувствам много приятно, спокойно. Той беше толкова ентусиазиран! Пред мен стоеше един знаещ човек. Когато го срещнете, усещате страстта му към киното.

Франсис Форд Копола: Марти е най-великият учител по кино в света

Срещнах Скорсезе преди много години. Веднага го усетих като моя отдавна изгубен братовчед, италиански американец като мен, но наистина със същия стил: същите аромати в кухнята, същите прекрасни родители и същото усещане, че съм едновременно американец и италианец.

Хареса ми първия негов филм, който гледах, "Who's That Knocking at My Door?". Но също така обичам всеки един от филмите му, така както се раждаха - последователно.

Марти е най-великият учител по кино в света. Той със сигурност се присъединява към кръга на най-великите живи режисьори, работещи днес - може би заедно с двама или трима други. Пожелавам му честит рожден ден и прекрасно десетилетие.

Лука Гуаданино: Създава един от най-еротичните моменти

За мен работата на Скорсезе е от първостепенно значение и отправна точка, към която се връщам постоянно, заради невероятната сила и интелигентност, които той показва през цялата си кариера.

Първо се сещам за финала на "Последното изкушение на Христос". Това е филмът на Скорсезе, който обичам най-много. Не говоря за разказа за Исус Христос, който е поставен на кръста и след това е призован към живота на нормален човек, както и за делириума, който той има с дявола. Говоря за последната минута на филма, където той пита защо Бог го е изоставил. След това той отново се озовава на кръста и камерата има невероятен момент, суперскорсезевски тласък към Исус, събуждайки го и събуждайки нас от съня, и най-накрая той казва: "Свърши се".

Камерата се задържа върху Исус и след това, за да го покаже как се възнася на небесата, Скорсезе прави един от най-красивите и дълбоки кино жестове, измисляни някога: сякаш филмът се превръща в пътуване на светлината - начинът, по който неговият Исус отива на небето. Невероятно, толкова красиво. Идеята, че той може да съчетае живота на Христос от романа на Казандзакис със собствения си живот в страната на киното и да отведе Исус на небето чрез силата на киното, това е възвишено. Това също ми напомня за начина, по който се издигаме към небето в края на документалния филм "Shine a Light" за "Rolling Stones", когато камерата се издига, нагоре, нагоре. Такива моменти са просто непобедими и невероятни.

Друг любим момент ми е в "Невинни години", когато Нюланд Арчър и графиня Оленска, които неумолимо са се влюбвали през целия филм, но винаги са потискали чувствата си, се оказват сами в една карета. Нюланд разкопчава ръкавицата на графинята, след което отваря парчето кожа, от което е направена ръкавицата, с пръсти и целува китката й. Този детайл е почти като той да отвори вагината й с голи ръце - това е един от най-великите и най-еротични моменти в киното. Трябва да си майстор, за да създадеш такива неща.

Лин Рамзи: И в извратеното, открива някаква романтика

Скорсезе е майстор на запомнящите се сцени и е трудно да се избере любима. "Всеки човек трябва да мине през ада, за да стигне до своя рай", казва Макс Кейди, изигран от Робърт де Ниро в "Нос страх". В този филм тийнейджърката Даниел (Джулиет Люис) изпробва своята процъфтяваща сексуалност срещу заплашителната и манипулираща сила на възрастния Макс.

Сцената между тях във фитнеса е брилянтно реализирана и толкова неудобна. Гледайки го, се почувствах пренесена обратно в тези години, толкова несигурна за света и опитваща се да се ориентирам в неговите правила. Звучи погрешно, но невинността и психопатията някак си седят заедно в странен унисон. Дори е романтично (в нейните очи). Агне и вълк. Но агнето не осъзнава, че е агне.

Едгар Райт: Той даде безкрайно ехо в съвременното кино

Въпреки разнообразната му филмография (всеки, който казва, че просто прави гангстерски филми, е глупак), дори не мога да започна да описвам в подробности ефекта, който е имал върху мен. Никога не съм ходил във филмово училище, но чрез неговата работа и подробни дискусии за неговия процес, както и за артистичността на другите, имам чувството, че той непрекъснато ми предоставя еднолично обучение. Трудно е да се назове една конкретна негова сцена, която ме е трогнала, но дори по-малко известен филм като "Часове по-късно", включва движения на камерата, резки редакции и музикални избори, които се запечатаха в ума ми след едно гледане като тийнейджър. Щастливи сме, че го имаме на тази Земя, не само заради собствените му филми, но и заради всичко, което е направил за историята и бъдещето на киното, пише dir

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене