Димитър Станчев: Благодаря на Бога, че съм здрав и толкова много години съм посветил отдаден на оперното изкуство

Димитър Станчев

Роден съм между Сливен и Казанлък, в село Твърдица. Детството ми мина с хубави хора - честни , с чисти души, обичливи. Родителите ми нямаха отношение към оперното изкуство, затова ме съветваха да хвана професия, която може да ме храни.

През 1967 година , когато бях на 22 започнах да уча медицина в Стара Загора. Там се запознах с много артисти от Старозагорската опера. Те ме прослушаха и ми казаха, че имам глас, но ме посъветваха да започна да се уча. Послушах ги- почнах да вземам уроци и консултации при певицата Пенка Гекова, а после и при Васил Станишев. Дължа много и на пианиста акомпанятор Лили Байнова. Много хора ми помагаха, за да се насоча към истинското оперно пеене…

Завърших обучението си по медицина и получих диплом за фелдшер. Заминах за София и кандидатствах в Консерваторията. Бях приет от първия път - веднага. Попаднах под влиянието на учител като професор Чавдар Хаджиев. Чуден човек - всеотдаен и държеше много на мене. Спомена ми за него е ярък и се връщам към образа му с обич. Това беше през периода 1969-1973 година. Бях любопитен какво става в Софийската опера, която боготворях. Цялото ми следване е минало тук, в тази сграда, на трети балкон. Не съм пропуснал нито една опера, нито едно представление. Просто спях тук. Веднъж професор Бръмбаров взе решение и ме прати един сезон в Плевенската опера през 1973 година. Само след една година Софийската опера обяви конкурс за млади оперни певци. Явих се и веднага ме приеха. По-късно, през 1978 година спечелих Международен конкурс за оперни певци. Така вратата ми се отвори и към чужбина. Получих покани да гастролирам в Турция, Испания, Чехия, Мексико, ГДР. През 1972 година Радосвета Бояджиева ме покани да участвам във Враца в „Бохеми“. Тяхната Филхармония беше на висота и приех ролята на Колин. Не съм изневерявал на Софийската опера, тъй като съм играл само на две чужди сцени у нас - Плевенската и Врачанската. От 1948 година неизменно участвам в постановки на Софийската опера. Тук имах и имам много добри приятели като Герджиков, Гюзелев, Бодуров, а също така и от младите ми колеги.

У нас съм работил с удоволствие с режисьори като Петър Павлович Щърбанов , Михаил Хаджимишев, който от 1948 до 1979 г. е в Народната опера, така се казваше тогава Софийската, Емил Бошнаков, Николай Николов – Джото. Дълги години участвам в постановките на Маестро Пламен Карталов, който възроди много български опери за публиката, постави опери на Рихард Вагнер и успя да покаже и на японската публика силата на нашето оперно изкуство. Благодарение на него има дисциплина и ред в Операта.

Характерното за моята кариера като оперен певец е , че винаги съм преследвал целта си- да бъда най-добрия в ролята, която ми е поверена. Строгостта е основно качество в работата ми. Когато започна да работя даден образ, аз съм като войник – изпипвам всичко – от началото до края. Не уважавам тези артисти – у нас и в чужбина, които не изкусуряват нещата. За тях казвам : „Излегнал се на афиша!“ Ще дам един пример за немерливост. Бях в Куба, поканен да пея Дон Базилио, в „Севилския бръснар“. Поглеждам в съблекалнята черното расо, което трябва да облека. То е ужасно мръсно. Казвам на жената от персонала да го почисти. Тя ми отговаря: „маняна, маняна.“ На другия ден расото беше пак в същия вид. Поглеждам очудващо жената, тя схвана въпроса ми и каза пак: „маняна“, „маняна“. Възмутих се, грабнах расото и го изпрах. Заваля дъжд и расото не можа да изсъхне. Така играх с макро расо, от което капеше вода.

Каква е разликата между испанското "маняна" и турското "яваш-яваш"??Испанецът казва: "Маняна" - това означава спокойно, ще станат нещата, я утре, я вдругиден, я след седмица-две, без да се бърза. А турчинът и нашенецът: - "Яваш-Яваш" е нещо като испанското "маняна", но звучи по- прибързано, сиреч динамично, но е същото.

Сега на 30 ноември нашата Опера заминава за Старозагорския фестивал с операта сатира „Чичовци“ от Лазар Николов и Иван Вазов. Прави чест на Маестро Карталов, че възроди тази забравена опера за публиката. С невероятно добра режисура, талантливи артисти, чудна сценография и костюми. Бях поканен в миналото да участвам в „Прикованият Прометей“ на Лазар Николов, но отказах. Сега ме грабна постановката на Пламен Карталов.

На 10 декември ще бъде моят Концерт, посветен на 50-годишната ми творческа работа в Операта. Наричат ме доайен на българските баси. Цели 5 десетилетия не съм слизал от тази сцена, която обичам много. Вярвам, че и публиката ме помни и държи на мене. Благодаря на Бога, че съм здрав и толкова много години съм посветил отдаден на оперното изкуство. Дай, Боже, всекиму здраве и успех в работата!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене