Спасих фаровете от колата, в която загина Гунди

Бат Деди крие къде са реликвите от колата на Гунди

"Пазя фаровете и два от тасовете на катастрофирата кола на Гунди. Днес мога да го кажа, но още не е дошло времето да ги покажа."

Признанието прави мистериозният Бат Деди от Горно Камарци пред "България Днес" в навечерието на 50-ата годишнина от трагичната гибел на футболните кумири Георги Аспарухов и Никола Котков. Точно на 30 юни 1971 г. двамата напускат този свят в катастрофа на прохода Витиня и хвърлят в скръб цяла България. Макар инцидентът да се случва преди обяд, властта крие за него чак до вечерта. Официално вестта е съобщена по тогавашната Българска телевизия чак в късните новини в 22,00 ч.

23-годишният тогава Бат Деди (иска да го наричат така и не казва кръщелното си име), запален левскар, работи в ботевградския институт за полупроводници. Щом разбира за трагедията, той заедно с групичка приятели излизат от работа и отиват директно на мястото на катастрофата.

Огненият ад погълнал великите футболисти
Огненият ад погълнал великите футболисти

"Когато се разнесе новината, веднага тръгнахме една групичка, които ходехме на всички мачове, и домакински, и гостувания, и отидохме на мястото. То беше оградено от милиция и така и не можахме да стигнем, а и никой не даваше никаква информация - започва разказа си Бат Деди, който е вещ и в мистичните иманярски разследвания. - Понеже съм запален левскар, бях твърдо решен да стигна до колата. Но мястото беше отцепено и макар да направихме опити да се промушим през гората и храсталаците, бяхме спрени."

Решимостта на Бат Деди не остава на Витиня, признава днес самият той.

"По-късно изтеглиха колата в Ботевград, но милицията нямаше паркинг, където да я съхранява, и я бяха оставили на плаца на пожарната. Имаше изключително сериозна охрана. Знаех, че ако ме хванат там, може сериозно да пострадам. Затова бях много внимателен. Отидох през нощта и това малко разстояние от оградата до колата го пропълзях за час и половина - правя няколко приплъзвания, снишавам се и не мърдам известно време. Точно отсреща беше кабината, от която охраняваха милиционерите и дебнех моментите, когато се разсейваха за малко и изпускаха от поглед колата и плаца. Това беше след един часа през нощта.

Гунди и Котков остават незабравими
Гунди и Котков остават незабравими

Така дойде времето за смяна на охранителите и това беше единственият момент, когато можех да стигна до останките от "Алфа Ромео"-то на Гунди. Твърдя, че съм единственият човек, който е обърнал внимание на най-малките подробности около катастрофата и знае какво точно е станало. Разказваха се разни истории, но те бяха плод на фантазията на хората и на разказването от уста на уста", продължава върлият и до днес левскар.

За краткото време, с което разполага, Бат Деди успява да направи някои наблюдения, за които в официалните документи от разследването не се споменава. Именно те го навеждат на ужасяващи изводи.

"Ще започна с предното стъкло. По средата горе, но на педя към шофьорското място, имаше една неголяма дупка в самото стъкло. Точно там е бил първият удар в резервоара на камиона. Алфата е ниска, а камионът е висок и колата направо е влязла отдолу. После разбрах по свои канали, че Гунди е натиснал отдалеч клаксона, шофьорът на камиона явно се е объркал и вместо да спре и да остави място на колата да мине, е дал газ с идеята да се изтегли по-бързо. Гунди, след като е подал сигнал с клаксона, е очаквал, че камионът ще спре и се е изнесъл вляво, за да го заобиколи. Когато е видял, че няма да може, вече е натиснал спирачките, но за жалост е било твърде късно. От огледа на мястото и следите от спирачния стана ясно, че Гунди не е карал твърде бързо, както някои твърдят. Напротив, приближил е сцената на инцидента по инерция.

Когато аз огледах останките от колата, единствената външна повреда беше откъснатият преден капак вследствие на това, че алфата буквално се е пъхнала под камиона. Гледката на колата беше направо страшна. Аз повдигнах капака, който просто бяха сложили отгоре, и вдигнах карбуратора, или по-скоро каквото беше останало от него, защото се беше стопил напълно. Представете си каква температура е развил огънят, за да стопи алуминия! Вратите бяха деформирани от високите градуси, но най-интересното е, че шофьорската се движеше", с тих, но уверен глас разказва нарушителят на охранявания обект в ботевградската пожарна.

Аспарухов бе футболен магьосник
Аспарухов бе футболен магьосник

В онази злокобна нощ той вижда още по страховити и усеща дори мистични неща в останките от италианския автомобил. И стига до потресаващ и плашещ извод.

"Отвътре беше страшна картина, беше останал само скелетът на колата. Пожарникарите със силните струи вода, когато са гасили огъня, бяха буквално "издухали" всичко, и прашинка нямаше. От волана беше останал само стоманеният обръч, но ми направи впечатление, че беше леко, наистина леко огънат, което е много важна улика според мен. Това означава, че ударът не е бил силен. Щетите по волана и малката дупка на стъклото ме навеждат на мисълта, че Гунди и Котков, както и третият човек на задната седалка са били живи след удара. Щетите по самата кола не говорят за удар, при който пасажерите са пострадали тежко и са загинали при него. В първия момент са били зашеметени и не са могли да реагират. За съжаление, защото в тази ситуация е било въпрос на секунди и е трябвала светкавична реакция. Ако са отворили вратите и да се измъкнат мигновено, са можели да избягат и да оживеят. Според моето разследване са изгорели живи, при това в пълно съзнание. Колкото и ужасно да звучи, колкото и тежко да е за близките им вече половин век, според мен това е истината", продължава Бат Деди.

Тогава с него се случва нещо наистина необяснимо и свързано дори с отвъдното.

"В колата бяха останали само някои от пружините на седалките, нямаше нищо друго. Аз влязох вътре в овъглените останки и почувствах, че Гунди и Котков са още там. Духовете им бяха там, аз ги усетих. Дали е внушение, дали моето въображение, дали от полъха на нощния вятър или мистичните шумове в тъмното, но и до днес съм с убеждението, че духовете на двамата футболисти бяха там. Затова и после не отидох на погребението, за мен те си останаха там", обяснява с приглушен глас и зареян поглед мистикът.

Преди да си тръгне, той взима фаровете и тасовете на злополучния автомобил. какво се е случило с артефактите, взети от Бат Деди, самият той не разкрива.

"Фаровете и два от тасовете ги взех и ги скрих. От дружеството преди доста години ги искаха, но не ги дадох. И днес не казвам къде са. До 1990 година беше абсурд да призная за това, направо ме пращаха в Белене. Сега, 50 години по-късно, мисля, че мога да го кажа, но още не е дошло времето да ги извадя", категоричен е Бат Деди.

Какво става след след това със злополучния автомобил не се знае. Известно е само, че е взет в милицията за следствието на катастрофата. По-нататък останките от "Алфа Ромео"-то на най-добрия български футболист се губят.

Третият пътник бил от ДС

В катастрофата загива и трети човек
В катастрофата загива и трети човек

Изестно е, че в катастрофата на Витиня освен Аспарухов и Котков загива и трети човек. За него се знае само, че е бил военен, но самоличността му е обвита в мистика и до днес.

Това е така, защото въпросният човек не е бил случаен стопаджия, както официално се твърди, твърди Бат Деди. "Третият е бил от тогавашната Държавна сигурност. Версията, че са качили случаен човек, не може да издържи. За него се знае само, че на мястото му е намерен пистолет", казва самоукият следовател.

Гунди и Котков са пътували за празник във Враца, където са били поканени. Но по онова време в северозападния район на България имало някакво брожение срещу режима. Най-вероятно с тях се е возил човек, който да слухти на футболния празник. "Службите са искали по някакъв начин да възпрепятстват Гунди и Котков да не могат да стигнат. Или поне да закъснеят и да нямат време за странични разговори", казва Бат Деди.

Последният мач беше касапница

Пламен Янков
Пламен Янков

Последният изигран от Георги Аспарухов-Гунди мач е този срещу ЦСКА, в който е изгонен и наказан за три срещи. Счепкването на терена е с бранителя на "червените" Пламен Янков, дълги години набеждаван за "Убиеца на Гунди".

Ситуацията е футболно банална, при която Аспарухов финтира пазача си, онзи го спъва отзад. Гунди, нетипично за него, изпуска нервите си и рита Янков, след което реферът гони и двамата.

На трибуните в онзи ден е и Бат Деди. Ето и споменът му оттогава: "Последният мач беше нещо страшно. Цесекарите започнаха с касапницата още от първата минута. Не че Янков е нещо виновен, левскарите го набедиха за убиец на Гунди, но той не заслужаваше това. Просто директивата от генералите беше да ритат играчите на "Левски".

"Левски" носи цветя на гроба

Левскарите и днес ще бъдат на гробищата
Левскарите и днес ще бъдат на гробищата

Днес от 10,00 часа ръководство, служители, ветерани и привърженици на "Левски" ще поднесат венци и цветя по случай 50-ата годишнина от трагичната гибел на легендарните футболисти на отбора и националния отбор Георги Аспарухов-Гунди и Никола Котков.

Поклонението ще се състои на Централните софийски гробища.

Двете големи звезди на българския футбол загинаха на 30 юни 1971 година в автомобилна катастрофа в прохода Витиня, пише в официална информация от "синия" клуб.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене