Разказва легендата за Златното руно с уникални артефакти - мечта на световни музеи във филиал Двореца, вижте я от 16 март с билет за галерията, продължава до 10 юни
Легендата за Златното руно?
Пълна проза! Просто златодобив. Това е само опоетизирана древна техника за извличане на ценния метал!
С тази констатация сваля на земята фантазьорите - почитатели на древните епоси, проф. Веселина Инкова - най-добрата познавачка на древните техники за обработка на металите. Тя е реставратор в модернизираната по последната дума на науката лаборатория на колекционера Васил Божков, за когото работи от 15 г.
Само часове преди откриването на изложбата “Златното руно. Пътят на аргонавтите” в Двореца, тя и нейният екип са привършили изключително прецизната работа по уникат, който няма световен аналог - кантарос (чаша) със сцени на жертвоприношение. Но според проф. Инкова това просто закодира тайната на една технология - на добиването на злато в древни времена.
В реката се потапя
овча кожа
По нея полепват по-леките частички на златните прашинки и руното наистина се позлатява. После кожата се изгаря, а ценният метал се утаява сред пламъците. “Колкото по-ярко е златото, толкова е по-ценно, защото този метал символизира безсмъртието. Цветът е важен”, казва проф. Инкова.
Прозаично, но факт. Това е истината според науката за красивата легенда за Златното руно. Просто индустриален шпионаж!
А тази легенда оживява в една изложба - последна дума на музейното дело - експозиция със сценарий. Тя може да се види от 16 март в Националната галерия - филиал Двореца. Ще се влиза с билет за галерията и ще може да бъде видяна до 10 юни. (После май ще намери постоянно седалище. Само тези експонати са застраховани за 100 млн. евро. За справка - когато част от колекцията гостува в Москва, беше застрахована за само... за 50 млн. евро - б.р.).
Изложени са 62 експоната от Колекция Васил Божков. За седми път артефакти от нея са експонирани пред публика.
Изложбата включва златни и сребърни източни съдове, ритони, червенофигурни вази с изображения на светилището в Делфи, ритуални сребърни позлатени съдове, погребални дарове, обредни сервизи и др. В експозицията са изложени и
два съда с
изображения на
тракиеца Орфей -
един от аргонавтите - върху позлатени кантарос (чаша) и ритон, които са единствените открити досега.
В изложбата “Златното руно. Пътят на аргонавтите” за първи път пред публика се експонират 17 предмета. Два от са червенофигурна керамика. Сред тях са сребърният ритон със скулптирана фигура на стар Силен, възлегнал върху винен мях от кожата на пантера - блестящ пример за изтънчено произведение на лукса.
Върху два сребърни съда се появява образът на Тезей - най-известният герой на Атика в Античността. Посетителите на изложбата ще могат да видят
масивен златен
кантарос от ХII-Х в.
пр. Хр., сребърна
амфора, ритон със
зооморфни дръжки,
произведение на западноанатолийско ателие от края на VI в. пр. Хр.
Изображения на Херакъл украсяват един сребърен позлатен кантарос.
Куратори на изложбата са д-р Любава Конова - специалист по тракийска и антична история и археология, и магистър Елка Пенкова, подготвили и реализирали над 30 временни изложби в България и чужбина, както и раздели от постоянни експозиции в Национален исторически музей. Те са подбирали от над 3000 експоната, които наброява колекцията на Васил Божков, такива, с които да онагледят своя “сценарий” за аргонавтите - това е последната дума в музейните експозиции.
Световноизвестният специалист проф. Танос Сидерос, който е член и консултант на фондация “Тракия”, е убеден, че подобна колекция би правила чест на всеки световен музей, включително на Лувъра и Ермитажа, а такива сбирки са ставали основа на проэчути експозиции, носещи името на своите създатели.
Проф. Сидерос казва, че огромната лична ангажираност на Васил Божков с тази колекция, трудът и старанието, което влага в нейното поддържане и попълване, ще са наистина добра основа за бъдещия музей в бившата Телефонна палата. Предстои да бъде открит догодина.
Изложбата ще
продължи до 10 юни
и неслучайно съвпада с годината на българското председателство на ЕС, както и с годината на европейското културно наследство. При застрахователна цена от стотици хиляди, тя дошла с бронирани автомобили, редена е с маски и ръкавици, а във витрините има климатизация.
Може да бъде разгледана в рамките на работното време на Националната галерия - филиал Двореца, влиза се с общ билет. В галерията очакват голям интерес към изложбата. Приходът от билетите е за институцията.
Ето началото, разказано от кураторките Любава Конова и Елка Пенкова,споделено специално за “24 часа”.
Приказката за аргонавтите е епос преди Троянския цикъл, но записан по-късно. Неговите герои са всъщност бащи на тези, които е възпял Омир, казват историци.
Идеята за “златното руно” се оформя в резултат на взаимодействията между носителите на микенската култура в южната част на Европа и цивилизациите в Анатолия (най-вече Хититското царство). В индоевропейските представи овенът предава животворната сила, която възобновяването на жизнения цикъл през пролетта. Той е символ на “победилото слънце”, носещо новия живот, богатството, плодородието. Неговите рога ще се превърнат в рог на изобилието, пълен с всички възможни блага, а кожата му винаги ще се свързва с утопичната идея за “златното руно”.
Анатолийската почит към “свещеното руно”, поетизиран от елините, ще роди краэсивата легенда за Хела и Фрикс и бягството им до Ея - страната на “изгряващото слънце” (отъждествена с Колхида едва у Херодот), върху вълшебен летящ овен, както и епоса за аргонавтите.
Обратният маршрут на кораба “Арго” през устието на Дунав по ръкав, който се влива в Средиземно море, е почти невероятен. Аполоний обяснява дългото пътуване с наказанието на Зевс заради извършеното от Медея братоубийство, но по този начин той описва по-голямо пространство и го затваря в кръг. Аргонавтите преминали през земите на лигиите и келтите, по Сардинско море и Тирения. Божествената музика на Орфей спасила хероите от омайната, но смъртоносна песен на сирените, и те не се отклонили от пътя си. На Крит ги посрещнал с камъни великанът Талос, създаден от Хефест и изпратен от Зевс да пази острова от нашественици и пирати.
Приказката продължава в луксозна брошура, която съпътства изложбата.
Цялата одисея - в изложбата.
Описана и илюстрирана с уникалните артефакти от колекцията.
Приказката за аргонавтите е епос преди Троянския цикъл на Омир.
Коментари (0)
Вашият коментар